Két nagyon fontos újdonságot mutatott meg a Lexus hazai forgalmazója, megkezdődött az RZ450e villanyautó forgalmazása, és megmutatták az LBX szabadidő-autó egy előszériás példányát. Utóbbi nagyon fontos újdonság, hiszen az a márka belépőmodellje lesz, amitől azt remélik, hogy segítségével megduplázzák az értékesítést.
Az LBX-et csak álló helyzetben nézhettük-tapogathattuk meg, annak a sorozatgyártása csak novemberben indul, az első példányok 2024 február végén, márciusában érkeznek hazánkba. Számos helyen módosították a mérnökök a meglévő TNGA-B padlólemezt annak érdekében, hogy a kis méretek ellenére az autó hozza a Lexus márkától elvárt kényelmet és kényeztetést. Nincs olyan magas homloka, mint a márka nagyobb szabadidő-autóinak, lemondtak a csillogó krómról is a karosszéria külsején. Nem klasszikus felszereltségek lesznek, az LBX nevű alapszint után Elegant, Relax, Emotion és Cool hangulatokra lehet váltani, aztán még a Tech, Premium és Advanced extracsomagokra lehet még befizetni, illetve hazánkba jön még 30 darab egyedi külső-belső megjelenésű Original Edition – ezzel ünneplik a forgalmazás megindulását. A 136 lóerős rendszerteljesítményű öntöltő hibrid hajtás új akkumulátort használ, a megcélzott fogyasztás 5 l/100 km, az indulóár 11 990 000 Ft. A Lexus úgy számol, már 2024-ben megduplázzák az idén mintegy 300 darabos eladást produkáló kis kategóriás prémium SUV-szegmenst hazánkban.
Az RZ450e a márka második villanyautója, de az első, amelyet eleve annak fejlesztettek – a Lexus 2030-ra akar a fő piacokon átállni az akkumulátoros-elektromos hajtásra. Az igazi offenzíva 2026-ban indul, amikor a jelenleginél 20%-kal alacsonyabb költségszinten már 1000 km-es szabványos hatótávolságú autót is kínálnak majd, a 10 perces villámtöltés ígéretével csábító szilárdtest-akkumulátort 2028-ban akarják piacra dobni. De vissza a jelenbe, ahol a középkategóriás SUV-k sorát gyarapító villanyautó az újdonság. Az RX tengelytávolságát kapta az RZ, de annál 8,5 centivel rövidebb a karosszéria, igaz, a gépészet kevesebb helyet rabol az autó orrából.
A 14 colos képátlójú központi érintőképernyő határozza meg a műszerfalat, az ajtón számomra meglepően alacsonyra került a könyöklő és az ajtónyitó – utóbbi hüvelykujjal nyomva old, ami sokkal természetesebb mozdulat, mint a kilincset befelé húzva meglendíteni kifelé az ajtót. Hirtelen nem találtam az elektromos hiba esetén az ajtónyitást lehetővé tevő fizikai nyitót, és az alig pár perces menetpróba alatt se leltem meg. Kesztyűtartó nincs, helyette a felületfűtés infrapanelje rejtőzik az anyósülés előtti műszerfal-szakaszon. A belső tükör digitális tükörre is átkapcsolható, ilyenkor az alján lévő gombokkal lehet például ráközelíteni a kameraképre. A csomagtér padlója alatt kifejezetten nagy méretű fiókot alakítottak ki, ahol a KRESZ-tartozékok és akár több töltőkábel is kényelmesen elfér.
A 313 lóerő rendszerteljesítményű, 2 hajtómotoros összkerékhajtásnál nem csak gyorsításkor, de lassításkor (fékenergia-visszatermelés) is használják a teljesítmény-vektorálást. Nekem azért hiányzott a B, azaz fokozott fékenergia-visszatermelés fokozat, és az üzemmódok között váltva is csak a Sport állásban van érdemi javulás e téren, de olyankor túlságosan is nagyot ugrik az autó egy-egy gázadásra. A 71,4 kWh kapacitású teleppel felszereltségtől függően 395-440 km a hatótávolság, a fedélzeti töltő 11 kW-os, 150 kW-os villámtöltésre van lehetőség. A Lexus RZ450e indulóára 27 590 000 Ft, az idén 50 példány eladásával számol a forgalmazó.