A világpiacon kicsinek számít, mégis nagy érdeklődést vált ki a vásárlókból a Mazda, amely nem csak a japán konkurensekhez, hanem az európai riválisokhoz képest is feltűnően más irányban fejleszti modelljeit. Szemléletmódja mellett továbbra is kitart a hirosimai márka. Az új Mazda 3-as Prágában megrendezett európai premierjén nem csak az újdonságot, hanem a mögötte álló embert, Kota Bepput is megismerhettük, aki termékmenedzserként öt éve dolgozik a projekten és (tolmácsán keresztül) a japánoktól megszokott alázattal beszélt róla.
Mivel egy rendkívül sikeres típus utódját kellett elkészíteniük, elsősorban a vásárlók igényeit vették alapul, akiket világszerte megkérdeztek a tapasztalataikról. Ennek egyik eredménye, hogy a továbbra is kétféle karosszériaváltozatban elérhető 3-as ötajtós és szedán kivitel két, csaknem teljesen különböző autó lett, ugyanis mások a sportosabb és mások az elegánsabb kivitelt választók elvárásai. A 90-es évek elején futó 323-asokhoz hasonlóan itt is nagyok az eltérések, a motorháztetőn és a szélvédőn kívül egy karosszériaelemük sem csereszabatos.
A frissen debütált széria egyik újítása a krómozott helyett fekete díszítőelemek bevezetése, ami azonban csak az ötajtós kiváltsága, még felárért sem lehet a négyajtóshoz rendelni, de Beppu-san biztos a dolgában. Nem vitás, hogy átgondolt koncepcióról van szó, ugyanis nem az egyes piacoknak próbáltak megfelelni, hanem a saját értékrendjük szerint egy ideális autó tervezése volt a cél. A belső elrendezést abból a felvetésből kiindulva alakították ki, hogy az anatómiai szempontoknak a lehető legjobban megfeleljen a komfortszint és az élményfaktor.
Nagy hangsúlyt fektettek az anyagok és az autóban töltött idő minőségére is. Az extralistán kiemelt szerepet kapott a hangrendszer, az új zajszigetelésnek és a kifinomult hangzásnak köszönhetően prémium minőségben élvezhetik majd az utasok kedvenc zenéiket. De nem csak a hifi, hanem maga a Mazda 3-as is a drágább kategóriát célozza meg, mivel a vevők többsége korábban is a magasabb felszereltségű kiviteleket választotta. Ezentúl nem lesz fapados alapmodell, az ötajtós és a szedán egységesen 7 044 900 Ft-os alapár komoly extramennyiséget jelent.
Többek között LED-es fényszórót, Head Up Displayt, 8,8 colos érintőképernyőt, elektromos kéziféket, városi vészfék asszisztenst, holttér- és keresztirányú forgalom figyelőt, adaptív tempomatot, sávtartó automatikát, táblafelismerőt, automatikus távolságifényszóró-vezérlést és navigációt is tartalmaz, egyetlen szépséghibája a manuális klíma, de a Plus csomag 450 000 Ft-ért a digitális klímán kívül 16 helyett 18 colos könnyűfém felnikkel, fűthető ülésekkel és kormánnyal, kulcs nélküli bejutással, első parkolóradarral és tolatókamerával is gazdagabb.
A motorválaszték háromtagú, kicsivel több mint hétmillióért a 2,0 literes, 122 lóerős benzines jár, az automatikus váltó felára 750 000 Ft. Az 1,8 literes, 116 lóerős dízelmotoros változatért 7 674 900 Ft-ot kérnek, a kuplungpedál nélküli kivitel 8 874 900 Ft-tól konfigurálható. A legnagyobb dobás az igazi újdonságot jelentő, 2,0 literes, 181 lóerős Skyactiv-X benzinmotor, melyet egy álcázott prototípusban már vezettünk, alapára GT felszereltséggel 8 094 900 Ft, automatikus váltóval 8 844 900 Ft.
Prágában egyelőre csak ülőpróbát vehettünk az ott leleplezett ötajtóson. Egyértelmű, hogy a Kodo dizájn ebben a továbbgondolt formájában is kifejezetten látványos, nagyobb hangsúlyt kapott a fény/árnyék játék, kevesebb az él, több a kifinomult domborítás. A különleges hátsó kialakítás miatt azonban továbbra is korlátozott a hátsó fejtér. Ettől függetlenül elegáns és az elődjénél jobb minőségű a minimalista utastér. Sajnos még gyújtást sem adhattunk a kiállított autóra, ezért további tapasztalatainkról az első menetpróba után számolhatunk majd be.