A stuttgarti vevőkör ízlése köztudottan nehezen idomul az újkori trendekhez, így a mérnököknek úgy kellett átszabnia a középkategóriás csillagost, hogy a konvenciókhoz ragaszkodó nyugat-európai vásárlók ne forduljanak más márkákhoz. Ez különösen fontos volt a design kidolgozásakor, tudni kell ugyanis, hogy az elődmodellből eladott mintegy 1,4 millió példány 30 százaléka német garázsokban parkol, márpedig a hagyománytisztelet arrafelé fontos szempont az új négykerekű beszerzésénél.

Ötvözet

Konkáv vonalait nézve a W204-es egyértelműen a „digitális” idők gyermeke, de magán hordozza a cég történetének emlékeit. Eklatáns példaként itt van rögtön a hűtőrács, ami olyan, mint 20 éve, mégis tökéletesen új, hiszen immáron háromdimenziós jellege érvényesül, s integrált egységként simul az ék alakú motorháztetőbe. A lámpák kialakítása szakított a 90-es években bevezetett, mára kissé elavultnak számító kerek formákkal, és a szögletes karosszériához igazodva átvette a jelenlegi S-osztály stílusát. Kifejezetten szép, akár csak a CLS-t idéző, dombszerű övvonal, valamint a hátsó traktus, melyet szintén a fényforrások alakváltozása tett vonzóbbá.

A kocsitesten elvégzett változtatásoknál persze nem csak a esztétikát tartották szem előtt a szakemberek. Kívül és belül egyaránt tovább húzható a mérőszalag, mint hat éve – a hosszúság 55, a szélesség 42, az első válltér pedig 40 milliméterrel lett nagyobb, ráadásul a légellenállási együttható mindössze 0,27 cW. Bárhogy is, az új C nagyságrendekkel nagyobbnak tűnik elődjénél, s ebben az 55 mm-rel nyújtott tengelytáv is szerepet játszik.

Védelmi misztérium

A kasztni módosítása az utas- és gyalogosbiztonságot is kedvezően befolyásolta, e téren a „kis” Merci természetesen élen jár: utascellája ultraerős acélként aposztrofált anyagból készül, s ahogy a fejlesztések során lezajlott száz törésteszt is bizonyította, minden eddigi C-modellnél jobban óvja a bent ülőket. Szériafelszerelés többek között a hét légzsák, a menetstabilizáló, a vészfékasszisztens, az överő-határoló és a NeckPro assist névre keresztelt, ütközés esetén előremozduló, aktív fejtámlaszett. Mindemellett elérhető a balesetet előre „megjósoló” és az autót arra felkészítő PreSafe-rendszer, az időjárási viszonyokhoz automatikusan alkalmazkodó, kanyarfényszórókkal felszerelt intelligens világítás, továbbá az adaptív fék. Ez utóbbi a legnagyobb Mercedesből lehet ismerős – esőben a fékbetéteket időközönként óvatosan a tárcsához érinti a vezérlés, így lassításkor már száraz felületek találkoznak.

Szobaszerviz

A beltér felé kanyarodva folytatódik az elektronikai dömping. Ha kifizetjük a felárat, már a beszállás előtt ránk köszön a csúcstechnika, mivel a keyless-go révén gombok nyomogatása nélkül oldhatjuk az ajtózárat. Az elektromos mozgatású vezetőülésben helyet foglalva a multifunkciós kormánnyal nézhetünk farkasszemet, míg a középkonzolon a színes kijelzős médiaközpont hívja fel magára a figyelmet. Amennyiben megrendeljük a Command APS csomagot, CD-t, DVD-t és MP3-at is lejátszó, 34 gigabájtnyi merevlemezzel, valamint Bluetooth-os telefonkihangosítóval kiegészített navigációs rendszer kényeztet bennünket, mely természetesen hangvezérléssel irányítható. Ezek mellett már meg sem lepődik az ember a háromzónás, huzatmentes levegőkeringtetésre képes klímaberendezésen…

Fogathajtók

Kategóriája ellenére a C-osztály motorizáltsága igencsak erős. Az alapverzió (C 180 Kompressor) 156, a C 350-es csúcsmodell pedig 272 lóerőt tudhat magáénak, s akkor még nem is ejtettünk szót a nyár végére várható, körülbelül 400 lóerős AMG-ről. Akik inkább a gazdaságos üzemeltethetőséget preferálják, azok a méltán elismert stuttgarti dízelek közül szemezgethetnek. Itt a 136 lóerős, 270 Nm forgatónyomatékkal büszkélkedő C 200 CDI nyitja a sort, a dobogón legfelső fokán pedig a hathengeres, 510 Nm-es C 320 CDI áll, ami a benzines C 280 menetteljesítményeit tudhatja magáénak, holott étvágya klasszisokkal visszafogottabb – 7,7 liter 100 kilométerenként. A sajtóanyag szerint a paletta átlagteljesítménye 13 százalékkal nőtt, annak dacára, hogy a fogyasztás illetve a károsanyag-kibocsátás csökkent.

Hazánkba valamikor tavasszal érkeznek az első darabok, ám az árról egyelőre nem nyilatkozott az importőr. Ha az árképzés éppoly jól sikerül, mint a mérnöki munka, máris nyert ügye van a Mercedesnek, és az illetékesek valószínűleg ezen a téren sem fognak hibázni. Már csak az a kérdés, hogy a kombi és a kupé változat mikor lép színre…