Nyugodtan mondhatjuk, hogy a Dacia nagyra nőtt kisautói közül az ötajtós Sandero és annak szabadidő-autós Stepway kivitele hatalmas karriert futott be. Franciaországban a Renault, a Peugeot és a Citroën modelljeit maga mögé utasítva a legnépszerűbb kisautó, s ha ez nem lenne elég, a B-szegmens harmadik legkeresettebb típusa az európai összpiacon.
Nos, a frissítés utáni verziót megismerve aligha mernék fogadni a Sandero ellen, ugyanis pont azokon a részleteken javítottak, ami az igényesebb vásárlóknak fájdalmas pont lehetett. Legyen szó a Sanderóról, a Sandero Stepwayről vagy a Loganról (limuzin és kombi), a frontrész egészen markáns lett a LED-es nappali fényt felvonultató, új szabású lámpákkal, illetve itt vannak a sötétben látványos, háromdimenziós hatású, hátsó helyzetjelzők és a fekete B-oszlopok. Különösen a Stepway megjelenése magabiztos, egy megfelelő szín- és felniválasztással akármelyik konkurensével felveszi a versenyt a design tekintetében.
A vásárlók azonban bármennyire is ráharaptak a 2012 óta kínált második nemzedékre, számos visszajelzést kapott a Dacia, amin feltétlenül változtatni kellett. Például a duda már nem a bajuszkapcsoló végéről, hanem a volánról hozható működésbe, de említhetjük a komfortindex, a továbbfejlesztett fejegység premierjét, vagy azt, hogy az ajtópanelre költöztették az eddig a váltó előtt, a középkonzol alján lévő ablakemelő kapcsolókat. Ha ez nem lenne elég, már kivilágított a kesztyűtartó, és a több hely érdekében az első középső könyöklőt a vezető üléséhez rögzítették. Amiért a Dacia újdonságai értékesebbnek hatnak, abba olyan apróságok is beletartoznak, mint hogy a bőrbevonat a kormánykeréken sokkal finomabb, illetve hogy az üléskárpitok igényesebb anyagból készülnek.
A lemezek alatt a legfontosabb változás, hogy törölték a kínálatból az 1,2-es, 73 lóerős, négyhengeres alapmotort, ugyanis a helyére megérkezett egy friss fejlesztésű, 1,0 literes, háromhengeres. A teljesítménye ugyanúgy 73 lóerő, de műszaki értelemben jóval szofisztikáltabb egységről van szó, hiszen szívó- és kipufogóoldalon is változó szelepvezérlésű (az alumíniumblokk 20 kg-mal könnyebb a korábbihoz képest). A Renault sokat dolgozott a belső súrlódás csökkentésén is, így nem meglepő, hogy roppant takarékos a motor, amely a rövid próba alapján simán hozza a brosúrában szereplő 5,2 literes átlagot. Ráadásul a Sandero és Logan modellek a kisautók között méretesnek számító 50 literes tankkal rendelkeznek, ami azt jelenti, hogy országúti használat esetén 1000 kilométeres hatótávval kalkulálhatunk.
Tény, hogy magasabban kell tartani a fordulatot, mint az 1,2-esnél, viszont pörgős aggregátról van szó, amely alapmotornak pont megfelel. Városi és elővárosi használatban ideális az SCe 75-ös, határaira azonban egy-egy autópálya-szakasz vagy dimbes-dombos út gyorsan rávilágít. A meglehetősen rövid áttételezésű, pontos megvezetésű ötfokozatú váltóval ellátott modellekben egyébként csak a jellegzetes hang árulkodik a blokk háromhengeres mivoltáról, zavaró vibráció nem jut el az utastérbe. Ami a motorpaletta többi tagját illeti, a 0,9-es, háromhengeres, turbós benzines (90 LE) és az 1,5-ös dCi-k (75 vagy 90 LE) továbbra is rendelkezésre állnak.
Duster: új motor-váltó kombináció
A Suzuki Vitara ugyan hazánkban letaszította a SUV-szegmens trónjárol a Dustert, összességében igazi sikermodellről van szó, még úgy is, hogy pályafutása végén jár. A modellciklus második felében azonban egy új, fontos opciót tett elérhetővé a Dacia, ez pedig a Renault számos modelljéből ismert EDC, duplakuplungos váltó. A döntés hátterében a fogyasztói igények állnak, hiszen míg 2010-ben csak minden 10. kompakt szabadidő-autó volt automatikus váltós, ez az arány idén már 26%-ra emelkedett az európai piacon.
A hatfokozatú szerkezetre egyébként meg csak jót lehet mondani, ha kell, nagyon alacsony fordulaton, a takarékosságot szem előtt tartva kapcsolgat, és akkor sem jön zavarba, ha sietősre vesszük a figurát. A manuális üzemmódot is felvonultató váltó csak az 1,5-ös dCi 110 lóerős változatához áll rendelkezésre, méghozzá fronthajtással. A menetdinamika teljesen korrekt, és az sem mellékes, hogy a gyári adatok szerint mindössze egy decivel magasabb a fogyasztása, mint a kézi váltós, elsőkerék-hajtású modellnek. Ha van valami, ami még csiszolásra szorulna, az a hangszigetelés, illetve jó lett volna, ha a Logan/Sandero egyes részletmegoldásait (pl. értékesebbnek ható bőrbevonatú volán) átemelik a Dusterbe is.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!