Ritkán bővíti kínálatát a Škoda, a cseheknek nem is célja a piac minden egyes szegmensének lefedése. Inkább olyan modellekben gondolkoznak, melyek széles rétegek számára jelentenek megoldást a napi rutinban ésszerűségükkel és sokoldalúságukkal. Ilyen autó a Kodiaq, első ránézésre is praktikus, átgondolt konstrukció benyomását kelti. Úgy követi a SUV-divatot, hogy a családi egyterű hiányát is feledteti.
Bár a konszern MQB építőkészletét vették alapul, csupán a műszaki háttér volt adott, a méretezés, a hangolás a cseh mérnökök munkája. Bár hasonlít a Seat Atecára, Jozef Kaban formatervező egyedi vonásokkal tette felismerhetővé: hűtőrácsa és kettéosztott fényszórója, saját hátsó lámpája, élei és hajlításai önálló karakterré teszik. Ezeknél is fontosabb a 15 centivel nyújtott tengelytáv, amitől elegánsabb és hasznosabb is az alaszkai barna medvéről elnevezett Kodiaq. Akár hét üléssel is választható, a pótszékeken nem csak gyerekek, kisebb termetű felnőttek is elférnek, ha a sínen csúsztatható második sort előrébb toljuk. A Superbéhez mérhető lábtér miatt erre van is lehetőség, a bejutás sem gond a harmadik sorba, amely mögött ilyenkor 270 liternyi raktér marad. Kiemelkedően tágas a belső, bőséges a fejtér, van hely a nyitható panoráma-üvegtetőnek. Két kesztyűtartó és több rekesz is van, funkcionális a Kodiaq berendezése.
Az anyagminőség és a kidolgozás szintén a Superbet juttatja eszünkbe, de bármekkorát lép előre a Skoda, érezhető marad a határ egy Volkswagen Tiguan, vagy egy dedikáltan prémium Audi Q5-ös között; háromzónás klíma, tízhangszórós hifi, LTE-modul fedélzeti wifivel, valamint fűtött kormány azért szerepel az extralistán. A két elbújtatott esernyő, a fejtámlára erősített tablettartó, a hátsó nyaktámasz, az indukciós töltő és a Fordtól ellesett ajtóélvédő pedig a „simply clever” megoldásokat gyarapítja. Nem kellett sokáig várni az Opelnél már elérhető távoli hozzáférésre sem. Egy mobilos alkalmazással többek között meg tudhatjuk, hol van az autó, mennyi üzemanyag van benne, sőt, útvonaltervet is küldhetünk a navigációra. Rövid műszerfala javítja a helykihasználást, a meredek szélvédő a kilátást, a kettő együtt pedig a vezetési élményt, amiből bőven jutott a Kodiaqba.
Ideálisan ül a vezető, aki semleges kezelhetőségre számíthat, cserében átlagon felüli irányíthatóságot kap. A kis tömeg, a jól rugózó, mégis stabil futómű a négy-négy hátsó lengőkarral, az erős motor és a kiszámítható viselkedés agilissé és dinamikussá teszi a testes autót olyan szűk szerpentineken is, ahol a hasonló szabadidő-autók többsége kényelmetlenül érezné magát. Az elektronikusan vezérelt lengéscsillapítással tovább fokozható az élmény, a Sport mód feszesebb hangolással, direktebb reakciókkal érezteti a hatását. A mallorcai hegyi utakon a 2,0 literes, 150 lóerős TDI dízel hatfokozatú kézi, az 1,4 literes, szintén 150 lóerős TSI turbós benzines hatfokozatú DSG-váltóval egyformán magabiztosan teljesített. Előbbit 90 Nm nyomatéktöbblete határozottabbá tette a kigyorsításoknál, utóbbi pedig annak ellenére is kifinomultabban működött, hogy a dízel ügyesen leplezi nyersességét.
Ma már csupán a használat módja dönti el, kinek melyik a jobb választás. Nagy utazók jobban járnak a gázolajossal, aki pedig gyakran vontat, annak ott a 190 lóerős változat alapáron Haldex összkerékhajtással és hétfokozatú DSG-váltóval. Manőverezni már nemcsak parkolásnál, hanem a motoros vonóhorogra kötött vontatmánnyal is segít. A sok kényelmi kütyü mellett tucatnyi aktív és passzív biztonsági felszerelés került bele: keresztirányú forgalmat figyelő, gyalogosfelismerő, dugóban araszoló és vészfékező rendszer is védi mind a hét utast. Alternatív hajtáslánc nélkül is teljes képet mutat magáról minden idők legnagyobb és leghasznosabb Škodája, de a közeljövőben ezt a hiányt is pótolja a cég, a konnektoros hibrid változat 2019-ben várható.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!