Oly sok a minden tulajdonságában precízen kiméricskélt német vagy németes kombi, de annyira egyformák! Mi nem egy újabb Passatot, Insigniát, Mondeót vagy Superbet akartunk kihozni, hanem olyan autót, amelybe beleszeretnek emberek – mondja a Peugeot. Hadd kacsintson rád a germán lányok közül egy gall szépség! E törekvést csak üdvözölni lehet, különösen, hogy a francia leányzó is van olyan fitt, és tud úgy cipekedni, mint vetélytársnői. Egész jelensége más, mer könnyed, stílusos és elegáns lenni, kilépni a fősodorból. Nyúlánk, szinte elrejti a hátizsákját, a „shooting brake” kifejezést juttatja eszünkbe. Oldalablakainak karcsú felülete úgy teszi némiképp kupészerűvé, hogy azért elegendő legyen hátul a fejtér. És kinek van ma bátorsága páncélautó helyett keret nélküli ajtókat tervezni? Kinyitva, mint egy roadster!
Na és a vezetőhely! A legtöbb autóba beülve nehéz lenne eltalálni a márkáját, ha nem lenne embléma a volán közepén. Itt viszont kicsi, alul és felül is ívesen lapított kormánykerék felett áll a pofás műszeregység, annyira szem előtt, hogy feleslegessé teszi a vetített kijelzést. A központi nagy képernyő térképére is csak ritkán kell rápillantani, mert előttünk is megjelennek a navigációs jelek. Anyagok, kidolgozás? Van olyan nívós, mint bármelyik konkurensben, de több a szemet gyönyörködtetően kidolgozott részlet. A fabetétek fából vannak, nem műanyagból, szépek a varrások, jó a tapintási érzet.
A gyönyörködtető gusztálás után jöhet az alaposabb megismerkedés. Észreveszem, hogy a kipróbált példányban sikerült megvalósítani egy bravúrt: szürke színe miatt műanyaghatású az a valódi fa… Én nem ezt választanám. Műszerfal? Elég nagytermetű vagyok, és minden autóban magasra állított üléssel, mélyre leengedett kormánnyal vezetek, ezért nálam bejön az i-Cockpit. Más testalkatú pilótának épp takarhatja a műszereket a volán karimája – kizáró körülmény lehet, ezt még a próbaút előtt tisztázni kell a kereskedő szalonjában. Az 508 SW nem mindenki autója, nem is akar az lenni! Poggyásztér? Számszerűleg bőséges az 530/1780 literével, de aligha meglepő, hogy ilyen formájú karosszériában nem lehet magas.
Táskák, bőröndök tömegével férnek el benne, de ha valakinek terjedelmesebb szállítanivalója van, például sporteszközök, könnyen lehet, hogy inkább egy Rifter az ő esete. Vannak kezelési sajátosságok is. Noha meghintették gombokkal a volánt, a tempomat egy alul kiálló szatellitnek engedelmeskedik. A nagy monitor alatt kapcsolósor csillog látványosan, de azért lehet bolyongani a menükben, mire minden funkciót belő magának az ember. Ez persze nem baj, hiszen a saját kocsijában majd csak kiismeri magát valaki, de márkaváltás után kellhet némi átszokási idő.
A felszereltségről csak röviden: minden vezetőtámogató rendszer megvan az 508 SW-ben, ami szokásos és elvárható ebben a kategóriában, az adaptív sebességszabályozótól az automatikus parkolósegédig. Nagyon szívesen kipróbáltam volna a gyalogosokat és állatokat 200 méteres távolságból, tehát a fényszórókkal bevilágított területnél jóval messzebbről megmutató Night Vision éjjellátót, de erre sajnos nem adott lehetőséget a bemutató programja. Fényes nappal, az autózásnak kedvező időjárásban viszont annál jobban meg lehetett ismerni az 508 SW viselkedését. Nagyon tetszett a kis volán és a precíz kormányérzés, élvezetté teszi a kanyargást. Feszes, de nem rázós a rugózás, fekvőrendőrön sem üt nagyot. Bőven elég izmos a motor, simán dolgozik az automatizált váltó. A kis ablakfelületek miatt nem bánja az ember, hogy sávasszisztens segíti, és bizony elég széles az A-oszlop, nagy a holttere. Összességében a vezethetőségével is belopta magát a szívembe az autó, s bizonyára mások is így lesznek vele.
Összegzés
Más, mint a többi, de ugyanazt a magas nívót hozza. Nem az a kimondottan pakkos haszonkombi, inkább az érzelmekre hat, meg lehet szeretni, és határozottan kiemelkedik a tömegből. Mint ilyen, üdítő jelenség.
Peugeot 508 SW PureTech 180
Összlökettérfogat: 1598 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbó
Max. teljesítmény: 133 kW (180 LE) 5500/perc
Max. forgatónyomaték: 250 Nm 1650/perc
Hossz./szél./mag.: 4790/1859/1420 mm
Tengelytáv: 2793 mm
Saját tömeg/teherbírás: 1460/567 kg
Csomagtér: 530/1780 liter
Üzemanyagtank: 62 liter
Gyorsulás 0-100 km/h: 8,0 s
Max. sebesség: 225 km/h
Fogyasztás (város/országút/vegyes): 7,1/4,4/5,4 l/100 km
CO2-kibocsátás: 125 g/km
Alapár: 2019 első negyedév