A rétegigényt kielégítő jármű megrendelhető, gyártója figyelembe veszi az egyéni igényeket, sőt többféle egyéb autótípus átalakításával is foglalkozik.

Különcség, vagy kezdő lépés az autózás közeljövője felé? Gázt adok, vagy hogy is kell ezt mondani a jelen esetben, szóval megnyomom a jobb oldali pedált, és rendesen megindul a Boxster. Nem egészen úgy, ahogy megszoktam a típustól, de azért élénken, aligha kell attól tartani, hogy sokan lealáznának zöld lámpára rajtolva. A csúcssebesség is szerényebb annál, amit a típustól várnánk, mégpedig 90 km/órával: 240 helyett 150. De nem ez itt a lényeg, hanem az, hogy autónkat villanymotor hajtja!

A váltókar előtt forgó- és billenőkapcsoló, utóbbi kissé maszek. Az irányváltó kapcsoló is kisipari, de ez amolyan próbamasina A váltókar előtt forgó- és billenőkapcsoló, utóbbi kissé maszek. Az irányváltó kapcsoló is kisipari, de ez amolyan próbamasina

Villanymotoros Porsche? Ilyen nincs és mégis van! A stuttgarti márka kínálatában egyelőre csak prototípus létezik, de mégis van, mert megtervezte, legyártja és árulja egy német vállalkozás magyar partnere. Akadnak emberek, akik megveszik és használják, példájukat bárki követheti, aki hozzájuk hasonlóan gondolkodik, tehát létező jelenségről van szó.

Egyedi embereknek egyedi autó való

Vérbeli porschésok, faj-porschésok, Porsche-fanatikusok alighanem már a gondolattól is hidegrázást kapnak! Szánom őket, mert egyik csapást a másik után kell elszenvedniük: előbb dízelmotor, aztán négyajtós karosszéria, most meg ez… Na de tényleg, hovatovább már korpa közé keveredve érezheti magát a purista 911-mániás! Hagyjuk is magára őt a megrendült világképével, figyelmünket fordítsuk arra, hogy kik vásárolnak Elektro Porsche Boxstert?

A sokfunkciós kijelző éppen a pillanatnyi áramfelvételt mutatja A sokfunkciós kijelző éppen a pillanatnyi áramfelvételt mutatja

Nem mindenkinek esete a gyomrot a gerincoszlopnak préselő gyorsulás, a fejet letépő kanyarvétel és a szemgolyót az üregéből kicuppantó fékezés. A túlnyomó többség dinamikai igényei sokkal szerényebbek, és autópályán sem feltétlenül akarnak mindenkit levillogni a belső sávból. De egy Porsche azért kéne… A nevéért, a szomszédok pillantásáért, a rangért, amit ad, nem is beszélve a kiváló minőségről és az összetéveszthetetlen designról. Ha még ráadásul nemcsak simán modern, hanem jövőbe mutató a hajtóműve, káros anyag kibocsátása és zaj nélkül közlekedik, ijesztő benzinszámlák helyett pedig olcsó éjszakai áramot kell kifizetni, akkor már felfigyelnek néhányan. Eddig Svájcban, Ausztriában és Németországban vettek ilyen autót, saját fejükkel gondolkodó, a szürke sokadalomból kilógni szerető emberek.

A hátsó csomagtartó nagy részét elfoglalja a lítium-ion-akku A hátsó csomagtartó nagy részét elfoglalja a lítium-ion-akku

Magával a készítővel, Heiko Fleckkel kerekedünk fel. Kihúzza a kábelt a jobb első sárvédő csatlakozójából, kattanva nyílik a központi zár, gyújtáskulcs a kormányzárba, elfordítom, nem történik semmi, csak feléled a műszerfal, menetkész az autó. Na, most jön néhány furfang. A váltókar mellett van egy kis, utólag beépített kapcsoló, ez választ menetirányt. Azaz hátrafelé is végig lehet kapcsolni az öt fokozatot, és megfutni a csúcssebességet! Mivel avatatlan kézben veszélyes volna a mutatvány, ez csak a cégtulajdonos saját kocsijában van így, az ügyfelek szokott módon kapcsolhatnak rükvercbe. További jellegzetesség, hogy elindulni nyugodtan lehet az alsó három fokozat bármelyikéből, méghozzá szigorúan kuplung nélkül! Szóval behúzom kettesbe a váltót, „gázt adok”, és elindul a Boxster. Egyszer megfeledkezem erről, és a tengelykapcsolót csúsztatva startolok, némi kuplungszagot és Heiko rosszalló pillantását váltva ki. A továbbiakban viszont már a bal oldali pedál használatával lehet kapcsolgatni.

16 amperes biztosíték kell hozzá, mint egy mosógéphez 16 amperes biztosíték kell hozzá, mint egy mosógéphez

Ennek oka, hogy az eredeti benzinmotor helyett a kuplungházhoz illő karimájú villanymotort szerelnek be, de a teljes erőátvitel változatlanul megmaradt Porschénak. Az átalakító készlet része még a lítium-ion akku, a vezérlés, egy kombinált műszer és a kábelköteg. Donor-autót 2002-es évjáratig érdemes választani, mert a későbbiekre már el kellene végeztetni egy elektromágneses megfelelőségi vizsgálatot (EMC), amely 2500 euróba kerül. Ilyen Porschét, üzemképtelen motorral (hiszen arra amúgy sem lesz szükség) hétezer euróért kapni, üzemképessel tízezer körül. Az átalakítás ára 25-30 ezer euró, az ügyfél teljesítmény-, sebesség- és egyéb igényei szerint. A művelet nyolc hétig tart, amelyből kettő a munka időszükséglete, a többi a komponensek beszerzésére megy el, a garancia másfél év.

A motorfékkel ügyesen gazdálkodhatunk

Megyünk, mint a szél, olyan gyorsan és olyan halkan. 150-en áll a kilométeróra mutatója! A Porsche érzéshez azonban hozzá tartozik az alul mélyen dübörgő, felül körfűrészként vijjogó motorhang is, ezért az ügyfélautókba hangmodult szerelnek, amely a fordulatszám és a sebességfokozat függvényében, és persze beállítható erővel szól a hangszórókból. Hajnalban úgy surranok ki a lakóövezetből, hogy senki se hallja, míg én magam odabenn versenypályára képzelhetem magam – ez már döfi!

Maradt az erőátvitel, a váltót a szokott módon kell kapcsolni. Boxer- helyett villanymotor, igény szerint különböző teljesítménnyel Maradt az erőátvitel, a váltót a szokott módon kell kapcsolni. Boxer- helyett villanymotor, igény szerint különböző teljesítménnyel

Meddig tart az élvezet, mármint egy feltöltésre? A bal oldali szélvédőoszlop mellett kékes fényben csillogó műszer árulja el, de nemcsak ezt, hanem a pillanatnyi áramfelvételt és visszatermelést is, a feszültséggel, az üzemórákkal és a %-ban megadott kapacitással együtt. Szóval a hatótáv mintegy 180-200 kilométer, normális használat esetén, sík vidéken. Az ülésfűtéssel, vagy a vászontető gyakori fel-le mozgatásával persze alaposan le lehet rontani, javít viszont a helyzeten, hogy okos vezetési taktika esetén szinte nem kell a fékhez folyamodni, lelassít a rekuperáló motorfék. Ez akár 10-15%-kal is növelheti a hatótávot.

Az Elektroauto cég magyarországi partnerén, a villanyautókat és töltőrendszereket fejlesztő, építő és forgalmazó TZ-ELMA részvénytársaságon keresztül nálunk is kínálja, de nem csak ezt: van átalakító készlet, otthoni barkácsolóknak, vagy menetkészen sokféle típus, például Trabant (!), Audi A3-as, VW Beetle, Golf, Passat és T4-es – ez utóbbit például, mint a Boxsterrel ellentétben a praktikum bajnokát, szívesen kipróbálnám, és kaptunk is ígéretet rá. Kíváncsian várjuk!

Jól megy, nem szennyezi a levegőt, csendes, no és nagyon olcsó az energiaforrása. Közben pedig egy Porsche presztízsét adja Jól megy, nem szennyezi a levegőt, csendes, no és nagyon olcsó az energiaforrása. Közben pedig egy Porsche presztízsét adja

Fotó: Hilbert Péter

Elektro Porsche Boxster 986
Villanymotor
háromfázisú aszinkron motor (német), fokozatmentes rekuperációval, tartós teljesítmény 44 kW, csúcsteljesítmény 60-70 kW, nyomaték 260 Nm
Vezérlés 110 V, 650 A (amerikai)
Akkumulátor lítium-vas-foszfát, 96 V, 22 kWh (kínai), -20 C0 – +60 C0
Gyorsulás „mint a benzinesé”
Csúcssebesség 150 km/óra (250 km/óra is lehetséges)
Hatótáv kb. 180-200 km
Az adatok az egyedi kiviteltől függően változhatnak

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért