Kompakt S-osztály. Nem én kezdtem, hanem erről szólt a prezentáció a Mercedes-Benz C-osztály hazai bemutatóján. Kezdjük azzal, hogy ugyanazt a moduláris alapot és elektromos rendszert használja a két autó, még ha az egyes alrendszerek terén azért vannak érezhető eltérések. A megjelenésnél is, hiszen a lépcsős hátú és kombi karosszériával választható (a nyújtott kivitel csak Kínában kapható) C-osztálynál a sportosságot helyezték az első helyre. A gyalogosvédelmi előírások miatt alacsonyabb lett az orr a korábbinál, hosszanti domborítások kerültek a motorháztetőre, meredeken emelkednek a karaktervonalak – a küszöb a hátsó kerék közepére céloz –, 2,5 centivel megnyújtották a tengelytávolságot és a hátsó túlnyúlás is nagyobb lett.
Magyarországon alapfelszerelésként kapja az egyébként Németországban feláras, 10,9 colos képátlójú központi érintőképernyőt az autó, ezt 6°-kal a vezető felé fordítják. Ezzel és a 27 nyelven értő (a magyar nincs köztük) hangvezérléssel lehet kezelni az MBUX 2.0 digitális segédet, amelynél olyan finomságokon javítottak, mint hogy a navigáció a korábbinál nagyobb körben figyeli az élő forgalmi helyzetet, és annak megfelelően ajánl célba vezetést. Újdonság még a digitális védelmi rendszer, amelynek megvásárlásakor például alkalmazásból letiltható a jeladó, így nem lehet jelerősítővel elkötni az autót, de ugyanez a segéd a parkolás közbeni koccanásról is küld értesítést a körkamera felvételével együtt.
Jelentős drágulást látni az árlistát elnézve, de ennek megvannak az okai: a vásárlók nem kértek az alapmodellből. Nincs már 160-as jelzésű benzines alapmotor, búcsúzott a kézi kapcsolású váltó, alapfelszerelés lett a 48V-os lágyhibrid rendszer – mindezek egyenként is több százezres tételek, amelyek most hirtelen összeadódtak. Hasonló okokból, azaz érdeklődés hiánya miatt törölték a légrugózást, amely az elődnél még választható volt, a négyhengeresnél nagyobb motorok a flottafogyasztási előírások miatt búcsúznak, még az AMG modellek is 2,0 literes turbómotort kapnak hálózatról tölthető hibrid hajtással kiegészítve…
A belépőt az 1,5-ös turbómotor jelenti 170+20 illetve 204+20 lóerővel, majd a 2,0 literes turbómotor következik 258+20 lóerővel, a dízel a 2,0 literes lökettérfogatú továbbfejlesztett OM654M blokk, 164+20, 200+20 vagy biturbó feltöltéssel 265+20 lóerővel. Az indítógenerátor 20 LE/200 Nm teljesítményű, az automatikus váltó kilencfokozatú. Az év vége felé érkeznek a plug-in hibrid modellek, mivel a padlólemeznél már kezdettől fogva gondoltak az akkumulátor elhelyezésére, a korábbinál kétszer nagyobb kapacitású telep mellett a csomagtér formája is szabványos lett, azaz csak a padló alatti rekesz szűnik meg. Első körben benzinmotorral és hátsókerékhajtással lesz választható a 129 LE/440 Nm teljesítményű villanymotorral dolgozó hajtás, a jövő év közepén lesz választható az összkerékhajtás és/vagy a dízelmotor.
Alig 10 percet tölthettem egy C 200-as volánja mögött a hazai bemutatón, azt tudtam meg, hogy a zalai mellékutakon rázós a futómű, a kis köbcentis motortól se kell félni, hiszen ott az indítógenerátor azonnali nyomatéka, illetve a kilencfokozatú váltó is gyorsan pakolja a megfelelő fokozatot. Utasként még C 300-asban és C 220 d-ben is töltöttem 10-10 percet, érzésre a 2,0 literes turbómotorral egész magabiztos az előadás, a dízelnél pedig csak 2000/perces fordulatig tüntették el a motorzajt, egyébként egyre hangosabb berregéssel ad életjelet magáról a blokk. Az ügyfelek választását azzal is megkönnyíti a Mercedes-Benz, hogy immár csomagokba rendezi a legfontosabb (leggyakrabban kért) felszereléseket, amelyeken felül még 20 egyedi extrát lehet majd kérni; ez jelentős könnyítést jelent a korábban szó szerint ezer soros specifikációhoz képest.