Korábban már beszámoltunk arról, hogy az Opel új generációs erőforrásokat fejleszt és hogy 2016-ig a teljes motorpaletta 80%-a megújul. Most pedig végre ki is próbálhattuk az új 1,6-os dízelt, mely Szentgotthárdon készül és szépen fokozatosan nyugdíjazza majd az 1,7-eseket. Az új egység a későbbiekben a Zafirán kívül számos más modellben is bemutatkozik, s a 136 lóerős kivitel mellett jön belőle 95 lovas alapverzió és 170 lóerős biturbó változat is. A közös nyomócsöves turbódízel adatai egyébként már első blikkre is bizakodásra adhatnak okot, hiszen a 136 lóerős egység 320 Nm-t teljesít, ugyanakkor a Zafira Tourerben 4,1 literes fogyasztással rendelkezik.
A teljes egészében alumíniumból készült egységnél számos okos technikát vetettek be, a könnyített csapágylétrával és hengerfejjel készülő egység mintegy 20 kg-mal szerényebb tömeggel rendelkezik, mint az 1,7-es, a csendes járást pedig zárt hurkú égésszabályozással, többszörös (munkaütemenként akár 10) befecskendezéssel érik el, míg a fogyasztáscsökkentést a vízpumpa leválasztása és a változó szállítású olajszivattyú csökkenti. Az immáron 2000 baros (az 1,7-esnél 1600 bar) nyomással befecskendező motor több összetevője, például a mágnesszelepes injektorok (Bosch) és a turbófeltöltő is hazánkban készül (BorgWarner). Utóbbi vízhűtéssel rendelkezik, ami azt jelenti, hogy a feltöltő akkor sincs kitéve káros hőhatásnak, ha a start-stop rendszer leállítja a motort. Az új egységhez nitrogén-oxid csapdás, AdBlue-adalékos katalizátor jár, így az 1.6 CDTI teljesíti az Euro-6-os emissziós normát.
Ez az Opel első könnyűfém blokkos dízele!
A magas szintű járáskultúra ezúttal nem csak ígéret, a próbára tett Zafira Tourerben távolinak tűnt a motor zaja, és a hangszíne is kellemes. Finoman szólva is ég és föld a különbség az 1,7-eshez képest, de még a 2,0 literes Opel dízeleknél is jóval kifinomultabban jár. Ami az erőleadást illeti, az 1,7 baros töltőnyomással dolgozó változó geometriájú feltöltő szépen lép be, nincs nyoma zavaró turbólyuknak vagy indulási erőtlenségnek. Ugyanakkor az is tény, hogy hiába a 320 Nm és a 136 lóerő, a Zafira 1,7 tonnás tömege miatt a menetteljesítmények inkább csak átlagosak. Szó sincs arról, hogy a hétköznapi életben és a legtöbb forgalmi szituációban kevés lenne az erő, de a számadatok ismeretében egyértelműen jobb dinamikára számítottam. Nyilván ebben szerepet játszik az is, hogy itt már nem lórúgásszerűen jön meg az erő, és hogy az Opel ennél a modellnél is hosszú áttételezésű hatfokozatú váltót alkalmaz: a megengedett autópálya-tempónál kevéssel 2000 felett pörög a motor.
Hogy pontosan mennyit fogyaszt majd a Zafira ezzel a motorral, azt nyilvánvalóan csak egy teszt után mondhatjuk majd meg, de takarékosan vezetve a tesztkör végén 4,8 literes fogyasztási értéket mutatott a fedélzeti számítógép, ami nagyon jó eredmény. Vagyis nem járunk messze az igazságtól, ha azt mondjuk, hogy remekül sikerült darab a szentgotthárdi dízel. Ennek fényében teljesen érthető, hogy a Zafira Tourer 1.6 CDTI pontosan 200 ezerrel drágább a 2.0 CDTI 110 lóerős kivitelénél, ugyanakkor az elgondolkodtató, hogy azonos felszereltség esetén a 2,0 literes, 165 lovas dízel csak 50 ezerrel drágább az új verziónál. Igazából ízlés dolga, hogy a kevésbé energikus, de annál inkább kifinomult 1,6-osra, vagy a kelepelősebb és kicsivel iszákosabb, ám combos 165 lóerősre tesszük le a voksot.
Opel Zafira Tourer 1.6 CDTI
Összlökettérfogat: 1598 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbódízel
Max. teljesítmény: 100 kW (136 LE) 4000/perc
Max. forgatónyomaték: 320 Nm 2000/perc
Hossz./szél./mag.: 4656/1884/1685 mm
Tengelytáv: 2760 mm
Tömeg/teherbírás: 1701/679 kg
Csomagtér: 152-1860 l
Üzemanyagtank: 58 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 11,2 s
Max. sebesség: 193 km/h
Város/országút/vegyes: 4,6/3,8/4,1 l/100 km
CO2-kibocsátás: 109 g/km
A modell alapára: 7 590 000 Ft
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!