Nem is olyan rég csak az alacsony fogyasztású autókra koncentrált az észak-amerikai autóipar, ez most sincs másként, újdonság azonban, hogy nem csak az autók hibridizálásában látják a megoldást. Rájöttek arra, hogy ha fél tonnával kevesebb vasat/műanyagot/gumit/üveget mozgatunk, akkor kevesebb benzinre lesz szükség. Vagy turbófeltöltővel lehet növelni a motorok hatásfokát, így azok lökettérfogatát vissza lehet venni. Erre már jó rég megtalálták a megfelelő szót: downsizing.
Persze minden gyártónál mást értenek ez alatt, a Bentley például az 560 lóerős W12-es helyett 507 lóerős V8-ast épít a Continental orrába –a fogyasztás negyedével csökken. A Mercedes alu/acél vegyes vázat készített az SL-nek, az E-osztályból meg rögtön kétféle hibridet is készített, hogy a világon mindenhol legyen egy szupertakarékos autó a nagyautójában. Az Audi a Q3-as észak-amerikai forgalmazását pedzegeti a Vail tanulmánnyal, pedig az ingolstadti márka inkább a Q7-est szánta az amerikai vásárlóknak. A Nissan kidobta az alvázat a Pathfinder alól, ezzel nagyjából fél tonnával csökkentve a jármű tömegét, és közben a belső tér mérete is növekedett a cég állítása szerint. A Cadillac két sikertelen próbálkozás után most már komolyan meg szeretné szorongatni a középkategóriában már évtizedek óta sikeres német prémiummárkákat, az ATS-hez ráadásul dízelmotort is fognak kínálni az USA-ban. A Buick Encore egy európai értelemben véve is kompakt méretű szabadidő-autó, alulmúlva ezzel a márka összes ez irányú próbálkozását.
A Ford esetén a középkategória nem újdonság, ahogy az sem, hogy világautóval szerepel itt, de az igen, hogy ezúttal nem lesz se öt-, se hathengeres motor az autóhoz sehol sem. A vásárlóknak meg kell elégedniük négyhengeres motorokkal, amelyeken turbófeltöltéssel próbálnak segíteni. Aki netán a motorhangot hiányolná, annak meg jobbnál jobb hifi fejegységeket szerelnek az autóba. Hasonló módon cselekszik a Chevrolet is, igaz más megfontolásból: ők kifejezetten a mai, szociális közösségi hálóban élő fiatalokat célozza új kupéjával. Hogy melyik lesz a befutó a Code 130R és a Tru 140S közül, arról többek között a szociális közösségi hálóban lehet majd szavazni. A kispénzű fiatalokra gondolva – millió forintnyi dolláros indulóárral számolnak a stratégák.
Hogy nem csak az autógyártók, de az autós újságírók is megváltoztatták a szemléletüket, azt jól jelzi, hogy az észak-amerikai Év Autója és Év Teherautója szavazáson két európai értelemben véve is kompakt méretű autó győzedelmeskedett, a Hyundai Elantra és a Range Rover Evoque. Ahogy a kivétel erősíti a szabályt, úgy most is van egy gyártó, aki szembe megy az általános trenddel. Igaz, neki szabad. A smart által készített for-us pickup-tanulmány még a hatvan centis nyújtással is alig több, mint 3,5 méter hosszú. Itt még bőven van hely a növekedésnek…
>>> A Detroiti Autószalon további újdonságai
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!