A lépcsőshátú Logan Berline az X90-es kínálat első modellje, melynek tervezésekor a jelentős növekedési lehetőségekkel rendelkező új piacok gépjárműigényeit tartották szem előtt. A Logant teljes egészében a Renault fejlesztette ki az elmúlt négy év során
Az autó tervezésekor alkalmazott „design to cost” elv, az optimális megbízhatóság és bekerülési költség érdekében követett „carry over” elv, valamint a digitális tervezés lehetővé tették a projekt indulásakor megszabott szigorú költségvetés betartását.
Mivel a gyártási előírás a korszerűségre helyezte a hangsúlyt, a Logant a Renault-Nissan Szövetség B-platformjára fejlesztették ki, melyet többek között a Nissan Micránál és a Renault Modus-nál is alkalmaztak.
A Logan fejlesztési költségein kívül a Renault 489 millió eurós beruházás keretében felújította a Dacia ipari üzemét. A romániai pitesti üzemen kívül a Logan gyártását egyéb, igen versenyképes oroszországi, marokkói, kolumbiai és iráni gyártóegységekben tervezik. Egyes piacokon (Oroszország, Irán, Kolumbia), ahol korlátozott a Renault jelenléte, a Logan a Renault márka hódításának egyik eszköze lesz. A többi piacon az autót Dacia márkajelzéssel forgalmazzák majd.
A Logan ár/helykínálat aránya egyedülálló, 5 teljesértékű ülőhellyel és nagyméretű csomagtartóval. Szolgáltatásai pontosan megfelelnek a megcélzott piacok sajátos üzemeltetési feltételeinek, elsősorban a megbízhatóság és az időtállóság szempontjából. A Logan a korszerű gépjárművek minden alapértékével rendelkezik, dinamikai szolgáltatásai, és biztonsági szintje megfelel az európai normáknak.
A Logan forgalmazása 2004 szeptemberében Romániában, 2005 szeptemberéig pedig közel harminc országban indul(t) el. A program által kitűzött cél: évi 700 ezer gépjármű értékesítése 2010-re. E cél elérése jelentős mértékben hozzájárul a Renault-csoport azonos határidőre kitűzött, 4 millió gépjármű értékesítését előirányzó céljának megvalósításához.
A Logan által megcélzott ügyfelek a leggyakrabban egyautós ügyfelek, zömmel családok, azonban a professzionális felhasználókat, például a taxisokat is érdekelheti. Az új modell méretei kiváló helykínálatot tesznek lehetővé. Hossza (4250 mm a Kia Rio Sedan 4215 mm-ével szemben), szélessége (1735 mm a Hyundai Accent 1670 mm-ével szemben) és magassága (1525 mm a Chevrolet/Daewoo Kalos Sedan 1495 mm-ével szemben) egyedülálló a B-Entry szegmens lépcsőshátú berline kategóriájában, és inkább a C szegmens normáinak felel meg. Belső méretei jelentik egyik ütőkártyáját. A hátsó ülőhelyeket aprólékos gonddal dolgozták ki. Három nagytermetű utas (95. százalékosztályos, vagyis több mint 1,90 méter magas) kényelmesen utazhat, és a fejük felett még mindig marad 25 mm. A lábtér is
nagyvonalú: 420 mm. A „zord éghajlatú” országok ügyfelei kényelmesen elhelyezhetik méretes cipőiket. Az átlagos hely a térdeknél 185 mm, míg a Chevrolet/Daewoo Kalos-nál csupán 173. A hátsó ajtók közötti szélesség különösen figyelemre méltó 1420 mm, mely érték megközelíti Vel Satis-ét, és jóval meghaladja a konkurenciáét (1342 mm a Chevrolet/Daewoo Kalos-nál). Az 510 literes csomagtartó-térfogat kategóriájában egyedülálló. A Hyundai Accent 321, míg a Daewoo Lanos Sedan 395 litert kínál. Kialakításának köszönhetően igen különböző formájú tárgyak szállítására alkalmas.
A Logan elsődleges célországaiban az ügyfelek átlagosan kb. 20 ezer km-t autóznak évente. Az első tulajdonos általában 5-6 évig tartja meg autóját, egyes országokban akár 8 évnél tovább is. A tartósság, a gazdaságos használat és az alacsony fenntartási költségek ily módon elsődleges fontosságúak. Az 1,4 l-es és 1,6 l-es, 8 szelepes (K-család) motorok és a JH sebességváltó már bizonyított a Renault kínálatában, elsősorban a nagy exportpiacokon. A Renault mérnökei szorosan együttműködtek a beszállítókkal is; az új modellnél bevezették az alkatrészek megfelelőségének napi ellenőrzését. A Logant a legkülönfélébb üzemeltetési körülményeknek megfelelő, legszigorúbb teszteknek vetették alá. A Renault mérnökei 470 ezer km-t tettek meg az
autóval a Renault normandiai Műszaki Központjában, Aubevoye-ban, a „Grand Export”, vagyis a nagy exportpiacokra szánt autók tesztelését szolgáló pályán. A pálya sajátossága, hogy az autókat háromszor nagyobb mértékben veszi igénybe, mint a szabványos európai utak, és semmitől sem kíméli meg őket: por, kövek, átkelés vízfolyáson… A Logant 6 év átrozsdásodás elleni garanciával forgalmazzák. A lemezek védelmét az üregekbe fecskendezett viasszal, az utastér külső illesztéseinek vízállóságát tömítőmasszával biztosították, az alvázat pedig megerősített kavicsfelverődés elleni védelemmel látták el.
A Renault-technológia lehetővé tette a mérnökök számára, hogy hosszabb karbantartási periódussal számoljanak. Ennek köszönhetően egyes piacokon az olaj, a gyertya és a légszűrő cseréjét elég 30 ezer km-enként elvégezni. A csapat az egyszerű és praktikus műszaki megoldásokat részesítette előnyben, a kényelmes karbantartás érdekében. A fényszórók izzói könnyen hozzáférhetők a motortérből, ami megkönnyíti kicserélésüket az ügyfelek számára. Elinduláskor a hőmérséklet gyorsan emelkedik. A motorok megfelelő mennyiségű energiát szabadítanak fel, nincs szükség kiegészítő fűtésrendszerre. A klímaberendezés a B-platformra épített autókból származik, csak a klímaegység külső borítása egyedi.
A Logan a nehéz menetfeltételekhez is alkalmazkodik. Az alváz talajtól mért magasságát 20 mm-rel megnövelték (155 mm) a nyugat-európai használatra tervezett autókéhoz képest. Az autó így károsodás nélkül haladhat rossz utakon, meredek emelkedőkön, sőt, mérsékelt sebességgel földúton is. A mechanikai alkatrészeket, a klímaberendezést és a nyílászárókat is úgy alakították ki, hogy megfelelően működjenek tartósan poros környezetben is.
A motorok igen eltérő minőségű üzemanyagokkal is képesek működni. Bár 95-ös oktánszámú üzemanyagokkal fejlesztették ki őket, 91-es és 87-es oktánszámú üzemanyagokkal is jóváhagyták működésüket. A különböző teszteléseknek köszönhetően pedig az erőforrások megfelelősége –30°-os indítási hőmérsékletig biztosított. A Logan az Európai Uniós normáknak is megfelel. A Loganhez kínált két motort (1,4 l-es 75 LE és 1,6 l-es 90 LE) a legújabb környezetvédelmi normáknak megfelelően fejlesztették ki, mindkettő Euro4-es besorolású. A Logan a frontális és oldalirányú ütközések tekintetében is megfelel az európai szabványoknak. A szigorúbb helyi szabályozás miatt némely esetekben még szigorúbb feltételeknek kell megfelelni, mint pl. Szaúd-Arábiában, ahol az előírások különösen magasak a ráfutásos ütközésekre vonatkozóan.
A külső zajokat illetően a Logan zajszintje nem éri el az európai irányelvben meghatározott értéket (74 dB). Az új modell tehát hű a Renault ígéretéhez, melyet a Laguna II bevezetésekor tett, az előírt határértékeknél alacsonyabb zajszint biztosítására. Az anyagok újrafelhasználására is gondot fordítottak. A Logan tömege 95%-ában újrahasznosítható, a szabályozásnak megfelelően.
A motorválasztékot bevezetéskor két benzinmotor, az 1,4 l-es 75 LE-s és az 1,6 l-es 90 LE-s alkotja. A kínálatot 2005-től egy 65 LE-s 1,5 dCi motor, valamint az 1.6-l-es, 16 szelepes, 107 LE-s K4M benzines változat gazdagítja. Irán számára pedig egy földgázüzemű változat forgalmazását is tervezik. Az 1,4 l-es 75 LE-s motor teljesítménye 55 kW (75 LE) 5.500 fordulat/percnél, nyomatéka 112 Nm 3000 fordulat/percnél. Az 1,6 l-es 90 LE-s motor teljesítménye 64 kW (90 LE) 5.500 percenkénti fordulatnál, nyomatéka pedig 128 Nm 3000 percenkénti fordulatnál. Mindkét motor mechanikus, ötfokozatú váltóval kapható, melyet a Laguna II és a Mégane II is használ. Az 1,4 l-es 75 LE-s és az 1,6 l-es 90 LE-s változatnál az első három fokozat rövid, és indulásnál, valamint alacsony sebességnél történő gyorsításnál és jelentős terhelésnél tesz nagy szolgálatot. A két utolsó fokozat a fogyasztás és a zajszint csökkentését szolgálja. Az 1,6 l-es 90 LE-s változatnál a Logan legnagyobb sebessége 175 km/h, 0-ról 100 km/h sebességre 11,5 mp alatt gyorsul. A fogyasztás terén ezzel a Logan kategóriája élmezőnyében foglal helyet. A fogyasztási érték az 1,4 l-es 75 LE-s változatnál, vegyes használat esetén 6,8 l, ami 164 g CO2/km kibocsátásnak felel meg. Nagyvonalú méretei ellenére a Logan tömege szerény. Az 1,4 l-es 75 LE-s motorral szerelt alapváltozat súlya csak 975 kg. E kedvező eredménynek köszönhetően a teljesítmény és a fogyasztás a Renault palettájának többi gépjárművével azonos szintű.