Neve: Lancia Thema. Leánykori neve: Chrysler 300 C. Anyja neve: Mercedes E-osztály. Kevés autó mondhatja el magáról, hogy egyszerre három márkánál is sikert aratott, a Lancia új nagyágyújának minden esélye megvan erre. Nem egyszerűen csak átemblémázták ugyanis a Chrysler 300-ast (a modellfrissítés során törölték a C betűt a névből), de az európai igényekhez is igazították.
Értsd: a keményített futóműhangolás nagyjából-egészéből az eredeti Mercedes E-osztályé, ahonnan a 3,0 literes, V6-os dízelmotor (amit immár a VM Motori készít) és az ötfokozatú automatikus sebességváltó is származik. Az olcsó műanyagot palástolják, a teljes műszerfalat ugyanis bőrrel vonják be, néhol dupla varrás oldja a hatalmas felületek unalmát.
Ahogy az ma már elengedhetetlen, az autó tele van mindenféle segédberendezéssel, amelyek ráadásul nem is nagyon szívbajosak – a hangolásnál gondoltak arra is, hogy a hatalmas méretű krómozott hűtőrács láttán úgyis megfutamodnak majd a lassan haladók. A torinói csúcsforgalomban ennek megfelelően csak egyszer aktivizálta magát az előttünk lévő autó veszélyes közelségét jelző figyelmeztetés, a villogás és a csilingelés rémisztőbb volt számomra, mint maga a forgalmi szituáció, amikor a belső és külső sávból összezárt előttem a két autó.
Más téma: olasz luxus Kanadából
A karosszéria mozgása meglepően összeszedett, semmi imbolygás, semmi kalandozás, leszámítva azt, amikor mi kerüljük a kátyúkat és a csatornafedeleket, hiszen a kéttonnás saját tömeg és a 20 colos felnik kombinációja egyrészt ütős, másrészt pedig drága lehet. Ott van a Thema az úton, és még a meglehetősen érzéketlen kormányzással is egészen jól lehet irányítani, a fékek hatásosak, az automatikus váltó meg mintha gondolatolvasóval rendelkezne. Még mielőtt rászánnám magam az előzésre, már vissza kapcsol, persze mindezt úgy teszi, hogy a fordulatszámmérő ingadozásán kívül más érezhető változás nincs, de felfelé is gyorsan vált a Mercedes egység. Aki ilyet akar, annak sietnie kell, hiszen a jövő év közepén nyolcfokozatú ZF váltóval helyettesítik.
Ezt megelőzően 2012 tavaszán majd az összkerékhajtású Lancia Thema színesíti a kínálatot, amely kétféle motorral és felszereltséggel választható. Magyarországon csak Platinum és Executive szintet kínálnak, az alapváltozat 239 lóerős dízellel 14 499 000 forint, a 3,6 literes, 286 lóerős benzines ennél félmillióval drágább. Az Executive csúcsmodell csak a 239 lóerős dízellel érhető el, 15 799 000 forinttól. Extrákra is lehet költeni, de csak mértékkel. Nem érdemes például kihagyni a 350 000 forintos „Biztonság és kényelem” csomagot, ebben van a távolságtartó tempomat, a ráfutásos ütközésre figyelmeztető rendszer, a behajtható külső tükör és a tolatókamera is. Ezen felül hifi, metálfény, napfénytető és óriásfelni van a listán, minden mást ugyanis alapáron belepakolnak a Themába. Kategóriájában nagyon jó ajánlatnak számít a kanadai-olasz luxuslimuzin, amelynek ráadásul a tulajdonságai miatt sem kell szégyenkeznie. Ráadásul az amerikai autórajongók számára is van egy életképes alternatíva.
Csók a családnak a variációk tárházából
Neve: Lancia Voyager. Leánykori neve: Chrysler Grand Voyager. Álnevei: Chrysler Town & Country, Dodge Caravan, Plymouth Voyager, Volkswagen Routan. Ebből is látszik, hogy a régi-új egyterű még a Themánál is mozgalmasabb múltra tekinthet vissza. Ennél az autónál a modellfrissítés sokkal kisebb mértékű volt, ami részben annak köszönhető, hogy már Chryslerként is egészen jól eltalálták az európai hangolást. Ahhoz képest kicsit molyoltak a 2,8 literes, négyhengeres VM Motori dízellel, ami sokkal csendesebb a korábbinál, és a hatfokozatú automatikus váltó is kevésbé hektikusan végzi a dolgát. Ezenkívül csak egy dolgot változtattak, mégpedig az egész műszerfalat. Itt már nincs bőrhuzat, ennek ellenére jól néz ki a műanyag, az előválasztó kar továbbra is a kormány mögött, a műszerfal tetején tanyázik. Újak az ajtókárpitok, az ajtóbehúzó masszív, a tolóajtók továbbra is elektromos mozgatásúak.
Nincs választási lehetőség. Úgy is jó
A Voyager esetében nincs sok választási lehetőség: egy motor, egy felszereltség, egy ár. Hajszál híján 12 milliót kérnek a családi batárért, a vetélytársak is ennyibe kerülnek hasonló motorral, csak azok kisebb méretű utastérrel és szerényebb felszereltséggel rendelkeznek. Persze a Lancia is megadja a lehetőséget rá, hogy még több pénzt költhessen a vásárló: fényezések, különféle multimédiás rendszerek, xenon fényszóró, kulcs nélküli bejutás és holttérfigyelő vannak az extralistán. Utóbbi különösen hasznos volt a torinói menetpróbán, a fürge kis Fiatok cikázás közben szívesen bújnak a kanadai óriás árnyékába.
Amíg a választás során vissza kell fognia magát a Voyager tulajdonosnak, addig a mindennapokban nyugodtan tökélyre fejlesztheti kombinációs készségét. Szinte megszámlálhatatlan módon lehet átrendezni az utasteret, nem nyúltak a Stow’n Go ülésrendszerhez. A hatalmas méretű foteleket a padlóban tudjuk eltüntetni, míg a nehezebb műveleteknél az elektromotorok-rugók segítségére számíthatunk. A hátsó pad ledöntéséhez összesen négy különböző zsinórt kell cibálni, de egyébként egyszerű még ez a művelet is. Az ülőhelyek elosztásakor érdemes arra gondolni, hogy a 2-2-3-as elrendezésnél hátul bizony hamar elfogy a levegő.
Nem egyszerűen „több a semminél” alapon bővítették a Lancia kínálatát a kanadai autókkal, hiszen a maguk kategóriájában igen jó ajánlatnak számítanak. Elterjedésük gátja mindössze az lehet, hogy manapság nem a szegmens felső részéből, hanem inkább az aljából válogatnak a vásárlók, márpedig mind a Thema, mind a Voyager inkább a felsőbb harmadban helyezkedik el.
Lancia Thema 3.0 CRD V6
Összlökettérfogat (cm3): 2987
Hengerek/szelepek: V6/24 turbódízel
Max. teljesítmény (kW/LE/min): 176/239/4000
Max. nyomaték (Nm/min): 550/1800-2800
Hosszúság/szélesség/magasság (mm): 5066/1902/1488
Tengelytáv (mm): 3052
Fordulókör (m): 11,5
Saját tömeg (kg): 1963
Csomagtér (l): 462
Üzemanyagtank (l): 72,3
Gyorsulás 0-100 km/h (s): 7,8
Maximális sebesség (km/h): 230
Város/országút/vegyes (l/100 km): 9,5/5,7/7,1
CO2-kibocsátás (g/km): 185
A modell alapára (Ft): 14 499 000
Lancia Thema Voyager 2.8 DS
Összlökettérfogat (cm3): 2768
Hengerek/szelepek: S4/16 turbódízel
Max. teljesítmény (kW/LE/min): 120/163/3800
Max. nyomaték (Nm/min): 360/1800-2800
Hosszúság/szélesség/magasság (mm): 5218/1998/1750
Tengelytáv (mm): 3078
Fordulókör (m): 12,1
Saját tömeg (kg): 2167
Csomagtér (l): 934-3912
Üzemanyagtank (l): 76
Gyorsulás 0-100 km/h (s): 11,9
Maximális sebesség (km/h): 193
Város/országút/vegyes (l/100 km): 10,5/6,3/7,9
CO2-kibocsátás (g/km): 207
A modell alapára (Ft): 11 990 000
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!