Mindkettőt megbámulja, aki még nem látott ilyet. Hatalmasak, tekintélyt parancsolók, lenyűgözők. A Phantom faborításai, bőrkárpitja, gombnyomásra nyíló vászonteteje és csukódó ajtaja éppúgy nem marad hatás nélkül, mint az elején csillogó szárnyas nőalak, a Spirit of Extasy. 460 lóerő repíti, nagy formátumát meghazudtolva úgy megy, mint egy sportkocsi. Uralkodók, főrendek, dúsgazdag playboyok autója. Ára, adók nélkül, százmillió forint körül van. Mire jó? Reprezentálásra, hivalkodásra, a jómód kihívó fitogtatására, a vagyon elköltésére.
A másik a Claas Xerion. Még jobban lehúzódnak előle az útról. Még jobban felnéznek rá, vezetője pedig még magasabbról tekint le a közönséges földi halandókra. 450 lóerős, ami a maga nemében szintén kimagasló. Hasonlóképp nagyjából százmillióba kerül, szintén adó nélkül. Mire jó? Nagyüzemi mezőgazdálkodásra, erőgépként különböző munkaeszközök hatékony működtetésére, nyereség termelésére.
Egy járműóriás, avagy kontrasztok tárháza
A Xerion szinte mindenben más, mint a többi traktor. Nem a motor-erőátvitel egymáshoz kapcsolódó egységei képezik a gerincét, hanem külön alváza van, de olyan, hogy nehéztüzérségi ágyútalpnak is beillene. Billenni képes első és mereven beépített hátsó hídja mintha arra készült volna, hogy ellenálljon az atomrobbanásnak. Egyforma, két méternél magasabb négy kerekének mindegyike hajtott és kormányozható. Síkos talajon 100%-os differenciálzárakkal lehet javítani a vonóerő átadását.
Mindkét tengely akár 15 tonnát is elbír, 50 km/órás sebességig. Az első és a hátsó függesztő (ezekre különféle talajművelő eszközöket lehet kapcsolni) teherbírása 13,6, illetve 8,4 tonna – nem közönséges erők hatnak itt! Miként a Caterpillar motor és az áttételt 0,5-től 50 km/óráig fokozatmentesen variáló ZFEccom váltó párosában sem. A szuperlatívuszok traktora ez!
Országúton autózva a legtöbben bosszankodnak, ha traktor kerül eléjük. Lassú, széles, valami nagy és ágas-bogas szerkezetet húz maga után, nehéz kikerülni. De hogy néz ki ugyanez a traktor fülkéjéből? Amely fülke – bocsássuk előre – semmivel sem rosszabb egy átlagos személyautó vezetőhelyénél! A kilátás mint egy helikopterből, csend van, finoman ringat a légrugós ülés, a klíma enyhe túlnyomást teremt, hogy egyetlen porszem se jöhessen be a cuppanósan csukódó ajtókon, jó rádióból szól a zene: itt minden arra készült, hogy dologidőben 12 órás műszakokat teljesíthessen az ember.
Szerettem volna már az országúti vonuláskor vezetni, de profi kísérőm, Attila leintett. Nemsokára megértettem, miért. A 330 centi széles monstrum himbálózva rugózik a gumiabroncsain, és az eléggé megviselt aszfalton bólogat, hintáztat, mintha elefántháton mennénk, ha nem is porcelánboltban, de autók között. Nagyon fürgén és ügyesen kell tekergetni a nagy áttételű kormányt, amikor részben a padkára lehúzódva, részben a bal oldalra átterpeszkedve kell becélozni a KRESZ-tábla és a szembejövő kamion közé. Könnyű lenne bajt csinálni, a sebesség csökkenéséből aligha vennénk észre, hogy magával vitt egy hídkorlátot az utánunk guruló eke… Viszont tény, hogy gyakorlott kézben engedelmes jószág a Xerion.
Szeretnék szántani, hat ökröt hajtani – szól a régi nóta. Anno ez volt a béres vágyainak netovábbja. Én hat ökörcsorda erejével, hatos ekével állhatok neki a műveletnek. A Xerion, a maga 450 lóerőjével, természetesen arra való, hogy 12-es ekét húzzon, de a próba napján épp nem volt kéznél ilyen, és mivel úgysem komoly földművelésről, csak újságírói benyomásszerzésről volt szó, elfogadtuk a helyzetet. A földúton átveszem a volánt, és elégedetten konstatálom, hogy magaslesemről pontosan tudom kormányozni a gépet, még a benyúló akácágakat is elkerülve, nehogy karcolódjék a fényezés. Persze semmi visszajelzést nem ad a kormány, és mivel teljesen hidraulikus a működése, tehát nincs mechanikus kapcsolat a volán és a kerekek között, mindig máshol van a kormánykerék középállása, de ilyen tempónál ezek nem zavarók.
A földművelés más megvilágításba kerül
A kukoricatarló szélében még egy-két beállítás, aztán egy billenőkapcsoló és a joystick egyik gombja leengedi az ekét, kezdődik a szántás. Egyéves aszály szárította keményre a talajt, kősziklaszerű hantok borulnak ki, magasra száll a por, de a Xerion simán robog 12-15 km/órával, hat mély barázdát hagyva maga után. Semmi kétség, hogy bírna kétszer ennyit is. A sor végén ügyetlenkedem egy kicsit a tolatással, átbillentjük az ekét, és nyomás vissza. Ez már nem bizonyult olyan egyszerűnek, mint elmondva: tartsd a bal kereket a barázdában! Bizony, nem egyszer eltértem tőle, kicsit girbegurba lett a nyomvonal. Nem teljesen az én hibám volt, még kevésbé a traktoré, ugyanis sokféle gumiabroncsot lehet kapni hozzá, és ez a széles Michelin, amelyik éppen rajta volt, nem tud belezökkenni a barázdába, hogy jól megvezesse. A próbához sebtében összeszedett traktor-gumi-eke hármasnál nyilván jobbat választana egy optimális munkára törekvő gazda.
Ezzel együtt is látszott azonban, hogy micsoda könnyedséggel dolgozik ez a gép, még a helyenként kötöttebb, nagyon fogós talajban is. Termelékenysége óriási, és a hatékonysága is jó, kitermeli a vételárát és az 1000 literes tank teletöltögetését (uramisten, alkalmanként közel félmillió forint!). Ha lenne egy százasom, mármint millióban, valami olyan négykerekűt venni, amelyre büszke lehetek, meglehet, hogy a Xeriont választanám a Phantom helyett!
Claas Xerion 4500
Összlökettérfogat: 12 500 cm3
Motor/hengerek: Caterpillar/S6 turbódízel
Max. teljesítmény: 330 kW (449 LE)
Erőátvitel: Eccom 4.5 hidrosztatikusmechanikus hajtómű, 0,5 és 50 km/óra között, összkerékhajtás
Hidraulika: Max. üzemi nyomás 200 bar, emelőképesség hátul 13 600 kg, elöl 8400 kg Hossz./szél./mag.: 7493/2490-3300/3651-3801 mm
Tengelytáv: 3500 mm
Saját tömeg: 16 000 kg (tesztelt gép 21 000 kg)
Üzemanyagtank: 1000 liter
Max. sebesség: 50 km/óra
Nettó listaár: 250 000 euró
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!