A 90-es évek végén az autóipar kilátásai jelentősen megváltoztak. A világ három legnagyobb piaca, Nyugat-Európa, az Egyesült Államok és Japán csupán frissíti autópiacát, de jelentős növekedési potenciált immár nem jelent. Míg korábban a világ népességének 80%-a csak korlátozott mértékben juthatott autóhoz, mára új, dinamikus és ígéretes piacok jelentek meg.
“1995-ben a Renault jövedelmező növekedése biztosítása érdekében úgy döntöttem, hogy megkezdjük a vállalat terjeszkedését az Európán kívül eső piacokon is” emlékeztet rá Louis Schweitzer, a Renault elnök-vezérigazgatója, s bejelenti, hogy a Renault csoport 2010-re évi 4 millió gépjármű értékesítését tűzte ki célul.
Felmérték a feladat nagyságát és a sikeréhez szükséges feltételeket. A növekedést biztosító régiók földrajzilag igen távol esnek egymástól és rendkívül eltérőek, ugyanakkor számos közös vonásuk is van. Gazdaságuk jelentősen bővül, a fejlődés azonban hangsúlyozottan ciklikus. A potenciális ügyfelek a folyamatosan bővülő középosztály tagjai, mely az autópiac növekedésének legfontosabb bázisa. Ezek az új vásárlók jól ismerik a nemzetközi gépjárműkínálatot, azonban nem mindig képesek a korszerű, új autókat meg is vásárolni. Amennyiben a vásárlás megtörténik, azt rendszerint befektetésnek is tekintik.
E piacok másik jellemzője a gyakran igen zord körülmények közötti üzemeltetés: néha szélsőséges éghajlat, részben erősen leromlott úthálózat, a gépjárművek rendszertelen karbantartása és gyakori túlterhelése. Végezetül elmondható, hogy e piacok némelyike elzárkózik az importtól a helyi ipar védelme érdekében, és a nemzetközi gyártókat arra ösztönzi, hogy ipari tevékenységüket helyben folytassák.
E megállapításokból kiindulva a Renault 1998-ban egy olyan korszerű, tartós és megbízható családi autó tervein kezdett el dolgozni, melynek alapára 5000 euró. A következő évben Jean-Marie Hurtigert nevezték ki a projekt vezetőjévé: “Hatalmas kihívás volt. Üres lappal indultunk, és ez volt a Renault által kifejlesztett első autó, melynek forgalmazását nem Nyugat-Európában kezdjük meg; a programot határozottan a gazdasági ésszerűségek irányították”.
A cél már a kezdetekben az volt, hogy az autó egy olyan ügyfélkör igényeit elégítse ki, amely számára az autóhoz jutás igen jelentős kiadást jelent, és vásárlásnál az ár, a megbízhatóság és a tartósság a legfontosabb szempontok.
A projekt 1999 elején lépett a második szakaszba, a román Dacia autógyár megvásárlásával. A Renault egy technikailag elavult, potenciálisan viszont igen versenyképes gyártóüzem tulajdonosává vált, a közép- és kelet-európai célpiacok szívében. “Mindent elölről kellett kezdenünk, teljesen át kellett alakítanunk egy termelőüzemet és szervezeti felépítését, mindezt kevesebb, mint 5 év alatt. Számíthattunk azonban a Renault elkötelezettségére és romániai munkatársaink értékeire”, emlékszik vissza Christian Estéve, a Dacia első, a Renault által kinevezett igazgatója.
A romániai Pitestiben található első összeszerelő-üzemet teljes egészében korszerűsítették, színvonalát (hatékonyság, minőség…) pedig a Renault csoport más ipari létesítményeinek szintjére emelték, melyek a világ autóiparának leghatékonyabb létesítményei közé tartoznak.
Logan: korszerű, tágas, nemzetközi ügyfélkör számára elérhető autó
Magát az autót, mely a Logan elnevezést kapta, viszonylag gyorsan megtervezték, a végleges változathoz közeli makett már 1999 őszére elkészült. Kifejlesztését teljes egészében a Renault mérnökei végezték, a Párizs-közeli Technocentre-ban. Mindenek előtt egyszerű felépítésű, lépcsőshátú autóról van szó, 5 teljes értékű ülőhellyel és nagy csomagtartóval, mely mindenben megfelel az Európai Unió érvényben lévő károsanyag-kibocsátási és biztonsági szabványainak.
A motort illetően a Renault a megbízható és gazdaságos Renault 1,4 l-es és 1,6 l-es benzines erőforrásokat tartotta a legmegfelelőbbnek. 2001 végétől a lépcsőshátú modell már egy szélesebb körű program részét képezi, melyben hosszabb távon több karosszéria és motorizáció szerepel, az eltérő profilú ügyfélkörök igényeinek való megfelelés jegyében, s amelybe a családi és a professzionális üzemeltetés éppúgy beletartozik, mint a vegyes célú használat.
2004 júniusában a Renault bemutatja a Logan-t, az X90-es program első gépjárművét. Mint lépcsőshátú berline, a Logan a piacon egyedülálló ár/helykínálat arányt nyújt, 5 teljes értékű ülőhellyel és igen nagy méretű csomagtartóval. Szolgáltatásai tökéletesen megfelelnek a megcélzott felhasználási igényeknek, különös tekintettel a megbízhatóságra és a robusztusságra. Korszerű felépítése mindenben megfelel a nemzetközi szabványoknak, az Európai Uniós normáknak és a forgalmazó országok szabványainak. A korszerű gépjárművek valamennyi alapvető értékének birtokában dinamikus szolgáltatásokat, és az európai szabványoknak megfelelő biztonságot kínál, designja vonzó, és még értékesebbé teszi.
Teljes egészében eredeti Renault termék (design, technológia, fejlesztés, alváz és motor). Mellesleg néhány piacon Renault márkajelzéssel kerül forgalomba. Azt, hogy a Dacia vagy a Renault márkanév használata mellett születik döntés, az egyes piaci sajátosságok, valamint a Renault-jelenlét múltja és sajátosságai határozzák meg.
A Logan a közép-európai államokban, Törökországban, az észak-afrikai Maghreb-országokban és a Közép-Keleten Dacia márkanév alatt erősíti majd a Renault palettáját.
A Logan az alsó kategóriában helyezkedik el, mely például Lengyelországban az autópiac 30%-át teszi ki. Más piacokon, ahol a Renault jelenléte korlátozott, a Logan a Renault márka hódításának eszköze lesz. Így Oroszországban a Logan Renault logóval kerül forgalomba, és a 8000 és 10 000 euró közötti árkategória újautó-szegmensét támadja meg, mely a piac 90%-ára tehető. A Logan korszerűségével és minőségével, azzal, hogy technikája teljes egészében a Renault-tól származik, valamint a Renault hálózatban történő értékesítésének köszönhetően támogatja a Dacia márka imázsának kialakítását.
5 tervezett gyártóüzem már a bevezetési szakaszban
A program nemzetközivé válását 2002 közepén dolgozták ki. A romániai pitesti-i vezető üzemen kívül már tervek születtek a Logan gyártására Oroszországban, Marokkóban, Kolumbiában és Iránban, ugyanennek a logikának az alapján: a lehető legalacsonyabb költségeken történő előállítás, a lehető legközelebb a piacokhoz.
2003 februárjában a moszkvai önkormányzattal karöltve kialakítandó, 230 millió eurós oroszországi beruházást jelentettek be egy moszkvai termelőegység létrehozására, melynek kezdeti éves kapacitása 60 000 gépjármű. 2003 júliusában a Renault 22 millió eurós marokkói beruházás mellett döntött, melynek keretében évi 30 000 gépjármű kapacitású gyártósort alakítanak ki a Somaca üzemben. Ezt követően úgy döntenek, hogy az autó összeszerelését 2006-tól a kolumbiai Medellinben is végzik majd, ahol az éves kapacitás 44 000 a beruházás összege pedig 16 millió eurót. A legutóbbi jelentős döntés szerint Iránban közös autóipari vállalatot hoznak létre Renault Pars néven 300 millió eurós beruházással a Logan helyi összeszerelésére 2006-tól kezdődően, évi 300 000 darabos kapacitással. A Renault az X90-es program beindításával 2010-re évente 700 000 gépjármű eladását tűzte ki célul.
Rekord helykínálat
A Logan által megcélzott ügyfelek a leggyakrabban egyautós ügyfelek, zömmel családok. A termék azonban a professzionális felhasználókat, például a taxisokat is érdekelheti. Az új modell méretei kiváló helykínálatot tesznek lehetővé. Hossza (4250 mm a Kia Rio Sedan 4215 mm-ével szemben), szélessége (1735 mm a Hyundai Accent 1670 mm-ével szemben) és magassága (1525 mm a Chevrolet/Daewoo Kalos Sedan 1495 mm-ével szemben) egyedülálló a B-Entry szegmens lépcsőshátú berline kategóriájában, és inkább a C szegmens normáinak felel meg.
Belső méretei jelentik egyik ütőkártyáját. A hátsó ülőhelyeket aprólékos gonddal dolgozták ki. Három nagytermetű utas kényelmesen utazhat, és a fejük felett még mindig marad 25 mm. A lábtér is nagyvonalú: 420 mm. A „zord éghajlatú” országok ügyfelei kényelmesen elhelyezhetik méretes cipőiket. Az átlagos hely a térdeknél 185 mm, míg a Chevrolet/Daewoo Kalos-nál csupán 173. A hátsó ajtók közötti szélesség különösen figyelemre méltó 1420 mm-ével, mely érték megközelíti Vel Satis-ét, és jóval meghaladja a konkurenciáét (1342 mm a Chevrolet/Daewoo Kalos-nál). Végül, a beszállás is könnyű. Az 510 literes csomagtartó térfogat kategóriájában egyedülálló. A Hyundai Accent 321, míg a Daewoo Lanos Sedan 395 litert kínál.
Kifogástalan megbízhatóság és tartósság
A Logan elsődleges célországaiban az ügyfelek átlagosan kb. 20 000 km-t autóznak évente. Az első tulajdonos általában 5-6 hat évig tartja meg autóját, egyes országokban akár 8 évnél tovább is. A tartósság, a gazdaságos használat és az alacsony fenntartási költségek ily módon elsődleges fontosságúak. A projekt-csapat kompromisszumok nélküli megbízhatóságra és tartósságra törekedett. E szándékukat minden műszaki döntésnél szem előtt tartották, a tervezést pedig az egyszerűség vezérelte. Az 1,4 l-es és 1,6 l-es, 8 szelepes (K-család) motorok és a JH sebességváltó már bizonyított a Renault kínálatában, elsősorban a nagy exportpiacokon.
A Logan-et a legkülönfélébb üzemeltetési körülményeknek megfelelő, legszigorúbb teszteknek vetették alá. A Renault mérnökei 470 000 km-t tettek meg az autóval a Renault normandiai Műszaki Központjában, Aubevoye-ban, a “Grand Export”, vagyis a nagy exportpiacokra szánt autók tesztelését szolgáló pályán. A pálya sajátossága, hogy az autókat háromszor nagyobb mértékben veszi igénybe, mint a szabványos európai utak, és semmitől sem kíméli meg őket: por, kövek, átkelés vízfolyáson… A Logan-et 6 év átrozsdásodás elleni garanciával forgalmazzák. A lemezek védelmét az üregeekbe fecskendezett viasszal, az utastér külső illesztéseinek vízállóságát tömítőmasszával biztosították, az alvázat pedig megerősített kavicsfelverődés elleni védelemmel látták el.
A Renault technológia lehetővé tette a mérnökök számára, hogy hosszabb karbantartási periódussal számoljanak. Ennek köszönhetően egyes piacokon az olajcserét, a gyertyacserét és a légszűrő cseréjét elég 30 000 km-enként elvégezni. A csapat az egyszerű és praktikus műszaki megoldásokat részesítette előnyben, a kényelmes karbantartás érdekében. A fényszórók izzói könnyen hozzáférhetők a motortérből, ami megkönnyíti kicserélésüket az ügyfelek számára.
A Logan a nehéz menetfeltételekhez is alkalmazkodik. Az alváz talajtól mért magasságát 20 mm-rel megnövelték (155 mm) a nyugat-európai használatra tervezett autókéhoz képest. Az autó így károsodás nélkül haladhat rossz utakon, meredek emelkedőkön, sőt, mérsékelt sebességgel földúton is. A mechanikai alkatrészeket, a klímaberendezést és a nyílászárókat is úgy alakították ki, hogy megfelelően működjenek tartósan poros környezetben is.
A motorok igen eltérő minőségű üzemanyagokkal is képesek működni. Bár 95-ös oktánszámú üzemanyagokkal fejlesztették ki őket, 91-es és 87-es oktánszámú üzemanyagokkal is jóváhagyták működésüket. A különböző teszteléseknek köszönhetően pedig az erőforrások megfelelősége –30°-is indítózási hőmérsékletig biztosított. A Logan az Európai Uniós normáknak is megfelel. A Logan-hez kínált két motort (1,4 l-es 75 LE és 1,6 l-es 90 LE) a legújabb környezetvédelmi normáknak megfelelően fejlesztették ki, mindkettő Euro4-es besorolású.
A Logan a frontális és oldalirányú ütközések tekintetében is megfelel az európai szabványoknak. A szigorúbb helyi szabályozás miatt némely esetekben még keményebb feltételeknek kell megfelelni, mint pl. Szaúd-Arábiában, ahol az előírások különösen szigorúak a ráfutásos ütközésekre vonatkozóan. A külső zajokat illetően a Logan zajszintje nem éri az európai irányelvben meghatározott értéket (74 db). Az új modell tehát kiáll a Renault vállalása mellett, melyet a Laguna II bevezetésekor tett, az előírt határértékeknél alacsonyabb szint biztosítására. Az anyagok újrafelhasználására is gondot fordítottak. A Logan tömege 95%-ában újrahasznosítható, a szabályozásnak megfelelően.
A Logan biztonsága alapos munka tárgyát képezte. A gépjármű karosszéria-szerkezete deformálódik és elnyeli az ütközés kinetikai energiáját. Frontális ütközés esetén a motortér elrendezése lehetővé teszi, hogy a mechanikai alkotóelemek egymás mellé csússzanak. A karosszéria felső részén az erőt a kerékjárat-megerősítések, az A-oszlop és az ajtóborítások nyelik el, középen az első kereszttartó. Emellett az erőket a karosszéria az alsó részre vezeti át, az első hossztartóra 6 ponton rögzített bölcsőn keresztül. A műszerfal szintén a frontális ütközés elleni védelem jelentős eleme. Az energiaelnyelő polipropilénből készült, méhsejt-szerkezetű műszerfal ütközésnél csökkenti a térdre gyakorolt ütés hatását. Az alsó rész íves kialakítása és az ajtón található tárolórekesz a lábszárcsont alakjához alkalmazkodik, és elosztja az ütközés erejét a lábakon és a bokán. Az ülések felépítése ütközés esetén megfelelő helyzetben tartja az utasok medencéjét. A vezető- és utasoldali
lábvédő betétek a bennülők alsó végtagjait óvják. Oldalsó ütközésnél a B-oszlop szerkezete szintén a medencét védi és kiegészíti az ülések oldaltartását, és az ajtóbetétek nyújtotta védelmet. A hátsó ütközések elleni védelemre hasonló gondot fordítottak. Az üzemanyagtartály a padlólemez alá került, a hátsó futóműtől távolra, ami csökkenti az alváz vagy a futómű behatolásának kockázatát. A hátsó üléssor támláján elhelyezett kereszttartó annak a veszélyét csökkenti, hogy a csomagtartóból tárgyak hatoljanak be az utastérbe.
A kocsi első futóműve a Clio II-ből származó, háromszög alsólengőkaros, fél-McPherson-típusú felfüggesztés. A hátsó futómű tekercsrugókkal és függőleges lengéscsillapítókkal rendelkező, programozott karakterisztikájú, rugalmas szilentblokkokal rögzített, H-alakú futómű. A felfüggesztés rugóútját megnövelték a nyugat-európai használatra szánt gépkocsikhoz képest. Az első és hátsó rugók alapos tanulmányozásával csökkentették a karosszéria mozgását, különösen a dőlést, melynek értéke a Clio alapmodellével azonos. A drágább verzióknál az alváz első kanyarstabilizátort kap, mely még nagyobb kényelmet biztosít. Ebben az esetben az autót hidraulikus szervokormánnyal, ABS-szel és 15 hüvelykes kerekekkel is ellátják. A Logan elöl tárcsa-, hátul dobfékeket kapott. A Mégane II-ével azonos generációhoz tartozó ABS Bosch 8.0 rendszerrel szerelték fel, és EBV elektronikus fékerő-elosztóval is ellátták. A rendszer lehetővé teszi a hátsó futómű fékezési teljesítményének teljes kihasználását.
A vezetési élmény
A Logan mechanikus kormányművet kap az alapmodelleknél, és szervokormányt a drágább változatoknál. A mechanikus kormányt továbbfejlesztették, annak érdekében, hogy a lehető legjobb kompromisszumot kínálja a kormányzás kényelme és precizitása között. Az első stabilizátorral kiegészített futóművel társított hidraulikus szervokormány felsőfokú vezetési komfortot nyújt, és javítja a kezelhetőséget. A 10,50 m-es járdák közötti fordulási sugár a Mégane II-ével azonos. A vezetési élménynek szerves része a precíz viselkedés, a pontos kormányzás éppúgy, mint a vezetőhely ergonómikus kialakítása. Valamennyi információ egy pillantással áttekinthető, a műszerfal közepén alfanumerikus kijelző tájékoztat a hibaüzenetekről és a fedélzeti számítógép adatairól.
Korszerű erőforrások
A motorválasztékot bevezetéskor két benzinmotor, az 1,4 l-es 75 LE-s és az 1,6 l-es 90 LE-s alkotja. A kínálatot 2005-től egy 65 LE-s 1,5 dCi motor, valamint az 1.6-l-es, 16 szelepes, 107 LE-s K4M benzines változat gazdagítja. Irán számára pedig egy földgázüzemű változat forgalmazását is tervezik. A K7 család 8 szelepes motorjai már a Renault kínálatának számos autójában bizonyítottak, és még most is megtalálhatók a lépcsőshátú Clio-ban és a Kangoo-ban. Jellemzőjük az alacsony fordulatszámon elérhető nagy nyomaték, mely igen széles tartományban, már 3000-től egészen 4500 percenkénti fordulatszámig rendelkezésre áll.
Az 1,4 l-es 75 LE-s motor teljesítménye 55 kW (75 LE) 5.500 fordulat/percnél, nyomatéka 112 Nm 3000 fordulat/percnél. Az 1,6 l-es 90 LE-s motor teljesítménye 64 kW (90 LE) 5.500 percenkénti fordulatnál, nyomatéka pedig 128 Nm 3000 percenkénti fordulatnál. Mindkét motor mechanikus, ötfokozatú váltóval kapható, melyet a Laguna II és a Mégane II is használ. Az 1,4 l-es 75 LE-s és az 1,6 l-es 90 LE-s változatnál az első
három fokozat rövid, és indulásnál, valamint alacsony sebességnél történő gyorsításnál és jelentős terhelésnél tesz nagy szolgálatot. A két utolsó fokozat a fogyasztás és a zajszint csökkentését szolgálja. Az 1,6 l-es 90 LE-s változatnál a Logan legnagyobb sebessége 175 km/h, 0-ról 100 km/h sebességre 11,5 mp alatt gyorsul. A fogyasztás terén ezzel a Logan kategóriája élmezőnyében foglal helyet. A fogyasztási érték az 1,4 l-es 75 LE-s változatnál, vegyes használat esetén 6,8 l, ami 164 g CO2/km kibocsátásnak felel meg. Nagyvonalú méretei ellenére a Logan tömege szerény. Az 1,4 l-es 75 LE-s motorral szerelt alapváltozat súlya csak 975 kg. E kedvező eredménynek köszönhetően a teljesítmény és a fogyasztás a Renault palettájának többi gépjárművével azonos szintű.
Korszerű design
A külső design célja az volt, hogy korszerű és elegáns autót alkosson a Renailt. Meg kellett felelnie a célországok üzemeltetési szokásainak is, mindezt alacsony gyártási költségek mellett. A lépcsőshátú karosszéria már a kezdetekben felmerült, hiszen a fejlődő országokban nagy mértékben értéknövelő, és erős státuszszimbólum is. Stílusa erőt és minőséget sugall, a kerékdobok hangsúlyosak, a karosszéria oldala feszített, a motorháztető ívelt. A forma és a funkció tehát elválaszthatatlan egymástól: az alacsony rakodási szintet biztosító csomagtartót a hátsó lökhárító felső részének borítása védi.
A sarkokra helyezett hátsó lámpák az autó strukturált éleit finomítják. Az orrész a Dacia márkanév új identitását fejezi ki, mely a Solenza-val jelent meg, és amely a márka jövendő modelljeinek előfutára. A hűtőrácson kiemelt helyet kapott az új márkajelzés. Az orrész korszerűségét növelik a simaüvegű fényszórók. A gépjármű belsejét különös gonddal alakították ki. Az illesztések és az anyagválasztás a tartós és minőségi külsőre rímel. Az egy tömbből készült műszerfal mellett azért döntöttek, mert megszűnteti az illesztési hézagokat, eltakarja a rögzítőcsavarokat és időtálló. A középkonzol a könnyen hozzáférhető és egyszerűen kezelhető kényelmi berendezések kezelőelemeit tartalmazza (klímaberendezés, rádió…). A műszerek és a bajuszkapcsolók az autó dinamizmusát és modernségét hangsúlyozzák.
A Logan Ambiance változata az alul színrefújt lökhárítóval, a hűtőrács króm díszítőelemével, oldalsó díszléceivel és dísztárcsáival különbözik az alapmodelltől. A Lauréate csúcsmodell egész lökhárítóját a karosszéria színére fényezték, a kerekek átmérője 15”, a hűtőrácsot krómkeret veszi körül, és az autó beépített ködfényszórókat kapott. E három verziót egyes országokban speciális változatok egészíthetik ki. A Logan különböző változatait belül világosabb vagy sötétebb színek és anyagok és a középkonzol eltérő kivitelezése különböztetik meg. Két harmónia szerepel a kínálatban: középgrafit és szerecsendió.
A kárpitok is különböző szövetekből készülnek. Egyes változatoknál az ajtóbelsők is szövetborítást kaptak. A dísztárcsák mintázata és az alumínium keréktárcsák is a látható felsőbb kategóriába lépést hangsúlyozzák.