Mivel belátható időn belül nem lesz új VW luxuslimuzin a Phaeton helyett, a friss Touareg tölti be a csúcsmodell szerepét, s megmutatja, hol tart ma a wolfsburgi márka. Nem is lehet kérdés, hogy a cél a prémiumgyártóktól átcsábítani vásárlókat, aminek ugye az a pikantériája, hogy házon belül ott van az Audi Q7-es és a Porsche Cayenne – a pozsonyi gyártási helyszín mellett az MLB-platform is közös a három VW-csoportos nagy szabadidőautóban.
Ha viszont már sok mindenben közösködik a Touareg a konszerntársakkal, meg kell hagyni, hogy a formaterv nagyon is egyéni. Klaus Bischoff fődizájnernek és csapatának sikerült elkerülnie, hogy az arányokon kívül bármi is emlékeztesse a harmadik nemzedéket a két korábbira, a fényszórók vonásai, a középre helyezett típusfelirat és a hűtőmaszk az Arteon szabásmintáját követik. A hatalmas krómfronttal nem éppen visszafogott jelenség a Touareg, azt hiszem, ha valaki meglátja a tükörben a gigantikus „szájat”, rögtön lehúzódik majd. Az is fontos változás a felmenőhöz képest, hogy három különböző verzió rendelhető, az Atmosphere a hűvös technokrata jelleget hangsúlyozza, az Elegance a klasszikus, míg az R-Line a sportos atmoszférájú változat.
Már a második nemzedéknél is komoly súlycsökkentést hajtott végre a VW, most pedig újabb értékes kilókat sikerült lefaragni. Egészen pontosan 106 kg-os fogyókúráról van szó (a karosszéria 48%-a alumínium), ami nem kis teljesítmény, ha figyelembe vesszük a méretnövekedést. A 4878 mm-es hosszúságú újdonság 77 mm-rel hosszabb és 44 mm-rel szélesebb elődjénél, szóval méretes autóról van szó, amelynek nem a belvárosi parkolóházakban vagy a szűk utakon van az otthona. Sokkal inkább hosszú utazásokon lesz kézzel fogható a luxusautós kényelem, no meg a hihetetlenül tágas, immáron 810 literes (!) csomagtartó.
A Touareg viszont most már arról is szól, ami eddig elképzelhetetlen lett volna. Beül az ember és leesik az álla. Nemcsak a műszeregység digitális, hanem a középkonzol akár egy 15 colos érintőképernyő is lehet, ami egy kisebbfajta vizuális élmény, és akkor még nem beszéltünk a korábbinál sokkal igényesebb dekorelemekről, a VW legnagyobb panorámatetejéről, az elektromos ajtóbehúzásról, vagy a 30 különböző árnyalatú hangulatvilágításról. Szóval szemmel látható és kézzel fogható az előrelépés, a technikai színvonal tekintetében is felzárkózott a Touareg az elithez. Az éjjellátó, a félautonóm vezetési funkciók és a négykerék-kormányzás is újdonságnak számítanak, utóbbiról pedig lássuk be, hogy egy ekkora autónál nagy áldás lehet. Egyrészt csökkenti a fordulókört, másrészt kanyargós úton sokkal közvetlenebb az autó. Persze a kormányzás és a légrugós futómű mozgásai azonnal éreztetik, hogy nem egy sportos autóról van szó, de mindenképpen agilisabb a korábbinál.
A technikai vívmányok között viszont nem veszett el a modellből az a keménység, ami zord körülmények között válhat előnyére. A többi VW szabadidő-autóval ellentétben itt központi Torsen differenciálművet találunk, a nyomatékmaximum 70%-a mehet előre 80% pedig hátra. Az sem mellékes, hogy a jövevény 3,5 tonnás utánfutót is vontathat – a Touareg-tulajdonosok közel fele rendszeresen használja ilyen szerepkörben az autóját. Ezek után nem meglepő, hogy az alapmodellt is V6-os dízel hajtja, kezdetben csak ezzel a 286 lóerős, 3,0 literes erőforrással lesz elérhető. A bársonyos hangú gázolajossal jól szedi a lábát, fölényesen gyorsít nagy tempóról is, és persze eközben észrevétlenül kapcsolgat a 8 fokozatú automata. Összességében ezen a hajtásláncon nehéz fogást találni.
Ami az árazást illeti, a 17,8 milliós összeg igazodik a szegmens többi modelljéhez. Az új Touareg nagyjából egy millióval olcsóbb, mint a Q7-es 272 lovas dízel változata, ugyanakkor a VW önbizalmát mutatja, hogy a Mercedes GLE 3,0 literes gázolajosa 100 000 Ft-tal olcsóbb nála.
VW Touareg V6 TDI
Összlökettérfogat: 2967 cm3
Hengerek/szelepek: V6/24 turbódízel
Max. teljesítmény: 257 kW (286 LE)
Max. forgatónyomaték: 600 Nm 2250-3250/perc
Hossz./szél./mag.: 4878/1984/1702 mm
Tengelytáv: 2894 mm
Saját tömeg/terhelhetőség: 2070/855 kg
Csomagtér: 810 l
Üzemanyagtank: 75 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 6,1 s
Max. sebesség: 235 km/h
Átlagfogyasztás: 6,9 l/100 km
CO2-kibocsátás: 182 g/km
Alapár: 17 813 860 Ft