Semmi izgalom, minden sablonos, előre kiszámítható – a Nissan szerint ezt kritizálják az alsó-középkategória vásárlói. Még az a törekvés is unalomig egyforma, ahogy a márkák megpróbálnak arculatot teremteni, legendákat szőni, legalább valamicske egyéniséget belevinni autóikba, amelyek aztán legfeljebb egy-egy „karaktervonalban” különböznek egymástól. Nos, Ghosn úrék elhatározták, hogy ezúttal kilépnek a bűvös körből, s nagyobbat váltanak a szokásosnál. A bizony szintén nem valami izgalmas Almera örökösét olyasmi színes figurának szánták, mint a városba lóháton betévedő nomád – vagy éppenséggel a nomádok sátra mellett kocsijából kiszálló urbánus ember. Erre utal a Quashqai (ejtsd: kaskaj) név is: a délnyugat-iráni Zagros hegység egyik vándortörzsét hívják így.

A változások katalizátora

A Nissan Quashqai sok változást hoz a tervezési filozófiában, és további változások előhírnöke. Mint annyi más autót, ezt is beskatulyázhatatlannak, kategóriateremtőnek mondja gyártója, holott nagyon is benne van a korszellemben a crossover autó, tehát a szokásos személyautó kényelmét és polgáriságát a szabadidő-terepjárók kalandromantikájával keresztező jelleg. A Quashqai akkora, mint egy Ford Focus, de kisebb az átlagos “szerepjárónál”, városban mozgékony, földúton ügyes útitárs. Látványában nincs semmi marcona, katonás, inkább barátságos személyautónak mutatkozik, de a sötét lökhárítók, kerékívek és oldalvédők sejtetik, hogy többről van szó. Meg hát jó nagy a szabadmagasság, ami nemcsak a Zagros kietlen tájain lehet előnyös, hanem járdára parkoláskor is…. A szintén magas üléspozíció megkönnyíti a forgalom áttekintését, a gyorsulási és vezethetőségi jellemzők ugyanakkor nem a terepes járművekére, hanem a személyautókra emlékeztetnek.

Sokféle hajtómű

A nagymértékben eltérő ügyféligényeknek megfelelni akaró Qashqait kétféle benzines, illetve dízelmotorral lehet megrendelni, a skála alján az 1,6-os benzinmotorral (115 LE) és az 1.5 dCi turbódízellel (106 LE), tetején pedig a 2.0 literesekkel, amelyek közül a benzines teljesítménye 140, az öngyulladósé pedig 150 lóerő. Erőátvitel szintén négyféle készül: van öt- és hatfokozatú manuális, hatfokozatú automata és egy tökéletesített CVT, azaz fokozatmentes, ékszíjas szerkezet. A bőség – kellemes – zavarát az teszi teljessé, hogy fronthajtás, illetve automatikus nyomatékelosztású, de fixen 4×4-re is kapcsolható összkerékhajtás között kell dönteni, amelyek közül az utóbbi műszakilag azonos a Nissan X-Trail berendezésével. Ez utóbbi kizárólag a 2.0 literes dízellel kombinálható, és nem avatja ugyan terepjáróvá a Qashqait, de bármilyen útviszonyok között használhatóvá teszi.

Panorámatető

A modern, mutatós, de nem túljátszott berendezésre technikai hangulat és igényes felületképzés jellemző. A volán két felső küllőjén található görgetőgombokkal sok funkció érhető el, a műszerfal középrészéből pedig nagy, jól látható monitor emelkedik ki. Egy nomád csak álmélkodna ennek láttán… Hát még akkor, ha beavatnák az extralista rejtelmeibe, hisz azon olyan tételek szerepelnek, mint panoráma-üvegtető, automatikus világításkapcsoló, esőérzékelő ablaktörlő, műholdas navigátor és Bluetooth-kapcsolat a mobiltelefonhoz. Nem feledkeztek meg a tervezők a biztonságról sem, a merev karosszériához elöl MacPherson rendszerű, hátul több lengőkaros (Multilink) futómű csatlakozik, s persze számíthat a vezető a legújabb generációs ESP motorféknyomaték-szabályozó és fékhatáscsökkenés-kiegyenlítő funkciójára (Hydraulic Fade Compensation – HFC) is.

Hányat kell még aludni?

A Qashqai koncepcióját, fehér lapról indulva, Japánban kezdték kidolgozni, de aztán bekapcsolódott a londoni Nissan Design Europe és a cranfieldi Nissan Technical Centre Europe (NTCE) is. A kocsi Angliában, Sunderland városában készül, a világ egyik legtermelékenyebb és legjobb minőséget előállító, többszörös díjnyertes autógyárában. A nagyközönség előtt a Párizsi Autószalonon mutatkozik be az újdonság. Teljes kapacitással 2006 vége felé indul be a futószalag, az értékesítés pedig 2007 elején kezdődik. Hazánkban február közepén startol a Qashqai, de a megrendeléseket már egy-két héttel korábban le lehet adni. A legizgalmasabb kérdést most még csak részlegesen válaszolhatjuk meg: az 1,6-os, benzines alapmodell ára – manuális váltóval, klímával, blokkolásgátlóval, de csak 4×2-es hajtással – 4,5 millió forint alól indul, a többit majd meglátjuk. Ha azok is jók lesznek, még visszatér a nomádkor Magyarországon…