Képzeljenek el egy járművet, amely tulajdonképpen olyan, mint egy hatalmas terepgokart, nyakizmokat próbára tevő gyorsulással, egy versenyautó őszinteségével és vadságával. Nagyjából így tudnám tömören összefoglalni a kanadai BRP által gyártott Can-Am Maverick Max Turbót, amely akár közúton is közlekedhet, ugyanis motorkerékpárként rendszámozható, szilárd burkolatú kizárás nélkül. A sivatagi raligépnek is beillő, hivatalosan side-by-side járműként forgalmazott fura szerzet esetében minden a funkcióról szól, ennek megfelelően kőkemény, puritán járműről van szó – ne keressünk szélvédőt, ajtókat, könyöklőt és egyéb „haszontalanságokat”. A lényeg itt azon van, hogy a kedves vevő keres magának egy olyan területet, ahol egy kiadósat játszhat a Maverick Max Turbóval, feltéve, ha eléggé bevállalós, mert határai feszegetéséhez le kell vetkőzni kulturált vezetési stílusunkat.
A hátsó ülések alatt a Rotax jelenlegi legerősebb kéthengeres blokkja, egy 131 lóerős, ezres motor lapul, amely a turbófeltöltő jóvoltából iszonyatosan nyomatékos. A hangja ugyan feledhető, de olyan erő van benne, hogy laza talajon 10 méterre löki ki maga alól a földet a Can-Am, feltéve, ha nem kapcsoljuk be a viszkokuplungos, 4×4-es hajtást. Nagy gázra csóváló farral indulhatunk el, de meglepő módon annyira könnyen kontrollálható a csúsztatás, hogy konkrétan elhiteti az emberrel, hogy mekkora driftkirály. Pedig „csak” arról van szó, hogy jól lehet érezni, hogy ha egyszer megindítottuk a hátsót, milyen kormányállás és mekkora gáz kell a mutatványhoz.
Piszok gyorsan történik minden: az egyetlen előremeneti fokozat ugyan „csak” 120 km/óra körüli végsebességet engedélyez, addig viszont nagyon siet. Mindegy, hogy 20-szal vagy 80-nal megyünk, ha rátaposunk a gázra, 2WD módban a kerékkipörgés garantált. Önmagában az erő is fontos, de az alig több mint hétmázsás jármű volánja mögött újra kell értékelni a dolgokat. Úgy lehet átmenni 60-80-as tempóval komoly gödrökön és útegyenetlenségeken a Fox teleszkópok jóvoltából, mintha utcai autóval egy cigarettacsikken hajtanánk át – az első rugóút 38, míg a hátsó 41 cm-es! Ja és hogy a kormány szervós? Ha nem lenne fizikai képtelenség ekkora kerekeket puszta izomerőből elforgatni a volánnal, azt hinnénk, hogy semmilyen rásegítés nincs, hiszen így is rendesen rá kell szorítani.
Arról meg nem is érdemes beszélni, hogy kényelmes-e a Can-Am. Az, hogy az ülések keménysége egy betonjárdáéval vetekszik, inkább csak műfaji sajátosságnak, mintsem negatívumnak tekinthető, de az zavaró volt, hogy nagyobb termetű vezető nem tudja kellően hátratolni az ülést – a pedálok és a kormány túl közel vannak. Mindettől függetlenül üde színfolt a járműgyártásban a Maverick Max Turbo, hiszen még a keményvonalas terepjárók is kifinomult, szofisztikált daraboknak tűnnek mellette.
A nagy kérdés nyilvánvalóan az, hogy ki engedheti meg magának, hogy 7,5 millió Ft-ért vegyen magának egy ilyen gépet. Mert bármenynyire is alkalmas lenne ez a jármű arra, hogy valamilyen formában hasznot termeljen (pl. erdőgazdaságokban, mezőgazdaságban), úgy tűnik, hogy ez a szektor hazánkban nem fedezte fel magának a side-by-side járműveket, vagyis inkább túl drágának találják, dacára a finanszírozási lehetőségeknek. A Maverick Max Turbo tehát egyelőre megmarad játékszernek.
Can-Am Maverick Max Turbo
Összlökettérfogat: 976 cm3
Hengerek/szelepek: V2/8 turbó
Max. teljesítmény: 96 kW (131 LE) 7250/min
Max. nyomaték: 127 Nm 6000/min
Hosszúság/szélesség/magasság: 3760/1625/1980 mm
Tengelytáv: 2985 mm
Szabad hasmagasság: 330 mm
Rugóút elöl/hátul: 381/406 mm
Száraz tömeg: 748 kg
Üzemanyagtank: 37,8 l
A modell alapára: 7 520 000 Ft
Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!