Az új 5-ös hibrid verziója ideális esetben az izmos dízelek alternatívája lehetne, de 19 982 000 Ft-os árával sokkal inkább a 407 lovas 550i-hez (21 463 000 Ft), mint a 313 lóerős 535d-hez (15 774 000 Ft) áll közel. Hiába, hibrid modellt fejleszteni őrülten költséges, főleg, hogy ez a BMW első vegyes hajtású modellje, amelyben hathengeres motort kellett „házasítani” a villanymotorral és a lítium-ion akkumulátorcsomaggal. Az eredmény azonban számokban kifejezve szinte bámulatos: a 340 lóerős ActiveHybrid 5-ös 6,4 litert fogyaszt, miközben a 0-100 km/órás sprintet 5,9 másodperc alatt teljesíti!
Akár 160 km/óránál is lekapcsolhat a motor
A speciális, aerodinamikai szempontból előnyös felnijeiről felismerhető újdonság az X6-os ActiveHybridhez hasonlóan full hibrid jármű, azaz a villanymotor anélkül is képes mozgatni a testes BMW-t, hogy a belső égésű motor beindulna. Az 5-ös esetében ez pontosan azt jelenti, hogy tisztán elektromos módban akár 60 km/órás sebességig gyorsíthatunk, illetve hogy 35 km/órás sebességgel való egyenletes haladás esetén négy kilométert mehetünk. A start-stop rendszerrel és fékenergia-visszanyeréssel ellátott modell tehát tulajdonképpen annál takarékosabb, minél többet használjuk városi forgalomban, hiszen ha óvatosan bánunk a gázpedállal, alig-alig kapcsol be a 3,0 literes, turbós benzinmotor.
Ettől függetlenül a menetpróbán sehogy sem sikerült 8,0 liter alá szorítani a kijelzőn szereplő értéket… Ha azonban igazán takarékosra akarjuk venni a figurát, akkor ECO PRO módba kell állítani az 5-öst, ekkor ugyanis a nyolcfokozatú automata váltó házába épített villanymotor nagyobb szerepet kap, és így akár arra is képes az autó, hogy 160 km/órás sebességnél egy rövid időre lekapcsolja a benzinmotort. Természetesen a 340 lóerős rendszerteljesítmény miatt kíváncsiak voltunk, hogy autópályán mit tud a modell. Gázadásra ugyan többet „gondolkodik” a kelleténél, ezt követően azonban gyors vágtába kezd a hibrid, s könnyedén hoz olyan tempót, amivel még a német sztrádákon is a leggyorsabbak közé tartozhatunk.
Az erő nyilvánvalóan nem minden, s ezt a BMW is tudja. A tisztán elektromos mód és a kettős üzem közötti átmenetet teljesen kisimították, így ha nem lenne jellegzetes hangja a sorhatos motornak, tulajdonképpen csak a fordulatszámmérő „ugrálásából” vennénk észre, hogy immár a benzines erőforrás is hajt. A motorhangot az is befolyásolja, hogy milyen intenzíven gyorsítunk, ugyanis elektromos módban és enyhe gyorsítás esetén a bal oldali kipufogóban egy pillangószelep zár, s csak akkor nyit, ha rendesen odalépünk.
Összeköttetésben a navigáció és a vezérlés
Az ActiveHybrid 5-ös harmóniáját részben a nyolcfokozatú automata váltó adja, mely eleve nagyon jól alkalmazkodik a vezető mindenkori stílusához, másrészt nagyon finoman lépeget az egyes fokozatok között. Ami viszont a legendásan jó BMW-s vezethetőséget illeti, azt bizony érzi a vezető, hogy közel két tonnát nyom a mérlegen az autó. A volán a márkától megszokott módon nem túlszervózott, azonban így, ezzel a hajtáslánccal nem sportlimuzin az 5-ös, sokkal inkább egy 7-eshez hasonló, extrakényelmes és nagyon kifinomult limuzin, több mint elegendő erőtartalékkal.
A méretes és súlyos akkumulátorcsomag előnye ugyanakkor megmutatkozik az elektromos klímában. A Lexus hibridjeihez hasonlóan itt is elegendő áramot tud szolgáltatni az akksi a légkondicionáló működtetéséhez, nincs szükség a motorra kapcsolt szíjhajtásra. Az újdonság technikai színvonalát mi sem fejezi ki jobban, mint hogy a navigáció összeköttetésben van a vezérlőelektronikával, így a modell képes arra, hogy a beállított úti cél végső szakaszára feltöltse az akkumulátorokat, hogy az utolsó kilométereket elektromos hajtással tehessük meg.
Az említett, közel 20 millió Ft-os indulóár, illetve a hasonlóan dinamikus dízelhez viszonyított borsos felár mellett a csomagtér mérete lehet az, ami a gyengeségek közé sorolható. A 375 literes raktér egy közel ötméteres limuzin esetében eleve csekély méretűnek mondható, de igazából sokkal inkább zavaró lehet, hogy az ActiveHybrid 5-ös csomagterét egyáltalán nem lehet bővíteni. Meg lennék lepve, ha ezt a hiányosságot egy modellfrissítés során nem javítaná ki a BMW!
Bmw ActiveHybrid 5
BENZINMOTOR
Összlökettérfogat: 2979 cm3
Max. teljesítmény: 225 kW (306 LE) 5800/min
Max. nyomaték: 400 Nm 1200-5000/min
VILLANYMOTOR
Max. teljesítmény: 40 kW (55 LE)
Max. nyomaték: 210 Nm
Rendszertelj.: 250 kW (340 LE)
Rendszernyomaték: 450 Nm
Hossz./szél./mag.: 4899/1860/1464 mm
Tengelytáv: 2968 mm
Saját tömeg: 1925 kg
Csomagtér: 375 l
0-100 km/h: 5,9 s
Max. sebesség: 250 km/h
Átlagfogyasztás: 6,4 l/100 km
CO2-kibocsátás: 149 g/km
Alapár: 19 982 000 Ft
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!