A Toyota köszöni szépen a vásárlók bizalmát, az idei első félévben stabilan piacvezető márka Magyarországon, és most rögtön két, stratégiai fontosságú újdonságot mutattak meg nekünk újságíróknak és a Facebook-közönségnek. Európában először láthattuk a Corolla Cross szabadidő-autót, amelyből egyelőre csak 3 előszériás példány létezik – Magyarországon, Csehországban és Lengyelországban 1-1 darab –, a nagyobb európai piacokon úgy egy hónap múlva kerül majd sor a hasonló bemutatóra. A Magyar Zene Házában megtartott bemutatón minden létező extrával felszerelt autót láthattunk gyöngyházmetál fényezéssel, az igazat megvallva aki már látta az új Suzuki S-Cross-t, annak nagy újdonságot nem tartogat a megjelenés. Aprót igen, én 3 helyen fedeztem fel az autó stilizált körvonalát műanyag burkolatokon, ezen még az importőr képviselője is meglepődött, ő nem tudott ezekről – lehet, hogy az előszériás példány sajátjai ezek, de nem lehet biztosat tudni.
A Corolla Cross a japánok második kompakt szabadidő-autója, ami azonos tengelytávolság mellett csak 5 centivel hosszabb a testvérmodell C-HR-nél, de annál sokkal tágasabb karosszériát kínál, legyen szó a második sorról vagy épp a csomagtérről. Ez lesz az első modell, ami már az 5. generációs hibrid hajtást kapja 2,0 literes benzinmotorral, ennél fele akkora fizikai méretű és csak 36 kg tömegű az akkumulátor, a rendszerteljesítmény 184-ről 197 lóerőre emelkedik, de az igazi újdonságot a teljesen integrált elektromos rendszer jelenti. Amíg eddig több komponensből állt egy Toyota fedélzeti rendszere, és például a a vezetőtámogató rendszerek a hibrid hajtás vezérlésével párhuzamosan működtek, az 5. generációs hibrid hajtásnál minden egy központban fut össze. Ha netán a gyalogosfelismerős vészféksegéd akadályt érzékel, akkor a fékezés megkezdésével együtt már rögtön lekapcsolja a hajtás, az nem a fékezésre való reakcióként történik meg, ezzel is értékes tizedmásodperceket és centiket-méterek nyerve a megállásnál. A Toyota Magyarország online felületén már lehet rendelni az autót, az első példányokat októberre ígérik.
Ennél kicsit hamarabb a kereskedésekben lesz a másik nagy újdonság, az első, dedikált villanyautó-alapra felépített Toyota. A Beyond Zero almárka – hamarosan megkezdik a márkakereskedések megjelenésének frissítését, amely során dedikált sarkot kapnak ezek a modellek – első autója a bZ4X, ahol a szám méretet jelöl, az X a szabadidő-autó felépítésre. Gyakorlatilag a formatervezők által megálmodott autót viszik sorozatgyártásba, az akkumulátor miatt nagy tengelytávolsággal és így tágas utastérrel. A kétmotoros összkerékhajtás tudása a Landcruiser rendszerével vetekszik, igaz, az autó fizikai méretei nem feltétlen terep-kompatibilisek.
A forgalmazás elején 6,6 kW-os fedélzeti töltővel adják a Toyota bZ4X-et, aztán novemberi gyártástól 11 kW-os fedélzeti töltőre váltanak (kétszer gyorsabb töltés…), villámtöltésnél 150 kW a maximális töltési teljesítmény. Valamikor 2023-ban lesz elérhető a kormánykereket kiváltó és a by-wire kormányzással együtt járó yoke-kezelőszerv, még nincs arról információja a hazai forgalmazónak, hogy ezt külön felszereltségként vagy netán egyszerű extraként adják-e. A belsővel kapcsolatban érdemes megjegyezni, hogy a jövő autójánál lemondtak a kesztyűtartóról a mérnökök, helyette a két első ülés között alakítottak ki nagy tárolóhelyet. A kínálaton belül a plug-in RAV4 és a Highlander közé lőtték be árban a bZ4X villanyautót, amelyet a Corolla Cross-hoz hasonlóan a Toyota weboldalán keresztül lehet előrendelni. A japánok egyébként kitartanak a hagyományos márkakereskedői értékesítési modell mellett, az internetes megrendelések beérkezése után az információk az ügyfélhez legközelebbi márkakereskedőhöz kerülnek, amelynek az értékesítője záros határidőn belül felveszi a kapcsolatot a vásárlóval a részletek tisztázására. Például hogy a Toyota Easy finanszírozás választásánál a bZ4X-nél adnak fali töltőberendezést, és a kötelező karbantartás költsége is benne van már a havi törlesztőrészletben.