Az eddiginél sokkal szélesebb választékkal áll a vásárlók rendelkezésére a Volkswagen Crafter haszonjármű, hiszen mostantól keresztmotoros-elsőkerékhajtású konfigurációban is létezik, ami például a kis terheléssel közlekedő sofőrök dolgát könnyíti majd meg télies útviszonyok közepette, és nem utolsósorban 8 százalékkal csökkent az egyszerűbb felépítésnek hála a vételár. Gyárat is építettek zöldmezős beruházás keretében Lengyelországban az új típusnak, véget ért a Mercedes-szel való több évtizedes együttműködés.
A karosszéria, noha teljesen új fejlesztés, csak elöl változott, a rakteret szándékosan hagyták pontosan akkorának, mint eddig: a speciális felépítményeket (műhelykocsi-belső) így egyszerűen át lehet csavarozni az új járműbe, illetve a felépítménygyártóknak se kell változtatni a meglévő termékeiken; egy belső átépítéssel olcsóbb lehet a járműváltás. Utóbbira egyébként akaratlanul is rá lesznek kényszerítve a német ügyfelek, hiszen a 2018-tól várható dízel-behajtási korlátozások miatt muszáj majd a legújabb környezetvédelmi előírásoknak megfelelő járműre váltaniuk.
A legjelentősebb változás az eddigihez képest a személyautós üléspozíció, azaz magasan ülünk, jó eséllyel hidraulikus rugózású ülésben, és merek szögben áll előttünk a VW-személyautókból származó volán, amelyet kis erővel lehet tekerni és jól érezni, merre áll a kerék. Ügyelni csak arra kell, hogy már a normál karosszéria is túltesz a normál személyautókon, és akkor még lehet nyújtottat is kérni. Nem véletlen, hogy a parkolóradarnak nem csak elöl és hátul, de a karosszéria oldalán is van több érzékelője, amivel mondjuk telephelyen manőverezésnél érzékeli az esetleges akadályokat.
A személyautókból ismerős segédek itt is elérhetőek, mindössze arra kell felkészülni, hogy egy kicsit hamarabb következik a beavatkozás. Arról van szó, hogy jelen esetben akár 3,5-5,5 tonna is lehet az össztömeg, így sokkal óvatosabban kell bánni a fékezéssel. Hasznos lehet a hátsó keresztirányú forgalomfigyelő, ami rögtön a sípolással egy időben már fékez is, mire áttettem a lábam a pedálra, már állt az autó. Első körben a keresztmotoros Crafterek gyártása kezdődött meg, tehát első- vagy Haldex-kuplungos összkerékhajtással lehet kérni az újdonságot, pár hónap késéssel érkeznek a hosszmotoros-hátsókeérkhajtású kivitelek, jövőre pedig már hazánkban is elérhető lesz az akkumulátoros-elektromos változat. Az eredeti tervekhez képest annyi a változás, hogy most már nincs szó a V6-os dízel megjelenéséről, tehát a 2,0 literes TDI marad az egyedüli belső égésű erőforrás.
Ennek 140 és 177 lóerős változatait volt alkalmam kipróbálni a hazai sajtónapon. A váltó közel van a kormányhoz, könnyen kapcsolható, a DrivingCamp központban kialakított pályán a meglehetősen finoman és jól beavatkozó menetstabilizálót tesztelhettük. A rántópadon se okozott gondot az irány megtartása, még ellenkormányzás nélkül is tulajdonképpen azonnal egyenesbe jött az autó, a lejtős J alakú műgyantán is jól fordult a Crafter – 400 kg terheléssel rendelkezett a mi autónk. Utóbbi nem volt megfelelően rögzítve, úgyhogy a jávorszarvas kikerülési manővernél sikerült a maximálisan 18,4 köbméteres rakteret 18,41 köbméteresre bővíteni a jobb oldali tolóajtó domborulatának megváltoztatásával, némi izommunkát követően azonban sikerült annyira visszaállítani az eredeti állapotot, hogy újra működött az ajtó. Erről nem az autó tehetett, a bal oldali spaniferek szabadultak ki a rakományrögzítő fülekből, nem voltak kellően meghúzva.
Autópályán és közúton haladáskor a különböző segédek működéséről győződhettünk meg, illetve arról, hogy már alacsony fordulaton, 1200/perctől jól húz, és egy játékos feladat keretében a vezetőfülkében lévő rengeteg tárolóhelyet kellett megtöltenünk hasznos-haszontalan apróságokkal. Utóbbival kapcsolatban igazán csak a fej feletti polc hiányzik, ennek hiányában a műszerfal tetején lévő fedél nélküli mélyedésekben kell tárolni a papírmunkát, ami a szélvédőn tükröződik. A Volkswagen Haszonjárművek az idén 350 darab Crafter értékesítésével számol, az előrejelzés/érdeklődés szerint ebből 200 darab lesz nagy flotta része.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!