Az első Yaris bombaként robbant be a kiskategóriába, a második viszont már nem tudta megismételni a bravúrt, a maga idejében (1999) szinte forradalminak számító modell után 2006-ban érkező utód sokakban csalódást keltett, hiszen az első valóban alapjaiban forgatta fel a kategóriát. A most bemutatott harmadik nemzedék – ha erre nem is lesz képes – biztos, hogy a korábbinál jóval keményebb konkurenciát jelent majd a versenytársaknak, ugyanis számos tekintetben óriásit lépett előre.
Átgondoltak sok mindent a Toyotánál. A forma például, ami eddig kifejezetten nőies volt, eltolódott uniszex irányba. Nem bohókás, nem harsány, az összkép mégis nagyon harmonikus. Ezt a formát nem kell megszoknia a szemünknek, ugyanakkor aki a korábbi Yaris vidámságát keresi az újban, az csalódni fog. Ezt leszámítva azonban mindenben túlnőtt elődjén a kisautó harmadik nemzedéke.
Már a hátsó sorban sem kell kuporogni
Sokkal tágasabb az autó, s bár a 13,5 centis hossznövekedéssel (3885 mm) még mindig nem érte el a 4,0 méteres határt, egyértelműen felnőttesebbek a külméretek. Az utastér helykínálata szempontjából persze legalább ilyen fontos a tengelytávolság, ami 4 centiméterrel nőtt. Az igazat megvallva egészen nagy a különbség az előző Yarisokhoz képest, az újban hátul sem kell összehúznia magát két megtermett felnőttnek – feltéve, ha nincs panorámatető, mert ha van, a fejtér sokkal kisebb. Így az is értelemszerű, hogy a csomagtartó is nagyobb, a korábbinál 12 literrel öblösebb, 286 literes raktér jóvoltából immár nem csak a városi autó szerepében teljesíthet jól a Yaris. Pontosan ezért, vagyis a hossz- és raktérnövekedés miatt gondolta úgy a Toyota, hogy már nem kell hátra sínen csúsztatható üléseket tenni, mert ezekkel az adottságokkal tulajdonképpen már feleslegessé vált ez a megoldás.
A vezetőülésben helyet foglalva rögtön szembetűnik, hogy itt bizony nem átalakulás, inkább szemléletváltás történt. A középen trónoló digitális műszeregységet hagyományos, analóg órák váltották, illetve a „trükkös” középkonzol helyére átgondoltabb, felnőttesebb autó benyomását keltő egység került, ami sokkal konzervatívabb. A rakodóhelyek persze változatlanul nagyok és jól használhatók, illetve dacára annak, hogy az anyagok zömében kemények, a minőségi benyomás tekintetében is pozitív változást érzékelhetünk. Hiányosságot vagy negatívumot mindössze abban találhatunk, hogy a kormány meglehetősen szűk tartományban állítható, így például a magasabbak nehezebben tudják megtalálni az ideális vezetési pozíciót. Az ülések viszont kényelmesek, s az oldaltartásuk is lényegesen jobb, mint eddig.
Az 1,33 literes benzinmotor lehet a befutó
Az új Yaris motorpalettájával kapcsolatban az a meglepetés, hogy nincs igazi újdonság. Továbbra is két benzines és egy dízel közül választhat a vásárló. Az 1,0 literes, 69 lóerős benzinmotor jellegzetes kelepelése és erőtartaléka miatt nem feltétlenül van nyerő helyzetben, viszont az 1,33-as, 99 lóerős benzinessel már nem kell úgy meggondolni az előzéseket, s a hangja olyan visszafogott, hogy az ritkaság. A hatfokozatú manuális váltó helyett érdemes megfontolni a fokozatmentes CVT-váltót is (295 000 Ft), amely városi közlekedés során tökéletesen stresszmentes vezetéssel ajándékozza meg a sofőrt. Ha valaki dinamikus Yarisra vágyik, annak érdekes módon az 1,4-es dízelt ajánlanám. Ugyan csak 90 lóerős, de a benzinesnél „vaskosabb” nyomatéka révén nagyobb előzési potenciált biztosít, arról nem is beszélve, hogy a fogyasztása egészen baráti. Még a dízeles hangorgánum sem zavaró, az viszont nem kellemes, hogy hatodikban, állandó 90 km/órás sebességnél folyamatosan világít a visszaváltásra figyelmeztető nyilacska.
Azért viszont dicséret illeti a Toyotát, hogy közvetlenebb áttételezésű a kormányzás, illetve hogy a 9,4 méteres fordulókör (ennél már csak a Nissan Micra jobb a 9,3 méteres értékével) miatt gyerekjáték terelgetni a Yarist. A futómű is pont jó, a változatlanul elöl MacPherson rugóstagos, hátul csatolt hosszlengőkaros egységek egészen megnyerő úthibaelnyelő képességről tettek tanúbizonyságot.
Jövőre 900 autó eladásával számol a Toyota hazai importőre, amivel nagyobb szeletet hasítanának ki a kisautók piaci tortájából. Az ár alapján ez reális célkitűzés, hiszen a háromajtós, 1,0 literes bázismodell 3 millió Ft alatti áron vihető haza (2 895 000 Ft), míg a legnépszerűbbnek ígérkező 1,33-as 3 570 000 Ft-ot kóstál klímával.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!