Mit tud ez a típus, összehasonlítva munkaeszköz-hordozó nagytestvéreivel (U 300, U 400, U 500), illetve a mindenféle terepen boldoguló U 3000, U 4000 és U 5000 modellekkel?
Nos, az U 20 százszázalékos Unimog, összkerékhajtással, elöl hátul szimpla kerékkel, kapcsolható differenciálzárakkal, portálhidakkal, csavarrugókkal, nagy teljesítménytartalékkal, mellékhajtásokkal és hidraulikával, valamint a mai technika csúcsát képviselő biztonsággal, kezelhetőséggel és környezetkímélettel – elsősorban munkaeszközök hordozására tervezve, praktikusan kis méretekkel, ügyes mozgékonysággal. Flexibilis jármű, a nagyobbak stílusában!
Négyhengeres, 904 LA típussorozatú motorja (110 kW, 150 LE), a Mercedes-Benz teljes palettájára jellemzően, nagyon környezetkímélő: BlueTec technikája Euro 4 besorolásúvá teszi.

A “kis” Unimog erős oldalai

A nagy U 300 – U 500 sorozattól főképp fordulékonysága különbözteti meg (fordulóköre 12,80 méteres, mint egy személyautóé), ezenkívül könnyebb és kevesebbe kerül. Alkalmi fűkaszálásra is gazdaságos, de még jobban kifizetődik, ha – például útmesteri telepeken – egész évben dolgozik, mint fűnyíró és síkosságmentesítő. Alpesi hágók hóeltakarítására alkalmasabbak a nagy típusok, az U 20 inkább a településeken jelentkező változatos feladatok ellátásában jeleskedik. Össztömege 7,5 – 8,5 tonna, bőséges, elöl-hátul 4,8 tonnás tengelyterhelésével súlyos munkaeszközöket vehet fel. Tengelytávja mindössze 2700 milliméter, sorozatban gyártott vezetőfülkéje acélból készül. Mögötte esztétikus megjelenésű, zárható fémládát lehet elhelyezni a jármű teljes szélességében, hóláncok, munkaruhák, munkavédelmi eszközök, kéziszerszámok és kisgépek részére. Mindenféle munkaeszköz használatára kétkörös hidraulika, első mellékhajtás, váltómű-mellékhajtás és frontlemez ad lehetőséget. Motorja, sebességváltója, tengelyei és kerekei az Unimog-építőszekrényből valók. Nyolcfokozatú váltója 1,1 és 90 km/óra közötti menetsebességet eredményez a névleges fordulatszámnál.

Az Unimog U 20 rendkívül sokféle feladatra alkalmas, most csupán néhány példával érzékeltetjük, hogy semmilyen munkától sem retten vissza. 2540 milliméter széles hóekéjével félretolja a közepes és nagy hómennyiségeket, közben 1,4 köbméteres sótartályából és 700 literes folyadéktartályából síkosságmentesít. A padkán felhalmozódott havat 500 tonna per óra teljesítménnyel teherautóra pakolja, vagy 35 méteres távolságig kiszórja az útról. A külön hozzá tervezett 1500 milliméter széles fűnyírót jobb- és baloldalra lehet kinyújtani, az útközéptől számított 5,1 méteres távolságig. Tájépítési munkák során ér aranyat a 200 milliméteres törzsvastagságig használható faaprító, amely óránként nyolc köbméternyi faanyag szecskázására alkalmas. Ha pedig gólyadarut szerelnek fel a fülke mögé, 700 kilogrammos terhet tud megemelni, 7,2 méteres hatótávval.

Specialista

Az Unimog “gyáron belüli gyárban” készül, a Mercedes-Benz Wörth-i üzemének külön futószalagján. 750 dolgozó rak össze évente kétezer Mercedes-Benz Unimogot és ezer Mercedes-Benz Econicot, amely főképp szemétgyűjtésre való teherautó-alváz. Az Unimog hallatlanul különböző, gyakran rendkívül nehéz alkalmazási körülmények között állja a sarat, például tűzoltásban, faültetésben, pályaudvari tolatásban és katasztrófa-elhárításban. Közel 60 év alatt 325 ezer darab készült belőle.