A Hungaroringen tartotta a Ford az E-Transit haszonjármű hazai premierjét, a helyszínválasztás indoka talán az lehet, hogy az autó a Mach-E technikáját (akkumulátor és hátsó hajtómotor) használja. A valóságban ebből vajmi keveset lehetett érezni, hiszen az általam próbált példány a gyár által opciósan kínált 100 km/órás (valójában 105 km/h-nál szab határt a száguldásnak) sebességlimittel rendelkezett; néhány kanyarhoz nem is kellett lassítani a pályán, és az L azaz fokozott fékenergia-visszatermelés választásával a fékpedál használatát is mellőzhettem. Az alacsony tömegközéppont, a független felfüggesztések és a jó rugózás miatt a rázóköveteket is jól veszi az autó, bár ez kevésbé hasznos információ a potenciális vásárlóknak.
Utóbbiakról egy prezentáció keretében elmondták, hogy ideális esetben olyan ügyfelek, akik nem sokat mennek az autóval, aminek sok állásideje van, és így bőven van idő az akkumulátor töltésére. Bónuszként ott a raktér jobb hátsó sarkában elhelyezett ProPower Onboard konnektor, amelynek segítségével például elektromos kéziszerszámokat lehet működtetni. A hazai piaci bevezetés előtt egy futárcégnek adtak egy autót kipróbálásra, a 3 hetes tesztidőszak alatt vidéki csomagszállításra használták az autót napi több mint 200 kilométeres távon és az bevált – fűtés/hűtés nélkül, hiszen mostanság a villanyautók számára épp ideálisak az időjárási körülmények. Azzal persze a gyár is tisztában van, hogy sok ügyfélnek ez egyszerűen nem elegendő még ma, úgyhogy a dízelmotor is velünk marad még egy ideig. Rákérdeztem, és az E-Transitból nem lesz hatótávnövelős változat (a motortér lényegében üres, ott csak a teljesítmény- és töltőelektronika található), ellenben a múlt héten bemutatott E-Transit Custom-nál lesz ilyen opció.
„Az E-Transit egy dimenziós ugrás a haszonjárművek üzemeltetői számára. Tisztán elektromos hajtásának, kompromisszumok nélküli használati értékének és a Ford Pro integrált szolgáltatás-ökoszisztémájának köszönhetően vásárlóink még hatékonyabban végezhetik munkájukat, és amikor teljes egészében elektromos autókra váltanak, azzal hihetetlenül felpörgethetik az üzletmenetüket” – vélekedett Bagyó Dávid, a Ford Pro hazai értékesítési igazgatója.
Pár centivel megemelik a raktérpadlót az alá beépített 68 kWh kapacitású akkumulátor és a független felfüggesztésű hídba beépített villanymotor miatt, utóbbi nyomatéka 415 Nm, a teljesítménye 184 vagy 269 lóerő lehet – a maximális végsebesség elektronikusan korlátozott 130 km/óra, vagy opciósan elérhető a nagyobb hatótávolságot eredményező 100 km/órás korlát is. Az E-Transit a vetélytársaktól eltérően 25-féle felépítménnyel, dobozos és alvázas változatban is elérhető, 3,5-4,25 tonna közötti össztömeggel. Utóbbi elektromos járműként még B kategóriás jogosítvánnyal vezethető az EU által az akkumulátor miatt többletsúlyt kompenzáló jogszabály jóvoltából.
Csak Trend felszereltséggel, 12 colos képátlójú központi érintőképernyőt használó SYNC4-es fejegységgel készül az E-Transit, van még távoli hozzáférés (klimatizálás), és a téli vezetést megkönnyítő fűtőszálas szélvédő is. Az autó teljes élettartamára szól a FordPass Pro vagy Ford Telematics Essentials szolgáltatás, de jár még egy egyéves hozzáférés is a Blue Oval Töltőhálózathoz, illetve egyéves Ford Pro E-Telematics előfizetés a flottavásárlók számára. A Ford úgy számol, a dízelmotoros változatnál 40%-kal alacsonyabb lesz a fenntartási költség (ezt még az energiaár-robbanás előtt kalkulálták), amiben szerepe van a km-korlát nélküli 1 éves szervizintervallumnak.
A Ford E-Transithoz az első évben jár az ingyenes országúti elektromosautó-assitance szolgáltatás, amelynek része a vészhelyzeti töltés. Az akkumulátoros-elektromos E-Transit indulóára (184 LE, 900 kg terhelhetőség, L2-es hossz) nettó 23 215 000 Ft, ami duplája a hasonló dízelmotoros változatnak (10 LE, 900 kg-os terhelhetőség, L2-es hossz) nettó 11 750 000 Ft-os árának.