Nem csoda, hogy megjelenése után néhány héttel az Év Kamionjának választották, mondhatnánk, 12 éve készültek erre a dobásra a svédek. Bár a 2004-ben bemutatott R széria a folyamatos fejlesztések mellett mindvégig ütőképes tudott maradni, mára azért időszerűvé vált cseréje. A Scania pedig úgy döntött, nem egy, hanem mindjárt két modellel lepi meg ügyfeleit születésnapján.
Az eddigi csúcsmodellre, az R szériára is rálicitál ugyanis a gazdagon felszerelt, sík padlós, nagy fülkés S széria. A fülkék 51 milliméterrel hosszabbak, magasságuk pedig normál tetővel 10, magas tetővel 16 centivel gyarapodott. A vezetőülést néhány centivel előrébb és balra helyezték, amelytől nemcsak az élettér vált tágasabbá. Az alacsonyabb műszerfallal és vékonyabb A-oszloppal együtt jobb kilátást és kisebb holtteret eredményez. Szintén e cél érdekében, elsőként tették elektromos állításúvá a homlok- és jobb felső holttértükröt is, a sofőrök egy része ugyanis nem vette a fáradságot, hogy felmásszon és beállítsa az életmentő visszapillantókat. Az eredmény anélkül is feltűnik vezetés közben, hogy külön felhívnák rá a figyelmet. Az előrébb beépített első tengely az alacsonyabb súlypont , illetve a nagyobb fékkamra pedig a fékutat rövidíti le 5%-kal. Sokat javít a passzív biztonságon a világelsőként bemutatott függönylégzsák is, a kamionokban mindeddig ugyanis csak első légzsákok védték a bent ülőket. A megerősített fülke persze nemcsak biztonságos, hanem komfortos is. A legkényelmesebb összeállítással a fekhely akár 100 centiméter szélességű is lehet, az utasülés pedig forgatható, mellette asztalt rejt a műszerfal. A tető alatt elöl és hátul három-három tágas szekrény, az ágy alatt pedig két-két, kívülről is elérhető rekesz fogadja a csomagokat, no meg frizsider, illetve elemózsiás doboz.
A puding próbája viszont az evés, el is vittük egy körre az új modelleket 40 tonnás nyerges szerelvényként és 60 tonnás 25,25 méteres extra európai összeállításban is. A legnagyobb meglepetést a most bemutatott 500-as motor okozta. A 13 literes sorhatosok legerősebbike, a motorcsalád többi tagjához hasonlóan fix geometriájú turbófeltöltőt használ, a kipufogógáz-utókezelést is efféle egyszerűséggel, szimplán SCR-rel képes abszolválni. E minimalista filozófia eredménye a direkt hajtású hűtőventilátor is, amely a fogaskerékhajtás ellenállását megspórolva, a többi aprósággal együtt, már százalékban kifejezhető megtakarítást ér el. Menet közben persze nem ez tűnik fel, hanem a csendessége, mivel alacsonyabb fordulaton dolgozhat kisebb testvéreinél, halkabb is, még a V8-asokkal összevetve is. 500 lóerős teljesítménye és 2550 newtonméteres nyomatéka nem marad el sokkal az alap 16 literestől (520 LE/2700 Nm). Szintén érzékelhető a fokozatváltások nüánsznyi rövidülése: kapcsoláskor szinkrongyűrűk helyett egy előtéttengelyfék hangolja össze az előtéttengely és a behajtótengely fordulatszámát.
A legjobban persze most is a behemót extra európai szerelvényt vártam. Skandináviában nagy hagyománya van a felénk megszokottnál másfélszer nehezebb és majd’ kilenc méterrel hosszabb szerelvényeknek. Gazdaságosság és környezeti terhelés tekintetében ugyanis verhetetlenek, hisz ugyanaz a teherautó és sofőrje másfélszer annyi árut szállít, a fogyasztás arányaiban kevesebb, a fenntartási költség jelentősen kisebb, a tengelyterhelés fél tonnával elmarad a hagyományos szerelvényekétől, tehát az utat is kíméli. Micsoda különbség, hogy egy fakitermelő cégnek 100 vagy 150 kamionra van szüksége, főként az ilyen sofőrhiány sújtotta időkben. Vezetése nem rakétafizika, de komoly odafigyelést igényel, egy jól összeállított szerelvény nyolcadik tengelye is szépen követi a vontatót, és olyan fordulékony, hogy alsóbbrendű utakon, körforgalomban sem okoz problémát. Tulajdonképpen minden alkalommal az jut eszembe, vajon a kontinens többi részén mikor jön meg a döntéshozók esze… A 730 lóerős V8-as, 3500 newtonméteres nyomatékával jól megbirkózik a súllyal, úgy húz, mint egy 450-es 40 tonnával. A lassításkor persze kibújik a szög a zsákból, 8%-os lejtőn ugyanis nincs az a retarder ami megfogná, itt bizony már az üzemi fékre is szükség van, noha féktávja megegyezik a kisebbekével. A megújult műszerfalon mindent a megszokott helyen találunk. A menürendszer több mindent tartalmaz, és a sofőr munkáját pontozó programot is barátságosabbá tették.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!