Magabiztosabb lett a Škoda Kodiaq szabadidő-autó második generációja, a korábbinál nagyobb méretű hűtőrács szinte függőlegesen áll a kocsi orrán, a két oldalán vízszintesen osztott fényszórók világítanak. A feláras mátrix LED fényszórónál a hűtőrács függőleges pálcái mögött végigfutó, szaggatottan világító LED-csík is van, mint egyedi jellemvonás. A visszafogottság jegyében nem csillogó, hanem mattkróm díszeket használnak, de a D oszlop burkolatával és a piros – nem világító – csíkkal összekötött hátsó lámpákkal azért újat is mutatnak. A kristálymotívum a lámpáknál érhető tetten. Az átalakított megjelenés 9%-kal jobb légellenállást eredményez (a légellenállási tényező Cw 0,292), ami hozzájárul a szabványos fogyasztás 7%-os csökkenéséhez.
Több fontos változás is van a műszerfalon. Alapáron adják a duplakuplungos váltót – az elődnél már 90%-ot közelítette ennek aránya –, amelynek előválasztókarja a kormányoszlop jobb oldali bajuszkapcsolója, az elektronikus rögzítőfék a kormánytól balra található, így a két első ülés között nagy méretű tárolót tudtak kialakítani. Elöl 2 készüléknek (2×15 W) helyet biztosító indukciós telefontöltő került kialakításra – szándékosan úgy döntötték a készüléket, hogy annak kijelzője ne legyen látható, nehogy elvonja a vezető figyelmét az útról –, az ide irányított légkiömlő gondoskodik a készülékek hűtéséről. Ezt követően 4 pohártartó (2 kicsi és 2 normál méretű) jön, és akkor ott van még az állítható könyöklő alatti rekesz. Itt találjuk még a legújabb Simply Clever kiegészítőt, az érintőképernyő-tisztító párnát, amivel az ujjnyomokat lehet pár pillanat alatt letörölni.
Aztán ott a digitalizáció. Széria a digitális műszeregység, a központi érintőképernyő (10,4 vagy 12,9 colos képátló), felár ellenében a szélvédőre információkat kivetítő fel-a-fejjel kijelző is elérhető. Kifejezetten a Škoda mérnökei készítették el a márka autói számára az új okostekerőket, amellyel a középkonzolt váltják ki. A szélsőkkel a szellőzést (hőmérséklet, ülésfűtés, ülés szellőztetés) lehet állítani, a középső menüből programozható – összesen 6 funkció közül lehet legfeljebb 4-et kiválasztani, igaz, a mérnökök elárulták, hogy az első tapasztalatok alapján célszerű 3 funkciónál megállni –, váltani a gyűrű megnyomásával lehet, és a tekerők között még 4 gombot is elhelyeztek. Ez az okostekerő akár a villanyautók redukált gombsora helyére is beépíthető, várhatóan az új elektromos autók is megkapják.
Alapvetően változatlan maradt a térkínálat, hiszen a tengelytávolság mindössze 1 mm-t bővült (az úttartás javítása érdekében módosították a hátsó független felfüggesztés geometriáját), a karosszéria 61 mm-es bővülése a csomagtér javát szolgálja – 75 literrel nőtt a befogadóképesség. A 3. sorban a lábhely továbbra is csak kisgyermekek számára alkalmas, itt a fejtér nőtt 2 cm-rel. A textilek, legyen szó padló- vagy üléskárpitról újrahasznosított poliészterből készülnek, az esernyő és a tanksapka alatt rejtőző jégkaparó is újrahasznosított forrásból készül az új generációnál. Teljesen átalakul a modellválaszték, nem lesznek felszereltségek, lesz a Selection alapkivitel – amely az eddigi Ambition és Style szintek között van – és a Sportline (az RS is visszatér majd, de arról egyelőre nem beszélnek… annyit sikerült megtudnom, hogy marad a 265 lóerős turbómotor és az összkerékhajtás). Előbbinél 4 belső hangulat közül lehet választani (szövet, fél(mű)bőr, hasított műbőr fekete vagy konyak színben), és 13 extrát/extracsomagot lehet kérni (pl. vonóhorog, 7 személyes utastér, Assisted Drive, Simply Clever stb.), a Sportline esetén a 2 fekete belső áll rendelkezésre. Összesen 7 felni és 9 karosszériaszín áll a vásárlók rendelkezésére.
Fejlődött a vezetőtámogató rendszerek tudása, első-hátsó keresztirányú forgalomfigyelő is elérhető, itt debütál a távirányított parkolás. A Kodiaq-kal párosított okostelefonnal az autó 5 méteres környezetéből – esetenként sétálni kell az autó mellett – lehet irányítani az autó mozgását, azt be lehet állítani olyan szűk helyre, ahol nem lenne hely a ki- és beszállásra.
Elöl alumínium segédkerettel, hátul teljesen áttervezett geometriájú többlengőkaros felfüggesztéssel javítanak a vezethetőségen. Az alapmotor az 1,5-ös TSI lágyhibrid rásegítéssel, 150 lóerővel és elsőkerékhajtással, a 2,0 literes turbómotor 204 lóerős és összkerékhajtás is jár hozzá. A 2,0 literes TDI alapesetben 150 lóerős és elsőkerékhajtású, a 193 lóerős teljesítményszinthez már adják az összkerékhajtást. Újdonság a plug-in hibrid hajtás, amely az 1,5-ös turbómotort használja, a 204 lóerős rendszerteljesítményhez elsőkerékhajtás tartozik – összkerékhajtásnak egyszerűen nincs hely, mert a 26 kWh kapacitású akkumulátor teljesen megtölti a második üléssor alatt teret, a benzintank ennél a modellnél a csomagtér padlója alá költözik –, és 100 km-t meghaladó elektromos hatótávolság. A fedélzeti töltő 11 kW teljesítményű, 50 kW-os villámtöltésre is lehetőség van.
Menet közben
Még a hivatalos bemutató előtt volt lehetőségünk kipróbálni a második generációs Škoda Kodiaq álcázott prototípusait, ahol a műszerfalat egyébként még jobban eltakarták, mint a karosszéria külsejét. Ennek indoka, hogy az autókról bárki készíthetett fényképeket a közúton/sofőrcsere közben, és a gyár el akarta kerülni, hogy kiderüljön az érdemi újítás – a középkonzol okostekerője –, így műanyag fedelekkel takarták el a kormányon kívüli kezelőszerveket, beleértve a 12,9 colos képátlójú központi érintőképernyőt. A rend kedvéért elmaszkolták a műszerfal díszbetétjét is, amely a felső szellőzőnyílásokat rejti… A helykínálat érdemben nem változott – a harmadik sorban 2 cm-t nőtt a fejtér, de a lábtér továbbra is a kisgyermekek számára alkalmas –, a karosszéria 6 centis növekedése a raktér bővülését eredményezte. Több lett a tároló az első ülések között annak köszönhetően, hogy a széria duplakuplungos váltó előválasztókarja a kormányoszlopra költözött (a Volkswagen MEB villanyautóiból jön a kapcsoló), az elektronikus rögzítőfék kapcsolója a kormánytól balra került elhelyezésre.
Az 1,5 literes, lágyhibrid rendszerrel kiegészített alapmotort és a 2,0 literes, elsőkerékhajtású TDI-t tudtam kipróbálni pár kilométer erejéig, érdemi különbséget nem éreztem az egyaránt 150 lóerős motorok között. Részben azért, mert gyári sofőr felvezetésével konvojban haladtunk, részben azért, mert a 7 fokozatú duplakuplungos váltó gyorsan dolgozik – érdekes módon mindkét négyhengeres hangja is egyforma, a modern dízel elhalkult az egy cikluson belüli sok befecskendezés jóvoltából, a benzines meg kerregősebb lett a nagynyomású befecskendezéssel. A felfüggesztéssel kapcsolatban érdemi információt nem tudok közölni, mert az autókban ugyan benne volt az immár egységenként 2 elektronikusan vezérelt szelepet használó lengéscsillapítás, de annak csak ideiglenes – valahol a Normál állás környékén lévő, de még nem véglegesített – programozása volt: jól vette ugyan a kanyarokat az álcázott Škoda Kodiaq, de rázósan haladt át a hotel előtti utat megszakító tégla-berakáson.
Októbertől rendelhető a második generációs Škoda Kodiaq, a sorozatgyártása 2024 első negyedévében indul, a plug-in hajtás a második negyedévtől készül, a nyáron érkezik a Sportline. Drágulni fog az alapár, már csak azért is, mert sokkal gazdagabb lesz a felszereltség (ebben a kategóriában egyébként se az alapkiviteleket keresték a vásárlók), de csak később lesznek majd árak.