Az elmúlt évtizedekben sportosak lettek a hétköznapi autók. Vadabbak a formák, feszesebbek a futóművek, és egyre nagyobbak a felniméretek, miközben a sportmodellek többsége elpuhult, pedig teljesítményük megnőtt.
Éppen ez a kettősség lehet vonzó a hot hatch műfajban, ahol a jól eltalált arányokból egy pályanapokra és napi használatra is alkalmas gép születhet. A Seat otthonosan mozog ebben a kategóriában, a Golf GTI árnyékában is tud maradandót alkotni. A frissítés után 300 lóerősre izmosodott csúcs Leon a valaha gyártott legerősebb utcai Cupra. A 10 lóerős teljesítménytöbblet mellett 30 Nm-rel több nyomatékot hoztak ki a 2.0 TSI motorból, ráadásul a 380 Nm 1800-as és 5500-as fordulatszám között elérhető. A hatfokozatú kézi vagy DSG-váltóval készülő hajtáslánc az ST (kombi) esetében összkerékhajtással egészül ki, de az ötajtós és az SC is megkapja az elektronikusan vezérelt, hidraulikus, önzáró differenciálművet, valamint az adaptív sportfutóművet.
A hangzatos technikai csomag nemcsak papíron, hanem a valóságban is nagyot szól, ezért is szimpatikus a spanyolok visszafogottsága, hiszen kívülről csak jelzésértékűek a különbségek. Saját lökhárítók, nagyobb levegőbeömlők, hátsó légterelő, LED-es lámpák, dupla kipufogó, fekete B-oszlop, 19 colos felnigarnitúra, piros féknyereg segít megkülönböztetni a hagyományos változatoktól, aki pedig a cuprások közül is szeretne kilógni, megrendelheti a Performance Pack-et, amihez Brembo fékek és a kasztni színének megfelelő csíkozású, fekete felnik járnak. Bár a korábban jellemző sárga és zöld árnyalatok hiányoznak, két új szín is megjelent a kínálatban, a Mystery-kék és a Desire-piros, utóbbi felára 243 840 Ft. Belül még ennyi változás sem történt, elsősorban a feláras kagylóülések árulkodnak a sportos kivitelről, a lecsapott aljú sportkormánynál és a fémpedáloknál is többet ér, hogy végre vége a bunkerkorszaknak, a belső szellős és áttekinthető, a kilátás pedig pazar, így sokkal bátrabban lehet feszegetni a határokat.
Sokat jelent a visszafogott tömeg is, vezetővel együtt 1375 kg-ot nyom a kézi váltós háromajtós, de a másik véglet, a DSG-váltós, összkerekes kombi sem több 1545 kg-nál. A versenypályás nyúzás első meglepetése a kipufogó hangos durrogása volt. Az már nem újdonság, hogy a duplakuplungos váltó gyors és észrevétlen váltásokkal dolgozik, de az élénk és kellemes tónusú motor/kipufogóhang viszont annál kellemesebb csalódást okozott, akárcsak az élettel teli és direkt kormányzás, a kerekek egyenként vezérelt nyomatékelosztása miatt elérhető optimális kanyarstabilitás és a megfelelő fékhatás. A dimbes-dombos castelloli pályán kiegyensúlyozott és biztonságosan kézben tartható autó benyomását keltette a Cupra, és ehhez nem kell lemondani az intenzív élményről sem. Ugyanez mondható el a közúti próba alapján is.
Feszes futóművével, férfias kormányzásával és bőséges erejével messze túlmutat egy átlagos családi autón, mindent jó arányérzékkel adagoltak, nehogy rossz hatással legyen a kényelemre. Még finomhangolásra is van lehetőség, az üzemmódválasztót komfort állásba kapcsolva békésen, csendben utazhatunk. A klasszikus élményre vágyók kedvéért még lehet kézi váltós Cuprát kapni, mellette szól, hogy a kuplung vajpuha, ellene, hogy a váltókar kissé lötyögős, de pontos a kar megvezetése. 4Drive hajtású kombi azonban csak DSG-vel készül, mozgékonysága és stabilitása ügyesen ellensúlyozza a koloncnak számító puttonyt. Mindegy, melyik karosszéria a szimpatikusabb, a Leon csúcsváltozata az arany középutat képviseli, és igazolja a német precizitással kimért latinos életérzés létjogosultságát.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!