A 3-as sorozat toronymagasan vezeti a BMW népszerűségi listáját: 1975-ös bemutatkozása óta 12,5 milliónál többet értékesítettek belőle világszerte, míg 2010-ben 32,6%-os részesedést ért el a modellpalettán belül, magyarul minden harmadik eladott BMW valamilyen 3-as volt. Most azonban, a vadonatúj hatodik generációval még szélesebb közönséget próbálnak célba venni a bajorok!
Ennek szellemében a középkategóriás limuzint több ponton is a saját egyéniségéhez igazíthatja a kliens. Már a formaterv is olyan, hogy az újgazdag, melegítős ficsúr és/vagy az öltönyös üzletember egyaránt hitelesen mutat a kormány mögött. Egyértelműen beazonosíthatóvá teszi az F30-as gyári kóddal futó új 3-ast, s az utóbbi idők legvagányabb BMW stílusjegye a vesével intim kapcsolatot létesítő fényszóró. A karosszéria erőteljes vízszintes tagolásával együtt szélesebbnek és laposabbnak is láttatja holott valójában 6 mm-rel keskenyebb és 8 mm-rel magasabb elődjénél – ugyanakkor a nyomtáv elöl 37, hátul 47 mm-rel szélesebb. Hosszában már korántsem ilyen elhanyagolható mértékben, tekintélyes 93 mm-rel nőtt az autó, a tengelyek közötti távolságon pedig 5 centit nyújtottak. Nem véletlenül rendelhető már a 3-ashoz is a nehezen belátható kereszteződéseket „közvetítő” orrkamera…
Ha már itt tartunk, az amúgy sem rövid extralista bővült néhány új tétellel: a fontosabb információkat a szélvédőre vetítő Head-Up display, holttérfigyelés, sávelhagyásra figyelmeztetés, sebességhatár-kijelzés, követési távolságot is szabályzó sebességtartó automatika, valamint 360 fokos panorámaképet nyújtó parkolókamera és automata parkolóasszisztens is kérhető az autóhoz.
Tipikusan BMW-s vezetőhely. Vagy mégsem?
Az 1-es sorozatnál bevezetett módon a különféle ízlésvilág alapján összeállított kivitelek között minden korcsoport megtalálhatja a számára megfelelőt: a csomagok hatása kívül minimálisan, belül viszont maximálisan érvényesül. Amíg a Sport Line változat vezetői környezete tipikusan BMW-s, addig világos árnyalataival és natúr faberakásaival a Modern Line (kicsit audis) otthonos atmoszférát nyújt, a Luxury Line (kicsit mercis) kivitelben pedig lakkozott fadíszítések és előkelő színek teremtik meg a klasszikus eleganciát. Az ajtók kissé nehezen záródnak, de az utastér kidolgozása amúgy makulátlan, és az anyagválasztás megfelel a prémiummárkákkal szemben támasztott elvárásoknak. Javarészt az 1-es sorozatból ismerős a berendezés, a jól átgondolt és tárgyilagos műszerfal gyorsan áttekinthető, a kezelés egyértelmű.
A helykínálat bővülése legfeljebb vonalzóval mérhető, a térérzet nem lett annyival szellősebb, mint ahogy a nagyobb tengelytávolság alapján várnánk. 175-180 centinél magasabb utasok számára hátul továbbra is passzentos a 3-as, és a masszív kardánalagút miatt a középső ülőhely csak jelképes. A csomagtartó 480 literre (+20 l) nőtt, de elég kicsinyes húzás, hogy az osztottan (40:20:40) dönthető üléstámlákat még mindig felárért kínálják. Praktikus opció viszont a komfortnyitás: amikor csomagokkal megrakodva érkezünk az autóhoz, elég a hátsó lökhárító alatt meglendíteni a lábunkat és felnyílik a csomagtérfedél.
A vezetési élmény is személyre szabható
Négyféle turbómotorral veszi kezdetét az új 3-as értékesítése. Benzinesből a 245 lóerős 328i (2,0 literes, soros négyhengeres) és a 306 lovas 335i (3,0 literes, soros hathengeres), dízelből pedig a 184 lóerős 320d és ennek takarékosabb, szerényebb teljesítményű (163 LE) EfficientDynamics változata alkotja a kínálatot. Mindegyikhez széria a start-stop fogyasztáscsökkentő „gyomorgyűrű” és a menetdinamika-szabályozó kapcsoló. Ez utóbbival a vezetési stílusunkhoz igazíthatjuk a kocsit: az Eco-pro, Komfort és Sport üzemmódokat csak akkor egészíti ki Sport+ program, ha a hatfokozatú manuális helyett nyolcfokozatú automata sebességváltóval kérjük, vagy megrendeljük hozzá az adaptív lengéscsillapítást.
Ismerkedésünket a 320d-vel és vegyes érzésekkel kezdtük. Egyrészt kimondottan jó erőben van és rugalmas, intenzíven gyorsítja a kocsit. Másrészt ilyenkor szokatlanul nyers és kerregős a hangja, ami nem méltó egy presztízsmárkához. Persze így is megnyerő és gazdaságos utazóautó, ráadásul az első benyomások alapján komfortosabbnak érezni elődjénél – bár az igazi próbát a hazai utak jelentik majd. Hogy ennek ellenére a 3-as mit sem vesztett remek vezethetőségéből és menetdinamikai képességeiből, arról a barcelonai Circuit de Catalunya versenypályán bizonyosodhattunk meg. Pörgős benzinmotorjával itt már a 328i domborított igazán, élénk gázreakciói és sportos menetteljesítményei izgalmassá tették a körözést – a „hiányzó” két hengert pótolja ugyan a turbó, a lelkesítő sorhatos muzsikát viszont nem. Az elektromechanikus szervokormány közvetlen áttételezésű és elegendő visszajelzéssel szolgál, a kocsi pedig fürgén és precízen követi a kormánymozdulatokat. Remekül fogja az utat és a kanyarokban stabilan fordul, csak nagy sokára kezdi leheletfinoman tolni az orrát. Gázelvételre ilyenkor hajlamos megindulni a hátulja, és kikapcsolt menetstabilizálóval még látványos erőcsúsztatásra is kapható. Szóval a 3-as azért továbbra is ízig-vérig BMW!
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!