Annak idején a bizonyítási vágy, most azonban az elsöprő siker és talán a szabadidő-autók népszerűségének nyomása is motiválta a márkát, hogy az 1999-es Év Autója díjat besöprő első generációhoz méltó Focust tervezzen. Nemcsak az autót, hanem a saarlousi gyárat is nagy energiaráfordítással fejlesztették, utóbbira 600 millió dollárt költöttek, hogy a negyedik generáció minden idők legjobb minőségű Fordja lehessen.
Akár egy sikeres filmsorozatnál, figyelembe vették a rajongók, vagyis a vásárlók visszajelzéseit, majd a védjegynek számító részleteket továbbfejlesztették, és sok innovatív ötletet is megvalósítottak. Formatervét nem újították meg radikálisan. Megtartották a megszokott karaktert, viszont laposabb, hosszabb és szélesebb lett, ami a kifutó generáción megismert stíluselemek finomításával vagányabb megjelenést kölcsönöz a Focusnak. Első látásra akár Mondeónak is hihetnénk, pedig külső méretei csupán néhány centit nőttek. Bár a 20 évvel ezelőtti New Edge Design eredetisége már a múlté, szép, harmonikus a forma. Új betűtípust is kapott, a feliratot a csomagtérajtón olvashatjuk, ide kerül a Vignale logója is.
A prémiumváltozat mellett a sportos ST-Line és a szabadidő-autós Active változat is debütált, mindegyiket saját hűtőmaszk és egyedi elemek különböztetik meg, utóbbi csak ötajtósként készül. Háromajtóst továbbra sem gyártanak, de a magyar piacon is bevezetik a négyajtóst. Vadonatúj, C2-es platformra épül, ennek hatása érezhető a tágasabb utastérben. Jelentősen, 5 cm-rel nőtt a hátsó lábtér, illetve a válltér is 6 cm-rel szélesebb lett.
A kifutó modell helyrabló műszerfalát a Fiestáéhoz hasonló, kompakt méretű, azonban rendkívül fantáziátlan és olcsó hatást keltő elrendezés váltotta fel. Előnye, hogy az érintőképernyő könnyen kezelhető, a szellőzést és a rádiót pedig fizikai gombokkal is lehet működtetni. Sok funkció elérhető közvetlenül a jó fogású, sportos kormányról is, de a váltókonzolra is jutott néhány gomb. A műszeregység óvatos átmenet a vetített és az analóg megoldás között, újdonság a polárszűrős napszemüvegben is leolvasható Head Up Display. Az új platform további előnye a karosszéria torziós merevségének 20%-os növekedése, ami a futómű bekötési pontjainál eléri az 50%-ot, mindezt akár 88 kilós tömegcsökkenés mellett. A gyártás során a padló üregeibe befecskendezik azt a speciális, nedves habot, melyet még a kifutó Focus RS-hez fejlesztettek. A fényezés során ez hő hatására megszilárdul és kitágul, 10%-kal növelve a karosszéria hosszirányú merevségét.
Ez a vezethetőségre is jó hatással van, amiről a Focus mindig is híres volt. Hogy ebben továbbra is kategóriaelső legyen, több trükköt is bevetettek a kölniek. Kivitelenként és motorváltozatonként eltérő futóművet kapott. Az 1,0 literes, háromhengeres benzinesek és az 1,5 literes dízelek csatolt hosszlengőkaros hátsó futóművel készülnek, itt a Fiesta ST-nél alkalmazott, szabadalmaztatott, erővektor-szabályozású rugókat vetették be a futómű oldalirányú merevségének növelésére. A szintén háromhengeres, de már 1,5 literes (Fiesta ST-ből származó) benzinesek és a 2,0 literes dízel az eltérő hosszúságú lengőkarokkal felszerelt, független hátsó felfüggesztéssel gördülnek le a szalagról. Az SLA futómű a rezgéseket csillapító segédkerettel és heterogén anyagösszetételű perselyekkel fokozza a komfortszintet, melyek hatékonyabban szűrik ki a felütéseket. A kombinak egyedi geometriát terveztek, a lengéscsillapítók áthelyezése teljes terhelés mellett is agilis viselkedést eredményezett, no meg a lehető legnagyobb csomagteret.
Az ST-Line futóművét 10 mm-rel leültették, a terepes Active-ét pedig 30 mm-rel megemelték. A CCD rendszer 2 ezredmásodpercenként ellenőrzi a futómű, a karosszéria, a kormánymű és a fékrendszer adatait, ezekhez igazítva a lengéscsillapítást. A kátyúkra is reagáló rendszer mellett a gázpedálra, az opciós, nyolcfokozatú automatikus váltóra és az elektronikus szervókormányra is ható üzemmódválasztó (Normal, Sport, Eco, Comfort és Eco-Comfort) is felkerült az extralistára. Irányíthatóságát a stabilitásvezérlési rendszerrel és a kormányzási nyomaték kompenzációjával tették még precízebbé és élvezetesebbé. Nem hagyták újítás nélkül a fékrendszert sem, a jeladóként funkcionáló gázpedálhoz hasonlóan bevezették az elektronikus fékrásegítőt, amely gyorsabban építi fel a fékhatást, 100 km/órás tempóról állóra fékezésnél 1 m-rel csökkentve a féktávot. A biztonság és a kényelem terén egyformán nagy előrelépést jelent a tucatnyi vezetőtámogató extra megjelenése, melyekkel a Focus már 2-es szintű önvezetésre képes.
A nizzai menetpróbán elsősorban az izgalmas vezethetőség hagyott bennünk maradandó nyomot. Bár a különböző motorral, futóművel és felszereltséggel kipróbált autók között a szokásosnál is nagyobb különbségeket éreztünk, a légies könnyedség, a legszűkebb kanyarokban is remekelő futómű, a precíz kormányzás és a rendkívül direkt fékhatás minden Focusban egyformán harmonikus egészet alkot. Jól ül a vezető, megfelelő a kilátás, ergonomikus a belső elrendezés. Majdnem tökéletesen sikerült elszigetelni a háromhengeresek motorhangját, gyors és kifinomult a nyolcfokozatú váltó, és még a közepesen erős dízellel, kombi karosszériával is örömet szerez az új kompakt, amely ismét kategóriájának legjobban vezethető tagja. Fejlődése nem áll meg, modellciklusa során várhatóan lágyhibrid, fullhibrid és elektromos változatban is piacra lép.