Nem is ünnepelhette volna stílusosabban az Audi, hogy 25 évvel ezelőtt készült el első győri autója. Az új termék, a Q3-as ugyanis igazi világmodell lesz, Kína kivételével a magyar üzem látja majd el az összes piacot. A vadonatúj kompakt szabadidő-autónál mintha látványosan kerülték volna a tervezők, hogy a felmenő vonásai köszönjenek vissza, a jellegzetes C-oszlopot leszámítva nincs olyan részlete, amely a korábbi modellre utalna. Sőt, a nagyobb Q-modellekről – például a Q5-ösről vagy Q7-esről – ismert jegyek sem ismétlődnek látványosan, a bevállalósabb külső (feltűnő színekből sincs hiány) pedig nagyobb külméreteket is hozott.
Az első Q3-ashoz viszonyítva 97 mm-rel nőtt a hosszúság (4484 mm) és 77 mm-rel nyúlt a tengelytávolság (2680 mm), ami azt jelenti, hogy belül jóval tágasabb az új nemzedék, főleg a lábtér tekintetében érezni az előrelépést. Az MQB-platformra épülő modellben a hátsó ülések nemcsak sínen csúsztathatók, hanem támlaszögük is állítható, a csomagtartó pedig az autó méretéhez képest egyenesen hatalmas. A motoros nyitással is elérhető fedél mögött alaphelyzetben 530 literes raktér tárul elénk. Szóval a praktikum szempontjából nehéz a Q3-ason fogást találni, de mi a helyzet a belső dizájnnal?
Szemlátomást sokat dolgoztak rajta, hogy ne csak hűvösség áradjon az autóból, például narancssárga Alcantara-betét is kérhető. A színes dekorok nélkül kimondottan rideg hatást kelt a belső, amelynek minőségét egyébként nem érheti kritika. Az autó technokrata jellegét hangsúlyozza az opciós, vetített kijelzős műszerfal és a tűéles képű központi rendszer, de itt a középkonzol nem egy nagy érintésérzékeny felület (mint mondjuk az A6-osban), a klímapanel hagyományos gombokat kapott. A minimalista stílus jegyében a Q3-asnál is elbúcsúzott az Audi a forgókapcsolós világításvezérléstől, manuálisan nyomógombbal aktiválhatjuk az alapáron LED-es tompított fényszórót. Ami a szolgáltatásokat illeti, pár évvel ezelőtti felsőkategóriás limuzinok is megirigyelhetnék a Q3-as tudástárát. Egyrészt számos vezetéstámogató rendszerrel látták el (pl. dugóasszisztens), másrészt hangvezérlés és „okos” navigáció jellemzi. Utóbbi a korábbi útvonalak alapján felismeri a vezető preferenciáit és ennek megfelelő útjavaslatokat is tesz.
Az új Audi háromtagú motorkínálattal kezdi pályafutását, a bázismodellt a hengerlekapcsolással felvértezett, 1,5-ös TFSI hajtja 150 lóerővel, felette helyezkedik el a 2,0 literes, 230 lovas TFSI, illetve jön a jól bevált 2.0 TDI 150 lóerővel. Alternatív hajtásról egyelőre nincs szó, az Audi mázlija, hogy a német vetélytársak (pl. BMW X1, Mercedes GLA) sem kínálnak zöld változatot hasonszőrű modelljeikből. A 45 TFSI jelzésű csúcsbenzinest próbára téve aztán egyértelművé vált, hogy ekkora teljesítmény útra viteléhez már kell a quattro hajtás. A 230 lóerő több mint elegendő energiával ruházza fel a Q3-ast, villámgyorsan el lehet vele érni a megengedett maximális sebességet. A hétgangos, S tronic váltó viszont vegyes benyomást tett rám. Gyorsan és észrevétlenül kapcsolgat, de ha sportosra vesszük a figurát, feltűnik, hogy a gázpedál lenyomására milyen későn reagál a vezérlés. A „finom” manővereknél (pl. parkolás) meg aztán végképp nem fogjuk szívünkbe zárni az S tronic váltót, a lassú irányváltások és a túl erős kúszás zavaró lehet. A 2.0 TDI verziót kézi váltóval tettem próbára, és nem okozott csalódást. Rövid úton mozgatható, katonásan megvezetett szerkezetről van szó, s bár áttétele szellős, a nyomatékos motor miatt ez sem probléma. A 150 lóerős teljesítmény a legtöbb élethelyzetben elegendő, és bizony nagyon elszigetelték – megszállott dízelellenesnek kell ahhoz lenni, hogy valaki a vásárlásnál kihagyja a körből ezt a verziót. Ami a futóművet és a kormányzást illeti, szerencsére nem esett abba a hibába az Audi, hogy elvitték volna túlzottan sportos irányba a hangolást, de a menetprogramok segítségével amúgy is van némi mozgástere a sofőrnek.
S hogy milyen esélyekkel indul a Q3-as a piacon? A helykínálaton és az extralistán biztosan nem múlik a siker, ahogyan valószínűleg a korábbinál bátrabb formaterv is imponál a közönségnek. A németországi, 33 500 eurós alapárból viszont arra is következtethetünk, hogy a Q3-as a prémium kompakt szabadidő-autók mezőnyében is a drágábbak közé lesz sorolható.
Számszakilag
A Q3-as gyártásához egy 80 ezer négyzetméteres, új karosszériaüzem létesült Győrben, ahova 700 új robotot telepítettek. A gyártócsarnokot mindössze másfél év leforgása alatt építették fel, ezalatt több mint 1000 munkatársat oktattak a gyártásához szükséges ismeretekre. A Q3-as az ötödik győri modell, hiszen az A3 Limousine és Cabriolet, valamint a TT Coupé és Roadster is Győrben készül.