A Hyundai európai „inváziójának” kezdetét jelképezi, tehát a márka történetében mérföldkőnek számít az első i30-as. Már az is jelzésértékű, hogy a 2007-es Genfi Autószalonon leleplezett kompakt új típusmegjelölést (i kezdőbetű+szám) vezetett be, a lényeg azonban maga a szemléletváltás volt. Ez az első modell ugyanis, amelyiket már Európában (a németországi Rüsselsheimben) és Európának terveztek – sőt, a csehországi, nosovicei üzem 2008. novemberi átadása óta az öreg kontinensen is gyártanak. A siker pedig nem maradt el, az i30-as egy csapásra a legnépszerűbb Hyundai lett kontinensünkön: bevezetése óta mintegy 400 ezer darabot (világszerte egymilliót) értékesítettek belőle, így az alsó-középkategória legutolsó helyéről a hatodikra kapaszkodott fel a koreai márka! Népszerűsége dacára azonban alig négyéves pályafutás után korkedvezményes nyugdíjba zavarta slágermodelljét az egyre maximalistább Hyundai…
A vadonatúj i30-as pedig – az i40-es „fővezér” nyomdokain haladva – már a hódítók második hullámát képviseli: arra képezték ki, hogy a kategória legjobbjaival keljen birokra. Elődjénél összehasonlíthatatlanul komolyabb és igényesebb, ez itt, kérem, már VW-minőség, mégpedig határozottan jóvágású, temperamentumosan divatos formába csomagolva! Nem kevésbé sikkes és modern az utastér berendezése, melyet fekete, bézs vagy kék színárnyalatban kérhet a vásárló. A felhasznált anyagok igényesek, az ergonómia és a kidolgozás példaértékű, miközben a praktikus részletmegoldásokról sem feledkeztek meg a tervezők. Persze a menetpróbán csúcsfelszereltségű autókat bocsátottak rendelkezésünkre, az i30-ashoz többek között kulcs nélküli nyitás és indítás, 10 irányban elektromosan állítható és fűthető ülések, térdlégzsák, panoráma-napfénytető, 7 colos, színes érintőképernyős navigáció, valamint tolatókamera is elérhető.
Kompakt túraautó: kifinomult és kényelmes
Noha a padlólemezt (a 2650 mm-es tengelytávolsággal egyetemben) megtartották, az utastér mégis szellősebb valamivel, és a csomagtér kapacitása is bővült 11%-kal. A kompakt Hyundai ugyanis 20 mm-rel hosszabb, 5 mm-rel szélesebb, s csak a hasmagasság csökkentése miatt alacsonyabb 10 mm-rel a korábbinál. Elöl 17, hátul 24 mm-rel szélesebben is terpeszt az autó, ami nemcsak a kiállásnak, hanem a kanyarstabilitásnak is előnyére válik.
Jól fogja az utat és szerény karosszériadőléssel fordul az i30-as, pedig a rugózási komfort kifejezetten kellemes – a segédkeretre szerelt MacPherson és több lengőkaros felfüggesztések hangolása egyáltalán nem tűnt sportosan feszesnek. A kormányzás közvetlen (ütközéstől ütközésig 2,85 fordulat), agilis és pontosan is vezethető a kocsi, de kevés visszajelzéssel szolgál. Ezen még az opciós Flex Steer (komfort, normál és sport beállítás) sem segít, csak a szervorásegítés mértéke változik érezhetően. Szóval vezetési élményben az i30-as azért nem egy Focus, sokkal inkább az utazási komfort terén domborít nagyot: lenyűgözően csendes az autó.
Az 1,6-os, közvetlen befecskendezéses GDI benzinesre ez fokozottan igaz, de a 128 lóerős 1.6 CRDi dízel sem az a nyers és kerregős fajta – természetesen a két legacélosabb motorváltozatot nyílt lehetőségünk kipróbálni. Előbbi rendkívül kifinomult és kulturált, még hosszan kihúzatva sem lármázik. Szerencsére, merthogy szépen veszi ugyan a gázadást és egészségesen pörög fel, a lendületes haladáshoz azonban nyüstölni kell. Éppen a rugalmasság a gázolajos erőssége, már alacsony fordulaton is jól terhelhető a motor, majd 1500/perctől kezd intenzívebben húzni, s határozottan gyorsítja a kocsit.
Figyelemre méltó persze a gazdaságossága és a jókora hatótávolsága is – a Blue Drive modellek ISG start-stop rendszerrel, szabályzottan vezérelt generátorral és alacsony gördülési ellenállású abroncsokkal csökkentik tovább a fogyasztást. Pillanatnyilag további négy motor szerepel még a választékban: az 1.4 és 1.6 MPI szívócső-befecskendezésű benzinesek 100 illetve 120 lóerővel, valamint az 1,4 literes, 90 lovas alapdízel és az 1.6 CRDi 110 lóerős változata. Az összes i30-ashoz katonásan megvezetett, hatfokozatú manuális sebességváltó tartozik, míg az 1,6-osokhoz 350 ezer forintos felár ellenében hatgangos automata is kérhető.
Azt hiszem, mindezek után nem meglepő, hogy az új i30-as már korántsem az a jutányos árfekvésű autó, mint elődje. A klímát és audiorendszert mellőző 1.4 MPI Entry alapmodellt azonban most 400 ezer forintos kedvezménnyel, 3,8 millió forinttól lehet hazavinni.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!