A Mazda3-as köszöni szépen, jól fogy, az ügyfelek is elégedettek vele, a mostani frissítés apropóját az adja, hogy a Skyactiv csomag rengeteg elemét módosították, s mivel egy soron készülnek a gyárban a személyautók, azokat rövid időn belül mindenhol be kell vezetni. Tehát ami nem is olyan rég a 6-osban volt újdonság, az most belekerült a 3-asba, és hamarosan a 2-esben is elérhető lesz.
Műszakilag a legfontosabb változás a G Vectoring Control funkció megjelenése, ami lényegében automatikus gázelvételt jelent kanyarokban. Azt az elvet lovagolják meg, amivel az összkerékhajtást szokták indokolni: ha kevesebb hosszirányú erővel kell megküzdeniük az első kerekeknek, akkor több oldalirányú erőt tudnak átvinni. Összkerékhajtásnál ilyenkor hátra irányítják a nyomatékot, de a Mazda mérnökei rájöttek, hogy ugyanezt a hatást el lehet érni azzal, hogy a motorvezérlő csökkenti a nyomatékot addig a pár pillanatig, amíg fordulni kezd az autó. Ezzel párhuzamban új első üléseket készítettek, amelyek jobban tartják a testet, így a vezető nem a kormányban kapaszkodik, hanem tényleg csak irányításra használja a kezét.
Lecserélték a kormánykereket is, megnövelték a küllőkön lévő gombok méretét, és azok számát is csökkentették, ami javítja a kezelhetőséget, másfelől az új formájú karimát már tényleg körbe tudja fogni teljes tenyerével a vezető, korábban az alsó ujjakat csak meg lehetett támasztani a kormány hátulján. Szemmel látható változás az új vetített kijelző, amelyre leginkább azért van szükség, mert a sebességjel még mindig egy apró digitális kijelző a fordulatszámmérőn belül, és nagyon nehezen lehet látni. Mostantól kezdve egy nagyobb felbontású, jobb kontrasztú és színes kijelző tájékoztat a szélvédő tövében, az itt megjelenő több információ azt eredményezi, hogy kevesebbet veszi el a tekintetét a vezető az útról. Az együttélést könnyíti még a nagyobb méretű ajtózseb, amibe már 1,5 literes palack is elfér, illetve az elektromos rögzítőfék megjelenésével a két első ülés között is több a pakolási lehetőség.
A motorkínálatban egy újdonság van, de ez is csak nekünk új: immár Magyarországon is rendelhető lesz az 1,5 literes dízelmotor, amely majd valamikor február-március körül érkezik. Túlságosan nagy reményt nem fűz hozzá a forgalmazó, mifelénk a 2,0 literes, 120 lóerős benzinmotor a sláger, jellemzően magasabb felszereltséggel, aki dízelt akart, az eddig is megfizette a 2,2-es négyhengerest. Rögtön a hatfokozatú automatikus váltóval próbáltam a kis dízelt, és ez mentette meg az előadást. A hegyi utakon rengeteget dolgozott a váltó, hogy mindig abban a szűk tartományban tartsa a 105 lóerős gázolajost, ahol tényleg húz, nem volt értelme manuális módba átkapcsolni a váltót, mert a kis dízel pörgetve csak hangosabb lesz, de nem gyorsabb. Másodikként a mifelénk több mint 80%-os arányt képviselő, 120 lóerős benzinest próbáltam a hatfokozatú kézi váltóval. Az 1145 méteres magasságban lévő hágóra felvezető úton végig kettesben hagyva a váltót mentem fel, talán ha kétszer kellett hármast kapcsoljak, mert épp nem volt kanyar egy szusszanásnyi részen. Nagyon jól vette a fordulókat az autó, az átlagfogyasztás a 10 km-es szakaszon vagy 2 literrel ugrott meg; aztán lefelé menet sokat motorfékezve gyorsan visszatért az eredeti, kicsivel több, mint 6,0 l/100 km-es értékére. A hegyek között haladó gyorsforgalmi úton aztán kiderült, hogy a G Vectoring Control funkció nagyon is észlelhető, a kétsávos úton a megengedett 100 km/órás sebességgel haladva a fordulóknál gázelvételkor érezhetően bólintott az autó, mert az elektronika csökkentette a motornyomatékot. Elsőre meglepő volt, de amikor kiért az út a hegyek közül, és a kanyarok íve is nagyobb lett, abbahagyta a fékezgetést az autó.
Már nyár óta gyűjtik a márkakereskedők a megrendeléseket a felfrissített Mazda3-asokra, az első példányok már itt vannak hazánkban. A listaárak úgy 100 ezer Ft-tal magasabbak, de mivel gazdagabb lett az alapfelszereltség, ez tulajdonképpen változatlan vételárat jelent.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!