A kis egyterűek úttörőjeként 2003-ban mutatkozott be az első generációs Meriva, melyből 2010-ig nem kevesebb, mint 1 060 000 darabot passzolt el a rüsselsheimi márka. Hogy az autóiparban milyen gyorsan változnak a trendek, azt jól jelzi a szabadidőautók dinamikus térnyerése a kiskategóriában: az Opelnél például a hozzávetőleg azonos méretekkel rendelkező Mokka és Meriva eladásai mostanság 60-40%-os megoszlást mutatnak. Akárhogy is, a Meriva aktuális, második nemzedékéből eddig 330 ezer darab fogyott, most azonban pályafutása felénél elérkezett a modellfrissítés ideje.

Mivel a jól sikerült, divatos formán nyoma sincs a ráncoknak, a tervezők csupán leheletfinom módosításokat eszközöltek rajta. Hogy még korszerűbbnek és értékesebbnek látsszon, az Insignia mintájára nagyobb méretű, krómbetétes hűtőmaszkot kapott a kis egyterű, továbbá áttervezték a ködlámpafészket és a bura alatt a fényszórót, mely opcióként immár LED-es „szemöldökkel” is rendelhető. Ugyancsak fénydiódák világíthatnak az Adam divatminiére hajazó hátsó lámpában, míg oldalt krómtól csillogó díszléc hangsúlyozza a hullámos övvonalat. Ezenkívül a „gyöngyház smaragdzöld” és a „friss citromsárga” fényezés, valamint a 17 és 18 colos alufelnik stílusa számít újdonságnak a választékban.

Kellemes vezetőhely, szabadidő-autósan magas üléspozíció. Az IntelliLink navigátor 250 ezer forint Kellemes vezetőhely, szabadidő-autósan magas üléspozíció. Az IntelliLink navigátor 250 ezer forint

Még ennyi változás sem érintette a belsőt, hiszen az Opelnél eddig is a variálhatóság és az ergonómia bajnokaként aposztrofálták a Merivát. Állításukat egyebek mellett olyan ötletes megoldásokra alapozzák, mint a 84 fokos szögben, egymással szembe nyíló FlexDoors ajtók, a FlexFix integrált kerékpártartó, az egyetlen mozdulattal ledönthető FlexSpace hátsó ülések és a Lounge üléskoncepció (a második üléssor középső részét ledöntve a két szélső hátrébb és beljebb csúsztatható), illetve az utastérben fellelhető 32 pakolóhely és az első ülések közötti sínen mozgatható FlexRail tárolókonzol – ez utóbbit egyébként kisebbre tervezték, hogy „ne zavarjon be” a hátsó utasok lábterébe. A németországi AGR Egészséges Hát Munkacsoport független szakértői pedig kiváló minősítéssel látták el az első komfortüléseket.

Igényesebb a navigáció grafikája Igényesebb a navigáció grafikája

Szentgotthárdi dízel, háromféle teljesítmény

Modern és lendületes vonalú a műszerfal (csak a középkonzol gomberdőjében nehézkes kiigazodni), melynek újdonsága a modern IntelliLink multimédiás és navigációs rendszer: az okostelefonokat integráló készülék hangvezérléssel is irányítható, az úticélt akár hangbemondással is meg lehet adni, továbbá képes az SMS szöveges üzenetek felolvasására, s később az App alkalmazások kezelésére is. A 7 colos képernyő grafikája sokkal igényesebbé vált, s immár tolatókamera is rendelhető a Merivához.

Immár kamera is segíti a tolatást Immár kamera is segíti a tolatást

Őszintén szólva egy ilyen jóvágású és nívós kis egyterűhöz nem méltó partner a bárdolatlan 1,3 és 1,7 literes dízelmotor. Bár egyelőre még szerepelnek a kínálatban, ezeket folyamatosan leváltja majd a friss fejlesztésű, Szentgotthárdon gyártott 1.6 CDTI. Nekünk a legcombosabb, 136 lóerős változatot nyílt lehetőségünk kipróbálni, mellyel nem meglepő módon brillírozik a Meriva. Kezdettől fogva jól terhelhető és készségesen veszi a gázadást a négyhengeres, rugalmassága megnyerő, így aztán korai felkapcsolásokkal, kényelmesen vezethetünk. Ugyanakkor a temperamentumosabb vezetőknek is a kedvére tehet a motor, 1500-as fordulattól szinte végig acélosan húz és lendületesen gyorsítja a másfél tonnás kocsit. Annak ellenére, hogy 6 lóerővel és 20 Nm-rel izmosabb a korábbi 1.7 CDTI-nél, 4,4 literes gyári átlagfogyasztása 10%-kal szerényebb, s gondozásmentes NOx katalizátorával már most teljesíti az Euro-6-os normát. A futáskultúra terén pedig összehasonlíthatatlanul jobb az 1,6-os: ha nem is egy suttogó dízel, mint ahogy az Opelnél hívják, tényleg csendesen teszi a dolgát, és a hangja soha nem válik tolakodóvá, miközben vibrációk nélkül, kifinomultan jár. Később az 1.6 CDTI-nek lesz 95 és 110 lóerős változata, utóbbi szupertakarékos EcoFlex kivitelben csupán 3,8 litert fogyaszt, s az első egyterű 99 g/km-es CO2-kibocsátással.

A LED-es hátsó lámpa felára 90 000 forint. Masszív autó, menet közben is érezni a Meriva tömegét A LED-es hátsó lámpa felára 90 000 forint. Masszív autó, menet közben is érezni a Meriva tömegét

A gázolajosokon kívül Euro-6-os benzinmotorokkal választható a Meriva: mindegyik 1,4-es, a szívó 100, míg a turbófeltöltésű 120 (ebből kínálnak LPG autógázos kivitelt is) vagy 140 lóerővel. Mintegy 50 millió eurós beruházással tökéletesítették az öt- és hatfokozatú manuális sebességváltókat is. A kis súrlódású szerkezetek elméletileg simább és pontosabb kapcsolást tesznek lehetővé, de szerintem továbbra is kissé hosszú utakon és picit akadozva jár a váltókar. Az ugyancsak továbbfejlesztett  hatgangos automata ezentúl a 120 és 140 lóerős benzineshez, illetve a 110 lóerős dízelhez konfigurálható. Most bevezető akcióban 3,5 millió forinttól kapható a frissített Meriva, míg a csúcsdízelért 5 420 000 forintot kérnek a hazai Opel márkakereskedésekben – azonos felszereltség esetén ez csupán 40 ezerrel drágább a 110, illetve 170 ezerrel a 95 lovas verziónál.

Opel Meriva 1.6 CDTI
Összlökettérfogat: 1598 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbódízel
Max. teljesítmény: 100 kW (136 LE) 3500-4000/perc
Max. nyomaték: 320 Nm 2000/perc

Hossz./szél./mag.: 4288/1812/1615 mm
Tengelytáv: 2644 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1488/1509 mm
Fordulókör: 11,48 m
Tömeg/teherbírás: 1518/522 kg
Csomagtér: 400/920/1500 l
Üzemanyagtank: 54 l
0-100 km/h: 9,9 s
Maximális sebesség: 197 km/h
Város/országút/
vegyes: 4,8/4,2/4,4 l/100 km
CO2-kibocsátás: 116 g/km
A modell alapára: 5 420 000 Ft (1.6 CDTI 136 LE)

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!