Kicsi, puritán, jópofa és pimasz Volkswagen, amely ugyanakkor a környezetet nagyon tiszteli. A teljes koncepciót az innovatív, letisztult, magától értetődő funkcionalitás határozza meg. A tanulmány neve: up! – a feltörekvő, aktív, dinamikus karaktert és a jövőt idéző, pozitív csengésű szó. „A Volkswagen számára a Frankfurti Autókiállítás látogatóitól érkezett visszajelzések döntő tesztnek bizonyulnak abban a tekintetben, hogy a tanulmány rendelkezik-e olyan potenciállal, mint egykor a Bogár, vagy ma a Golf” – jelentette ki Dr. Ulrich Hackenberg, az igazgatótanács műszaki fejlesztésért felelős tagja.
Koncepció
Az up! igazi nagyváros-specialista, s négy személy számára kínál ideális megoldást a munkába vagy iskolába járásra, vagy éppen a strandra, esetleg a város környékére vezető kirándulásokra. Kisautó, amely naggyá lett, mivel minden más, hasonló hosszúságú (3,45 méter) és szélességű (1,63 méter) autónál tágasabb helyet kínál. Motorja – s itt minden gyakorlatban is alkalmazható megoldás szóba jöhet – a farában dolgozik, ami mindent megváltoztat – térkínálatot, hangulatot és formavilágot.
Az up! műszaki konstrukciójáért Ralf-Gerhard Willner, a koncepciók fejlesztésének vezetője felelős. Ő és Walter de Silva még a projekt megkezdése előtt új egyensúlyt alkottak a forma és funkció viszonyában. „A műszaki alapkonstrukció és az érzelmekkel teli formavilág abszolút harmóniája csak a konstruktőrök és a formatervezők kemény küzdelme nyomán jöhet létre” – mondja Willner és de Silva szinte egyszerre. „Csakis így születhetnek új ikonok.”
Az up! pontosan ezért nem csupán egy megszokott, kedves kisautó, hanem átgondolt, innovatív egészet alkot. Formavilága egyszerű, így kell kinéznie, nem másként. Itt nincs semmi felesleges, a funkció, és ezzel a design egyaránt önmagáért beszél. Ezzel együtt azonban – jellegzetes Volkswagen-stílusban – minden egyes vonalat és felületet addig alakítottak és finomítottak, amíg szimpatikus és egyéni autó született.
Külső formavilág
A tény, hogy az up! motorja a hátuljában kapott helyet, alapvetően meghatározta külső formavilágát. Az up! ugyanis nem rendelkezik klasszikus hűtőráccsal, ami egyértelműen a Bogárra utal. Már önmagában ez a stílusjegy is kifejezetten egyedivé teszi. A meghatározó formai elemeket a fényszórók ferdén befelé futó kontúrjai, a közöttük vízszintesen húzódó szellőzőnyílások, a VW-embléma (a kevés krómozott elem egyikeként), a mélyen előrenyúló első csomagtér-fedél és a Volkswagen „happy face“ arculatát adó körbefutó fekete csíkkal kialakított lapos lökhárító képviselik.
A technika és a design sok területen olyan járműkonstrukcióvá egyesül, amely nem csupán tetszetős, hanem igen gyakorlatias és praktikus is. Jó példa erre az up! hátulja, amelyen a csomagtér-ajtó átlátszó anyagból készül. A tervezők a magasra helyezett hátsó lámpatesteket is e fedél alá rejtették. A hátsó csomagtér-fedél VW-emblémája műszaki és vizuális értelemben egyaránt újszerű: szintén az üvegfedél mögött helyezkedik el, és bekapcsolt fények mellett ugyancsak világít. A hátsó lökhárító az orr „happy face” karakterére rímel.
Az up! kompakt megjelenése ellenére is kifejezetten erőteljes fellépését az autó keresztméretéhez képest széles nyomtáv (1,42 méter) is hangsúlyozza. A kerekek a sportosan domborodó kerékjáratokkal és küszöbökkel közös szintbeli felületet alkotva helyezkednek el. A keréktárcsák radiális motívumainak és az egészen a peremig nyúló felületeiknek köszönhetően a 18 colos keréktárcsák valós méretüknél jóval nagyobbnak hatnak.
Az oldalnézetben egészen a lökhárítókig kitolt kerekek minimálisra mérséklik a karosszéria túlnyúlásait. Mindez az up! hosszú tetőív, illetve letisztult és nagyméretű felületek alkotta, semmi mással össze nem téveszthető sziluettjének alapvető eleme. A nagyméretű ajtók és az oldalablakoknak a hátsó kerék vonalában ferdén felfelé törő, így egészen egyedi alakú C-oszlopot formáló kontúrja szintén határozott stílust képvisel.
Belső formavilág
A motor hátsó elrendezése teljesen újszerű belsőtér-koncepciót tesz lehetővé, a külső méretekhez képest a belső térkínálat igazán példamutató. A variálhatóság szintén kiemelkedő, a vezetőé kivételével mindegyik ülés összehajtható és kiemelhető. Mivel könnyű héjkialakításúak, valamelyik csomagtartóban – az elsőn kívül ugyanis hátul is van egy – egyszerűen és helytakarékosan helyezhetők el. A nagyméretű tárgyak szállításakor így a beltér teljes hosszúsága jól kihasználható.
A Volkswagentől megszokott magas fokú kényelemről az up! esetében az ergonómikus kialakítás mellett egy egyszerű, ám hatékony „trükk” is gondoskodik. Egyfajta magától felfújódó matrachoz hasonlóan, egy szelepen keresztül levegő pumpálható az ülőpárnákba. Az ülések kontúrjai így teljes mértékben az éppen bennülő testéhez idomulnak.
Intuitív kezelhetőség
Az up! tanulmánnyal a Volkswagen az autók kezelhetősége tekintetében részben teljesen új megoldásokat is felvonultat. Klaus Bischoff, a Volkswagen márka vezető formatervezője így kommentálta: „Az up! azért is ilyen érdekes, mert minden egyes részletét újra átgondoltuk. A műszerfalon például a navigációs rendszer, a rádió, a fedélzeti számítógép és a légkondicionáló kezelésére újfajta közelítésérzékelővel működő érintőképernyőt helyeztünk el. Mivel kezelése valóban abszolút intuitív, a legbonyolultabb funkciók is újra gyerekjátékként vezérelhetők.”
Az up! két központi kijelzővel is rendelkezik. A „cockpitban” egy 8 colos monitor látja el a vezetőt a legfontosabb információkkal, mint a sebesség, az üzemanyag-szint, illetve a pillanatnyi hatótávolság és szén-dioxid kibocsátás.
A műszerfal közepén, a vezető és az első utas számára egyaránt könnyen látható és elérhető helyen – további 7-colos monitor mutatja, hogyan is festhet, illetve működhet majd a jövő ember és gép közötti interfész-megoldása. Itt az összes létező funkció az említett érintőképernyő használatával vezérelhető, amely a közelítésérzékelőknek köszönhetően a mozgásra, tehát bizonyos kézmozdulatokra is reagál.
A menüvezetést mindehhez újra felosztották és átrendezték, hogy a rendszer a gyakorlatban, „informatikai végzettség” nélkül is kezelhetővé váljon. A tervezők tudatosan választották szét a „Kijelző” és a „Kezelés” területeit, az úgynevezett státuszmezők pedig mindenkor láthatók a képernyőn, például a légkondicionáló és a hangerő szabályzásával. A további rendszerfunkciókat – navigáció, telefon, rádió, képek, filmek – a fejlesztők a belső szaknyelven „főmenü-görgetőnek” nevezett kijelző-felületen rendezték el, amely így egyfajta „virtuális ringlispilként” működik. A különböző rendszerfunkciók ikonjait felvonultatva, az érintőképernyő „főmenü-görgetőjének” érintésével indítható el. Ez a fajta vezérlés vizuálisan éppoly látványos, mint magától értetődő. Ha a főmenüben megjelenik egy kívánt funkció – mondjuk a telefon – a közelítésérzékelőknek köszönhetően a telefonmenüre váltáshoz elegendő kézzel a képernyő felé közelíteni. A kezelés ezen új módja kifejezetten élvezetes, minden kultúrkörben könnyen értelmezhető és igen biztonságos.
Jellegzetesen Volkswagen.