Abban a balszerencsés helyzetben van a Suzuki, hogy van egy terméke, amiből nem tud eleget gyártani. A piaci bevezetésnél is annyit adtak el belőle, amennyi a kontinensre érkezett, és ez a tempó nem csökkent a kategóriaváltással sem. Az uniós flottafogyasztási előírások értelmében jelentős büntetést kellett volna fizetnie a márkának, ha személyautóként forgalmazza tovább az 1,5 literes szívómotorral felszerelt terepjárót. Ez elől azzal menekült meg, hogy nem személy-, hanem teherautóként küldik Európába a típust, mivel ebben a járműkategóriában – még – nem olyan „pénzbevágó” a magas átlagfogyasztás.
A mérnökök már dolgoznak azon, hogy később se kelljen aggódni a Jimny miatt, a hírekben öntöltő hibrid hajtás is megjelent, de valószínűbbnek tűnik az 1,4 literes lágyhibrid turbómotor megjelenése a kínálat bővítésével együtt. Utóbbit szó szerint kell venni, egy bő 30 centivel nyújtott, de még mindig 4 méter alatt maradó változatról láthattunk már kémfotókat; mifelénk marad a 3 ajtós karosszéria, míg a Maruti által gyártott kivitel 5 ajtós felépítményt kap. Ez, mármint az indiai gyártás nem enyhíti majd az ellátási gondokat, a Suzuki úgy számol, hogy a teljes mennyiséget felszívja majd a helyi vevőkör, a világpiac számára továbbra is Japánban gyártják az autót.
Most épp csak annyi történt, hogy nem szerelik be a hátsó üléseket a karosszériába, a jogszabályoknak megfelelően az ülések rögzítési pontjait is elzárják, és egy fémből készített hálóval választják el az utas- és a rakteret. Ja, és a gyári prospektusban ennek megfelelően átretusálták a fényképeket, nem készítettek újakat a haszonjárműről. Mivel a hátsó ülések használhatóságát korábban is erősen korlátozta a megközelítés nehézsége és a helykínálat, a legtöbben amúgy is kétszemélyes autóként használták a Jimnyt, tehát e téren nincs érdemi változás. Azonban hátsó ülés híján már nem lehet pár mozdulattal ággyá alakítani a belsőt, bár személyes tapasztalat alapján nem volt túl kényelmes fekvőhely az így létrejövő „kanapéágy”. A másik érdemi változás, hogy a válaszfalat úgy építették be, hogy az korlátozza az első ülések állíthatóságát, teljesen hátra lehet tolni az üléseket, de a támla ilyenkor már csak meredek szögben állhat. Erre az lehetne a megoldás, hogy a rögzítési ponttól vagy 5 centire előrekanyarodó válaszfalat fordítva, hátrafelé dőlve építenék be, kisebb lesz ugyan a raktér, de a Suzuki is őszintén bevallja: nem gondol arra, hogy bárki is teherautóként fogja használni a Jimnyt.
Továbbra is remek buliautó, vicces megjelenéssel, japánosan precízen működő kezelőszervekkel, de érezhetően terepjárós hangolással: elöl-hátul merev tengelyeket használnak, ami tetten érhető a rugózási komforton, a hangszigetelés se hozza a márka szabadidő-autóiban tapasztalható szintet. Cserében terepen is egészen jól boldogul a kicsi és könnyű autó, a szívómotor jóvoltából a nyomaték is finoman adagolható, ha arra van szükség.
A Jimny Van hazai próbája során Herceghalom–Etyek viszonylatban közlekedtünk földutakon, a pár nappal korábbi esőknek köszönhetően nem volt hiány a sárból sem. Felvezetőautóként egy Vitara ment előttünk, amely egészen jól bírta a kiképzést, de a nagy pocsolyákat a szántóföldön kerülte, és az aljáról lelógó növények jelezték, hogy a hasmagassága sem ideális az ilyen igénybevételhez. Ehhez képest a Jimny természetesen veszi az ilyen akadályokat, csak arra kell ügyelni, hogy a tempó miatt nem csak az autó, de annak csupa kemény felülettel körbevett utasterében az emberek is pattognak. Nem csak javallat, de létszükséglet a kapaszkodás….
A nagy átalakulás közben egyszerűsítették a kínálatot, nincs már érintőképernyős fejegységgel, mágneses talpú munkalámpával felvértezett GLX-változat, nem lehet 4 fokozatú automatikus váltót rendelni az 5 fokozatú, kézi kapcsolású alternatívájaként. Van viszont eCall segélyhívó, amely a tetőre helyezett gombbal manuálisan aktiválható. A piac és az árfolyamok változása tehet arról, hogy a haszonjármű nettó vételára van azon a szinten, ahol a személyautó bruttó ára mozgott még pár hónappal ezelőtt.
Suzuki Jimny Van
Összlökettérfogat: 1462 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16
Max. teljesítmény: 75 kW (102 LE) 6000/perc
Max. forgatónyomaték: 130 Nm 4000/perc
Hossz./szél./mag.: 3645/1645/1720 mm
Tengelytáv: 2250 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1395/1405 mm
Fordulókör: 9,8 m
Saját tömeg/teherbírás: 1090/345 kg
Csomagtér: 863 l
Üzemanyagtank: 40 l
Gyorsulás 0-100 km/h: n.a.
Max. sebesség: 145 km/h
Átlagfogyasztás (WLTP): 7,7 l/100 km
CO2-kibocsátás (WLTP): 173-174 g/km
Kedvezményes ár: nettó 5 511 811 Ft (bruttó 7 000 000 Ft)