Az első generációs Renault Laguna magasra tette a mércét a biztonság terén. Az új Laguna tovább emelte ezt a mércét, megerősítve elsőbbségét a D- szegmensen belül Európában. Az összes modell aktív és passzív biztonsági jellemzőit továbbfejlesztették; a Renault harmadik generációs SRP balesetmegelőző és -védelmi rendszerével (Systeme de Retenu et de Protection), és hatékonyabb fékrendszerrel szerelték fel.

A körültekintően tervezett és a szembetűnő minőség rendkívül fontos a Renault számára. A cég egyik jelmondatát – „tökéletes illesztés és összeszerelés” – továbbfejlesztették. Az új műszerfal gazdagabb anyaghasználata is ehhez illeszkedik.

A felhasználóbarát kezelőszervektől kezdve a legfejlettebb technikáig minden a vezető és az utasok kényelmét szolgálja: többek között az új Carminat Műholdas Navigációs Rendszer, amelyet GPS-szel kombináltak, a felső kategóriás Cabasse Tronic Auditorium audio rendszer és a Bluetooth telefoncsatlakozó. Mindez egy központi multimédiás kezelővel irányítható, amivel nagyon gyorsan elérhetők az audio- és a telefonfunkciók egyaránt. A vezérlő lelke a kézifék helyét kapta meg, melynek feladatát az automatikus kézifék vette át.

Az új Laguna-sorozatban megtalálható a sportos Grand Touring széria éppúgy, mint az exkluzív felszereltségű Initiale széria is. A megerősített alvázra épített, új tervezésű, 2 literes turbófeltöltésű motorral felszerelt 205 lóerős Laguna GT a vezetés igazi élményét biztosítja. Ezenkívül négy benzines változat közül lehet választani, 1.6 16 szelepes, 110 helyett 115 LE, 2 literes 16 szelepes 135 LE, 2.0T, amely 5 lóerővel többet, azaz 170 LE-t tud, és a 210 LE-s 3.0 24V V6. A választékot három dízelmotor egészíti ki: a 1.9 dCi 110 vagy 120 LE és a 150 LE-s 2.2 dCi. A Renault 2005. márciusában kezdi értékesíteni az új Lagunát Franciaországban, amely a D-szegmens egyik legerősebb modelltípusa, versenyképes tulajdonságokkal és speciális felszereltséggel.

TELJESEN ÚJ STÍLUS

Két cél vezérelte a Renault designereit és mérnökeit a Laguna tervezésekor: erősíteni a már meglévő minőséget, és megőrizni a dinamikus megjelenést. Az új Lagunát illető változtatások leginkább az autó első részét érintették, melyet teljesen átalakítottak. Így hűen tükrözi a Renault többi modelljének stílusát, amit az egy részből álló lökhárító és a hűtőrács tovább erősít. A motorháztető rövidebb és domborúbb lett, a fényszórók oldalirányban megnyúltak; a Renault-embléma pedig függőlegesebb pozícióba került ezáltal. A V-formájú hűtőmaszk alsó része sokkal dinamikusabb hatást kelt, a világos árnyalatú díszlécek pedig az eleganciát hangsúlyozzák.

A hátsó lámpák burkolata áttetsző, sokkal modernebb, mint az előző típusnál. Mint a Renault más, újonnan bevezetett modelljeinél, a Renault- gyémánt egy háromszög tetején ül, amelynek az alapjául a Laguna felirat szolgál. A Grandtour csomagtartó-ívének aljára pedig fényes díszcsík került.

Az irányjelző búrák az autó mindkét oldalán fehér borítást kaptak. A csúcsmodelleknél a középső oszlopon szaténborítású, színrefújt díszléc található. Különös figyelem a belső tér kialakításánál Ha a minőségről van szó, az új Laguna minden szempontból kielégíti a D-szegmens vevőinek igényeit. Az egyik legfontosabb cél az utastér kialakításánál az volt, hogy az előző modellekhez képest egyértelműen vonzóbb megjelenést tükrözzön.

Az új Laguna rafináltabb belsőterével jobban alkalmazkodik utasai igényeihez. Különleges figyelmet szenteltek a gondosan kialakított, érezhető minőségre, különösen az új tervezésű műszerfal tekintetében, ahol kiváló minőségű anyagokat és új technológiákat használtak. Ilyen például a műszerfal felső részéhez használt, nedves formázású habszerkezet, vagy a termo-szemcsés anyagok a középkonzol alsó részein, amelyeket csak elvétve találhatunk ennél a szegmensnél. Az ülések kárpitozását minden változatnál felülvizsgálták és modernebb anyagokat választottak.

A velúr helyett modern, mikro-szövet anyagokat használtak a tervezők, míg a bőrkárpit mattabb lett és sokkal rugalmasabb. A műszerfal, ami 70%-ban megújult, sokkal egyszerűbben kezelhető. A középső panelt áttervezték, hogy csökkentsék az illesztési hézagokat, és hogy a vezérlőgombokhoz könnyebben hozzá lehessen férni. Az új beépített rádió jobban illeszkedik a műszerfal formájához, és az új Carminat Navigációs Rendszer DVD nyílása is egy jóval diszkrétebb takaróelem mögött található. A középső konzolban lévő kis tároló mobiltelefon vagy tollak tárolására alkalmas, és a középen található könyöktartó használata is egyszerűsödött.

ÚJ TECHNOLÓGIÁK A KÉNYELEM TÖKELETESÍTÉSE ÉRDEKÉBEN

Az új Lagunát olyan modern technológiával szerelték fel, mely a vezetés kényelmét és az utazás élvezetét biztosítja: a Carminat Navigációs Rendszer, a Renault-kártya – a kulcs nélküli indításhoz –, és az automata kézifék. Carminat Navigáció és Kommunikáció A Carminat Navigációs Rendszer – Európában először a Renault modelljeihez rendelhető. Ez az új rendszer egyesíti a navigációt és a kommunikációs funkciókat. A Renault és a Nissan által közösen kifejlesztett rendszert fokozatosan alakítják a Renault felsőközép és felső kategóriás modelljeihez.

A rendszert egy központi multimédiás panelről lehet vezérelni, melyet a hagyományos kézifék helyére terveztek. A könyöktámasszal egy síkban elhelyezett kezelő nagyon praktikus, és a különböző funkciók gombjai más-más formát kaptak, hogy könnyebben meg lehessen különböztetni őket. Így a vezető anélkül is kezelheti, hogy szemét az útról egy pillanatra is levenné. A Carminat Navigációs és Kommunikációs Rendszer könnyen érthető azok számára is, akik első alkalommal használják, annak ellenére, hogy széles körű a rendelkezésre álló funkciók száma. A leggyakrabban használtak pedig közvetlenül, egy gombnyomással elérhetővé tehetők. Az erre jogosultak saját igényeiknek megfelelően személyre is szabhatják a beállításokat, különböző paramétereknek megfelelően. Hét nyelven rendelhető: angol, francia, német, spanyol, olasz, portugál és holland.

A rendszer három fő funkciót köt össze:
– egy felső kategóriás navigációs rendszert, mely különös figyelmet szentel a forgalmi információknak
– egy Cabasse Tronic 4x50W audio rendszert 8 hangszóróval, 6db-os CD-tárral a műszerfalban, ami MP3 lejátszására is alkalmas
– kezelőfelület Bluetooth-szal ellátott telefonhoz.

Számtalan minőségi jellemző

Az új Lagunát egy automata kézifékfék-rendszerrel szerelték fel, ami újdonság a D-szegmensben. Automatikusan bekapcsol, mikor a motort leállítják, így a hagyományos kézifék helyett sokkal praktikusabb, és helyet is spóroltak vele. Amikor a motor beindul és a kerekek megfelelő nyomatékot kapnak, a kézifék automatikusan kikapcsol. Egy manuális kar segítségével – ami a műszerfaltól balra található -, a hagyományos kézifék funkciói is elérhetők, például emelkedőn való elinduláshoz, a motor leállítása nélkül. Ezzel a rásegítő fékrendszerrel dupla előnyöket élvezhetünk: segítség a vezetés közben, ugyanakkor helyet nyerhetünk vele az első ülések között a központi multimédia-vezérlőnek vagy egy nagyobb tárolónak.

Az új Laguna nyitás-zárásához és az indításához kizárólag a Renault-kártya szolgál. Az előző generációs kártyához képest, ezt a kártyát már nem szükséges a leolvasóba helyezni, a perimetrikus érzékelő rendszernek köszönhetően. A kártya sok más extra funkcióval rendelkezik: manuális nyitás és zárás lehetősége, és a kívülről felkapcsolható belső világítás, valamint a külső „kísérj haza” funkció. Ez utóbbi egy gombnyomásra felkapcsolja az első lámpákat 30 másodpercre.

A rásegítő kézifék-rendszer, a Renault kártya kulcs nélküli nyitáshoz és indításhoz tökéletesíti az egyébként is sokoldalú szolgáltatásokat. Az új Lagunában hátsó, parkolást segítő berendezés, valamint keréknyomás ellenőrző rendszer található, ezen kívül automatán bekapcsolódó tompított fényszóró és ablaktörlő esőérzékelővel, sebességszabályozó és –korlátozó, és automata hőmérséklet szabályozó külön a vezető és utasa számára.

Nagyobb teljesítményű motorok új sorozata

A benzines motorok öt változatban kaphatók, melyek mind megfelelnek az Euro 4-es szabványoknak: 1.6 16V, 2.0 16V, 2.0T (175 LE), 3.0 24V V6, és az új 2.0T motor a GT verzióhoz, ami 205 LE-t és 300Nm nyomatékot képes leadni. A dízeleknél két verzió közül választhatunk: 1.9 dCi motor 110 vagy 120 LE és a 2.2 dCi, mindkettő változó geometriájú turbófeltöltővel a vezetés élményért, és természetesen common-rail üzemanyag befecskendezéssel. Az 1.6 16V benzines motort is továbbfejlesztették. Az állandóan változó szívószelep-vezérlésű technológia növeli a teljesítményt (plusz 5 LE), és csökkenti a fogyasztást (1.5%-kal kevesebb vegyes fogyasztásnál), stabilabb alapjárattal és még jobb vezetési élménnyel a teljes működési tartományban. A rugalmas kerékagyú lendkerék csökkenti a zajt, különösen az alacsonyfrekvenciás dörmögést.

Az új Laguna 1.6 16V motorja 6,000-es fordulaton 115LE teljesítményre képes, és 4,250-es fordulaton 151Nm nyomatékot ad le. A sebességi fokozatok áttételei rövidebbek lettek az ötsebességes váltónál annak érdekében, hogy álló helyzetből, alacsony fordulatnál is jobban húzzon az autó.

A 2.0 16V motor teljesítménye 135LE 5,500-as fordulatszámnál, míg maximális nyomatéka 191Nm 3,750-es fordulatszámnál. Az apró változtatásoknak köszönhetően csökkent a zajszint: a nagy homlokfelületű motorblokk növeli a motor és a váltóház közötti merevséget, így csökkenti a rezgést és a zajszintet. A motor és a váltó felfüggesztésének optimalizálásával az akusztikai komfort további növelését érték el. A rugalmas kerékagyú lendkerék szétosztja és elnyeli a főtengely vibrációját; így csökkenti a közepes frekvenciájú rezgések átvitelét a motorból az autótestbe. Az ötsebességes váltó fokozatainak rövidítésével a motor nagyobb vezetési élvezetet nyújt normál városi autózásnál. Ugyanezt teszi a négysebességes, tanulékony automataváltó, amely ún. „flick-shift” manuális síkkal is rendelkezik.

A 165LE 2.0T motor valójában 170LE kifejtésére képes az optimalizált töltőnyomásnak köszönhetően (1.75 bar). Ez a motor figyelemreméltó teljesítményű az ikercsatornás turbófeltöltője révén. Alacsonyabb fogyasztást és még tökéletesebb vezetési élményt nyújt alacsonyabb sebességen jelentkező magasabb nyomatékával (230Nm/ 1750 1/min.). Hatsebességes manuális váltóval vagy ötsebességes proaktív automataváltóval kapható. A motorblokk nagy felületű kapcsolódása az erőátviteli egységgel, az egész szerkezet merevségét növeli. A kettős tömegű lendkerék csökkenti a vibrációt a váltó és a hajtáslánc között, növelve ezzel az akusztikai komfortot.

Az új 3.0 literes, 24 szelepes V6-os Laguna 210LE (152kW) teljesítményt nyújt 6,000 fordulatszámnál. E mellett 280Nm maximális forgatónyomaték leadására képes 3,750-es fordulatnál, melynek 90%-a már 2,500-as fordulattól elérhető. Ez a motor csak ötsebességes tanulékony, flick-shift automataváltóval rendelhető, amelynél a magasabb sebességi fokozatok áttételeit lerövidítették, hogy az autó minden helyzetben tökéletes teljesítményt nyújtson.

Laguna GT: a Grand Touring verzió

A Laguna GT-t a vezetés élvezetének szentelték. Ötajtós és Grandtour verzióban egyaránt kapható és nem csak motorteljesítményben, de alvázában és designjában is különbözik testvéreitől. Ami a teljesítményt illeti, a 2.0T motor 205 LE-t (150kW) nyújt 5,000-es fordulatszámon, illetve 300Nm maximális nyomatékot ad le 3,000 fordulat/percnél. A motor a Renault Mégane Sport továbbfejlesztett változata. Ezzel az erőátvitellel a Laguna GT 7.2 másodperc alatt éri el a 100 km/h sebességet, míg az állórajtos egy kilométert 27.5 másodperc alatt teszi meg. Ami a kezelhetőséget illeti, a Laguna GT különleges alvázzal rendelkezik, amivel az autó karaktere dinamikusabb lett, ugyanakkor mindennapi használatra is tökéletes. A Grand Touring vezetési élménye még különlegesebb a Michelin ’Pilot Exalto 2’ gumiabroncsoktól, amelyeket 17”-es könnyűfém felniken kínál, kifejezetten ehhez a verzióhoz fejlesztve. A Laguna GT-nek sok más, ízléses tulajdonsága is van, ami megkülönbözteti modelltársaitól: speciális alsó légbeömlő nyílások, kormány króm betétekkel, egy hátsó szárny az ötajtós verzión, selyemfényű borítás a tetősíneken, és elsötétített hátsó ablakok a Grandtour verziónál. A GT öt színben kapható: onado kék, gyöngyház fekete, platina, halványszürke és hullám kék. A dinamikus külső designhoz alkalmazkodik a belső tér stílusa is. Sportosan elegáns benyomást kelt a bőrkárpitozás vörös és fekete színvilága. A sebességváltó borítása szaténfényű alumínium és a műszerfalon végigfutó díszléc is krómborítást kapott. Az ajtókon, a középső könyöklőn és az üléseken található vörös szegélyvarrás szintén a Grand Touring sportos világát hangsúlyozza.

Az 1.9 dCi dízel kétféle változatban létezik, a 110 és a 120LE-s 4,000-es fordulatszámon, előbbinél 260, míg utóbbinál 300Nm nyomatékkal 2,000-es fordulatnál. 5,5 literes vegyes fogyasztással és a 68 literes tankkal az alap, ötajtós modell ezer kilométert is megtesz egy tankolással. A 125LE-s változatot kifejezetten a francia piac számára fejlesztik ki, hogy egy kedvezőbb adóbesorolásba kerülhessen. A motort a legújabb generációs részecskeszűrővel, az úgy nevezett „időszakosan regenerálódó” típussal szerelték fel, ami adalékanyagok nélkül működik. A filteren belül összegyűlt részecskék – használattól függően – 300 és 1,200 megtett kilométer után kiégetésre kerülnek. Az öngyulladás – természeténél fogva – az oxigén hatására történik, valamint az üzemanyag utó-befecskendezésénél 570°C fokra felhevülő kipufogógázok hatására. Az új EGR szelep nagyobb mennyiségű kipufogógázt hasznosít újra és vezet vissza a szívórendszerbe. Mikor az a friss levegővel keveredik, fokozza a belső égést, és csökkenti a nitrogén-oxid (NOx) képződését. Ennél a motornál ugyancsak figyelemre méltó a hatékonyság fejlődése. A modell változó geometriájú turbófeltöltője 2.5 bar nyomású, ami 0.3 bar-ral több, mint az Euro 3-as verziónál.

Az új tervezésű égéstér mellett, az 1.9 dCi motort a legújabb generációs üzemanyag-befecskendező rendszerrel is felszerelték, amely finomabb részekre bontja az üzemanyagot, a nagyobb, 1,600 bar (előzőleg 1,350 bar) nyomásnak köszönhetően. A többszörös befecskendezés javítja az égés minőségét, valamint az akusztikát (az elő-befecskendezés hatására a hidegindításkor keletkező kopogás és kerregés eltűnik) és a zajkibocsátást is (utó-befecskendezés a részecske filter regenerálására).

A 2.2 dCi 16V motor hatfokozatú manuális váltóval vagy ötsebességes tanulékony, flick-shift automataváltóval rendelhető. 4,000-es fordulaton 150LE kifejtésére képes, teljesítménye 1,750 fordulatszámon 320Nm. Ami a zajokat illeti, a főtengellyel szemben futó kiegyensúlyozó tengelyek nagyban csökkentik nagy sebességnél a „morgás” jelenségét. Az erőátviteli változtatások mellett a Renault mérnökei az autó súlyát is csökkenteni szerették volna, ami a teljesítmény és a fogyasztás szempontjából is jelentős tényező. Az új felszerelésekkel és a megnövelt karosszériával az autó össztömege is enyhén megnőtt. 2001-ben az ötajtós Laguna benzines alap motorral 1,270kg súlyú volt.

Az új biztonsági és kényelmi eszközökkel felszerelve ismét ötcsillagos minősítést ért el az Euro NCAP teszten. Ez az eredmény a tervezési folyamatnak köszönhető: könnyebb anyagokat használtak a motorháztetőnél (alumínium) és az első lökhárítóknál is (Noryl). Az új Laguna elődjével közel azonos tömeggel, azonban már modernebb technikával és jobb akusztikával rendelkezik. Az eredmény főként a tömeg optimalizálására szolgáló munkának – mely részben az eddigi modell első kereskedelmi forgalomban eltöltött éveiben történt (egyes elemek módosítása) –, továbbá azon alkatrészeknek köszönhető, melyekkel az új Lagunát felszerelték (első karosszériaelemek és a műszerfal).

A kisebb fogyasztás érdekében az autó aerodinamikáját is továbbfejlesztették a mérnökök. Az új Laguna légellenállási mutatója 0.030 ponttal alacsonyabb (0.620), amely az ötajtós modell esetében 0.29 cw értéket jelent. Ezt 40mm magas kerékjárati borításokkal érték el, amelyek 0.010-es javulást hoztak. Csökkent a levegőbeszívás nyílása is, valamint jobbak lettek az orr-rész illesztései, amellyel 0.015 pontot csökkentettek. Végül a kipufogórendszer környékének áttervezése is 0.005-et ért. Ennek köszönhetően állandó, 130-as tempónál az 1.9 dCi verzió fogyasztása száz kilométerenként 0.15 literrel csökkent.

Dinamikusabb beállítások

Az alváz és a futómű tulajdonságai lényegesen befolyásolják a vezetési élvezetet. Különösen fontos ez a második generációs modelleknél, ahol a fejlesztéseknek két fő pontja volt: a vezető még több érzékére hatni, ugyanazt a magas kényelmi szintet megtartva, valamint az alváz és az erőátvitel teljesítményét is növelni. A Renault mérnökei két vázon dolgoztak, a másodikat a GT verzió számára, a még dinamikusabb megjelenés elérése érdekében. Az új Laguna elöl MacPherson típusú felfüggesztést kapott, míg hátul egy H-formájú torziós hidat. A két rendszer már bizonyított az első generációs modelleknél használhatóság és kényelem szempontjából egyaránt.

A változtatások az irányíthatóságra helyezték a hangsúlyt, aminek eredményeképpen az autó a gyengébb minőségű utakon is jobban kormányozható és nagyobb kényelmet biztosít. Változtattak a stabilizátoron és a lengéscsillapítókon is. A gördülési merevséget vastagabb stabilizátorok beszerelésével (19.5mm helyett 20.5mm elöl, és 27mm vagy 28.5mm hátul, modelltől függően) növelték. Az elülső, előfeszített lengéscsillapítók használatával az út egyenetlenségei jobban kiszűrhetők, és az új beállítások jobb úttartást biztosítanak a kanyarokban. Összességében az új Laguna sokkal pontosabb vezetési élményt nyújt, kevesebb zavaró rezonanciával.

Egy teljes passzív védelmi rendszer

A Lagunát a már említett harmadik generációs Renault Utasvédelmi Rendszerrel (SRP) szerelték fel. Ez egy többrétű biztonsági rendszer: szorosan simuló fejtámlák elöl és lehajthatók hátul; kettős övfeszítő (középen és a bekötési pontnál) a vezető ülésnél, és hárompontos biztonsági öv a többi ülésen; maximalizált előfeszítés elöl 400daN-re, míg hátul 600daN-re hitelesítve; alácsúszás-gátló minden ülésnél; és nyolc légzsák. Két adaptív és két oldalsó mellkasi elöl, két függönylégzsák pedig a fej védelmére, valamint két oldalsó mellkasi a hátul ülőknek. A változások érintik a gyermekek biztonságát szolgáló berendezéseket, a biztonsági öv bekapcsolására figyelmeztető hangjelzést, a légzsákokat, melyek többféle ütközésnél nyújtanak védelmet, és az újgenerációs első ülés fejtámlákat. Az új Laguna sokkal nagyobb biztonságot nyújt utasainak egy komolyabb frontális ütközésnél.

A nagyobb biztonság elérésének érdekében a különböző légzsákok egymás után lépnek működésbe, így nagyobb ütközésnél jobban elnyelik az energiát. Az új Lagunát egy adaptív légzsákkal szerelték fel, melynek három kamrája és két gázgenerátora van. Az első, kis kamra űrtartalma 45 literes a vezető oldalon és 90 az utas oldalon (egy gázgenerátorral). A második lépésben nagyobb légzsák lép működésbe, 60 literes a vezetőnek és 120 literes az utasnak (mindkét gázgenerátor működésbe lép). A harmadik kamra egy belső kamra, mely megakadályozza, hogy a gáz égési sérüléseket okozhasson, valamint a légzsákokban lévő nyomás folyamatos csökkentését is biztosítja.

A vezető térdének védelmében, a Renault a térdsérülések forrásánál keresi a megoldást. A kettős övfeszítőnek köszönhetően a vezetőt finoman az üléshez szorítja, mielőtt a test az ütközés irányába elmozdulhatna. Az erőhatárolóval együtt ez korlátozza a medence mozgását és a mellkasra terhelődő súlyt, így megakadályozza, hogy az utas teste túl nagy mértékben előrelendüljön a baleset során. A frontális és/vagy oldalirányú ütközések enyhítése érdekében a Renault mérnökei sokat dolgoztak azon, hogy javítsanak a légzsák felfújódásán és leeresztésén; ennek lényeges szerepe van egy nagyobb sebességű ütközésnél.

Az Laguna II egy újgenerációs, integrált fejtámlával rendelkezik. Fontos megjegyezni, hogy a fejtámla rögzítési pontjai nem az ülés háttámlájában végződnek. Ez az új elrendezés javítja az üléspozíciót, így a fej elhelyezkedését is a fejtámlához képest. Beállítása is egyszerűbb, nem kell többé kitekert mozdulatokat tenni az optimális fejtámla pozíció eléréséhez. A hátsó oldalsó ülésekre fel lehet szerelni egy átalakítható gyermek fejtámlát. Összezárt formájában pedig egy átlagos felnőtt számára is jól használható. Nyitott állapotban szinte burkot alkot a gyermek feje körül, ha az a gyermekülésben ül, továbbá támaszt nyújt a gyerek fejének alvás közben. Baleset bekövetkeztekor a burok megvédi a fejet és csökkenti a nyaksérüléseket, egyúttal jobban tartja a mellkasi részt, és ezzel csökkenti annak a veszélyét, hogy a biztonsági öv a vállról elcsúszhasson.