Tovább bővíti a népszerű Leon modellcsaládot a Seat: a háromajtós SC, az ötajtós ferdehátú, a Cupra sportoló és az ST kombi után most a négykerékhajtású verzió lép piacra a spanyol márka bestselleréből – a szeptember végén nyitó Párizsi Autószalonon pedig a szabadidő-autós beütésű X-Perience kivitel áll majd reflektorfénybe.

A tárgyilagos belsőben semmi nem utal a négykerékhajtásra A tárgyilagos belsőben semmi nem utal a négykerékhajtásra

A 4Drive elnevezés a VW-csoport keresztmotoros típusainál alkalmazott Haldex-kuplungos összkerékhajtást takarja, annak is a legutóbbi, ötödik generációját. Mindez annyit tesz, hogy alapvetően az első kerekeivel kapaszkodik a Seat, az elektronikus vezérlés azonban egy szempillantás alatt az adott vezetési stílushoz és tapadási viszonyokhoz igazítja a tengelyek közötti nyomatékelosztást. Ezenkívül az XDS fékdifferenciál funkció a kipörgő kerék célzott fékezésével irányítja át a hajtóerőt a jobban tapadóra, így extrém esetben az is előfordulhat, hogy a teljes mennyiség egyetlen „sarokba” összpontosul.

Hátra épített, számítógéppel vezérelt központi differenciálmű osztja el a nyomatékot Hátra épített, számítógéppel vezérelt központi differenciálmű osztja el a nyomatékot

Csak kombi, dízelmotor és kézi váltó

Egyébként a Leon famíliából kizárólag az ST készül összkerekesként, s mivel a kombik döntő többségét amúgy is dízelmotorral rendelik, a 105 lóerős 1.6 TDI vagy a 150 lovas 2.0 TDI konfigurálható hozzá. A költségoptimalizálás miatt automata egyelőre nem szerepel a kínálatban, de öt- helyett hatfokozatú manuális váltót társítottak az alapmotorhoz is. Áttételezését pedig rövidebbre vették, hogy a „négykerekes” változat 124 kilós többletsúlya minél kevésbé menjen a menetteljesítmények rovására. Az erősebbik gázolajos hajszál híján ugyanazt a dinamikát is nyújtja, mint fronthajtással, a kis dízel viszont jobban megérzi a plusz terhet: 11,1 helyett 12,0 másodperc alatt gyorsul százra, míg a csúcssebessége 191 helyett 187 km/óra. Persze a nagyobb önsúly és a rendszer belső súrlódása a fogyasztásban is jelentkezik: átlagosan 0,7 literrel eszik többet a 4Drive, ezért az üzemanyagtank méretét 55 literre (+5 l) növelték. Mindezek dacára az utastér helykínálata és a csomagtér 587/1470 literes befogadóképessége nem változott.

Az 1999-es 1.8 20VT 4-es után ismét van összkerekes Leon. A hátsó féktárcsák méretét 253-ról 272 mm-re növelték Az 1999-es 1.8 20VT 4-es után ismét van összkerekes Leon. A hátsó féktárcsák méretét 253-ról 272 mm-re növelték

Mivel a menetpróba végig száraz aszfaltúton zajlott, a vezethetőségben sem éreztünk különbséget, ilyen körülmények között az összkerékhajtás gyakorlatilag észrevétlen marad. Úgyhogy kerestünk egy murvás szakaszt, hogy kapjunk némi képet: laza talajon, nagy gázzal is magabiztosan rajtol el és szépen fordul a Leon ST. A hétköznapi közlekedéshez elegendő az 1,6-os dízel, ám előzéskor, vagy rendesen megpakolva jól jöhet a 2.0 TDI erőtartaléka. Furamód azonban ez utóbbinak kisebb a terhelhetősége, és az összkerékhajtás felára (510 540/615 950 Ft) is nagyobb. Hazánkban egyébként már kapható a Seat Leon ST 4Drive, az 1.6 TDI Style listaára 7 263 040 forint, míg a 2.0 TDI FR-ért hozzávetőleg 1,2 millióval kérnek többet.

Kilábalás?

Az idei első félévben az elmúlt hat esztendő legjobb eredményét érte el a Seat: összesen 200 200 db autót értékesítettek, ami a tavalyi év azonos időszakához viszonyítva 9,9%-os bővülésnek felel meg. A harmadik generációs Leon messze a paletta legnépszerűbb tagja, az első félévben 78 600 példány talált új gazdára, 62,3%-kal több, mint 2013-ban elődjéből – a sikerből a kombi 21 200 darabbal vette ki a részét.

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!