Tegye fel a kezét, akinek nem tetszenek a mai szabadidő-autók! Garantálom, hogy szűk ez a tábor, amit már csak a hazai értékesítési adatok is alátámasztanak. A SUV-kategória idén januárban további 1%-kal növelte piaci lefedettségét, így már 37,35%-nál jár, bőven uralva tehát a forgalomba helyezések harmadát.
A Toyota 1994-ben hozakodott elő a RAV4-es (Recreational Active Vehicle 4WD = összkerékhajtású aktív szabadidős jármű) első szériájával, amire, s úgy egyáltalán a magas építésű, dögös külsejű autókra, ráharaptak a kuncsaftok. Az eltelt 25 esztendő során szinte kivétel nélkül minden autógyártó vágott magának a SUV-sikertortából, a trend még a Bentleyt, a Porschét és a Rolls-Royce-ot is megfertőzte – hogy csak néhány különleges márkát említsünk. Az ötödik generáció dizájnerei igazán körültekintőek voltak, hiszen merész, már-már off-roados külsőt szabtak a RAV4-esnek, a szögletes kerékjárati ívek igazán tetszetősek – bár itt egy kicsit jeepes utánérzés üti fel a fejét. A TNGA-K platformra épült kasztni egyébként szélesebb (+10 mm), laposabb (-10 mm) és rövidebb (-5 mm) lett, ami az 1,3 centis hasmagasság-emeléssel karöltve erősít rá a terepes jellegre.
Az utastérben a mai kor divatjának megfelelő műszerfal fogad, a szélső, kerek légbeömlő már múlté, a kialakítás tisztán átlátható, s persze a nagy, tabletszerű középső érintőképernyő sem maradhatott ki. A kezelőszervek forgókapcsolói gumírozott borítást kaptak, immár dupla italtartó és az elektromos kézifék jóvoltából 35 mm-rel szélesebb középső pakolórekesz növeli a komfortot. A férőhely miatt persze továbbra sem kell aggódni, hiszen a tengelytávot 30 mm-rel megnyújtották, ami nem csupán az utasok lábterénél kamatozott. A csomagtartó hossza például 65 mm-rel, 1015 mm-re nőtt, a befogadóképesség pedig 79 literrel haladja meg a típuselődét. Mindemellett a körkilátás is javult, köszönhetően a C-oszlop szélesebb alsó törésívének.
A formáért, belső kialakításért felelős mérnököknél már csak a „hajtásláncügyi” illetékesek voltak bátrabbak, hiszen büszkén hangoztatva vállalták a dízelmotor nélküli életutat. Bár a kategóriában továbbra is meghatározó a a gázolajosok szerepe, a Toyota a RAV4-es esetében a 2,0 literes szívó benzinesben és az új fejlesztésű hibridben látja a jövőt. Utóbbinál egy friss fejlesztésű, 2,5 literes, Atkinson-ciklusú benzines és egy első (120 LE/210 Nm), illetve hátsó villanymotor (54 LE/202 Nm) kombinációja alkotja az AWD-i rendszert – a fronthajtásúnál értelemszerűen nincs villanymotor a hátsó tengelyen. Az alap sebességváltó a benzinesnél hatfokozatú manuális, a hibrideknél minden esetben CVT. Utóbbi hangolását egyébként úgy optimalizálták, hogy intenzív gyorsításkor minél kevésbé legyen érezhető a nyúlós, kúszós gyorsulás és az ezzel párhuzamosan felbőgő motorhang.
A gyakorlatban persze nem ilyen egyértelmű a helyzet, hiszen előzéskor vagy meredek emelkedőn továbbra is tudjuk, hogy fokozatmentes sebességváltó variál az áttételekkel, a lényeg azonban, hogy az új RAV4-es őszinte észrevétlenségével hívja fel magára a figyelmet. Bár tisztán elektromosan csak 2 km körüli távot képes megtenni, a menetpróbán rendelkezésre álló összkerekes hibrid feltűnően csendes volt, sem autópályán, sem pedig a bőséggel betervezett kanyargós utakon nem volt tolakodó a hangja. Jól járható földutakon és murvás szakaszokon is vezethettük az újdonságot, az intelligens AWD-i pedig a gyenge tapadású felületen is magabiztosan vitte előre a kasztnit. Nagy szerepe van ebben a +30%-os hátsó hajtónyomaték-növelésnek, így szükség esetén immár 60-80% között tud hátra csoportosítani a vezérlés. Az átlagfogyasztás a domborzati és terepviszonyok függvényében 6-8 liter volt.
Habár az új RAV4-es konfigurálásakor nem találkozhatunk dízelmotorral (a kifutó Avensisnél még létezik a BMW-féle 1,6-os és 2,0 literes gázolajos), egy speciálisan összeállított flottafelszereltséggel azért igyekeznek kedvezni a céges beszerzéseknek. A Business-csomagban 17 colos alufelnik, tolatókamera, ködfényszóró, ülésfűtés és pótkerék jelentik a csáberőt – mindezt bizony okosan állította össze a hazai forgalmazó, hiszen ma már szép számmal vannak egy-két autós, magánvásárlásnak minősülő céges beszerzések is.