Már a német precizitás sem a régi. A jelentkezéskor percre pontos időbeosztást kaptunk, 12:40-kor volt jelenésünk, hogy vezethessük az akkumulátoros-elektromos Volkswagen Golf Blue-e-motiont. Én és kollégám, Gajdán Miklós megjelentünk a pultnál, ahol nagyon kedvesen mosolyogtak ránk a hölgyek, de más nem történt. Rádión megkérdezték, hol az autó, őket is csak hitegették, mi jó negyven percen keresztül vártunk, de csak nem jött autó. Kicsivel később, a folytatódó előadások szünetében láttuk – ki lettünk pipálva, azaz vezettük az autót. Hát, maradandó élményt nem hagyott bennünk, az biztos…
A német mérnökök azonban nem pihentek, és két óra alatt összedobtak két darab használható elektromos Golfot. Valamikor három óra után tudunk a Blue-e-motion volánja mögé kerülni, az akkumulátor teljesen fel volt töltve, azaz nem sokkal a próbaútmegkezdése előtt vehették le a töltőről az autót. Kezdjük rögtön a legfontosabbal, a hatótávolsággal. Mínusz 7-8 fokos hőmérsékleten 140 km-es hatótávolságot jelez a műszer. Azonban itt se érhető tetten a német pontosság, hiszen a 17 kilométeres körön sikerült 60 kilométernyi energiát elhasználni úgy, hogy csak a forgalom ritmusát tartottuk, egyet sem előztünk, nem léptük túl a megengedett sebességet, és még feleslegesen se autóztunk.
Amikor megkérdeztem az autóban ülő német úriembert, hogy készíthetnék-e néhány képet a mozgó autóról úgy, hogy az az utcában kétszer ide-oda megy, közölte: az nem lehetséges, engedélyt kellene kérni a sajtóosztálytól. Ebben maradtunk, meg az álló autót mutató képekben, azt a jelek szerint nem akadályozta meg a sajtóosztály. A Golf Blue-e-motiont mozgás közben mutató képek egy másik autóból, az új benzines TSI motorral szerelt Polo-ból készültek, az ott ülő gyári úriember nem tiltotta meg, hogy lefényképezzem a közterületen haladó elektromos autót.
Magára a Golf Blue-e-motionre visszatérve, a prototípust egy DSG váltós autóból készítették el, az előválasztókar-tövében látható skálán az S (Sport) fokozatot B-re (fokozott motorfék) cserélték, a kormány mögötti fülekkel meg nem fokozatot, hanem a motorfék mértékét tudjuk szabályozni. A műszeregységben szokás szerint teljesítménymérőre cserélték a fordulatszámmérőt, a sebességmérő 30-65 közötti kék jelölése meg az ideális üzemeltetési tartományt jelzi. Igen,alapvetően városi használatra szánt jármű az elektromos Golf.
Az utastérben más eltérés nincs, a csomagtérben is csak második pillantásra, a raktér padló felemelése után látszik az eltérés. Csak egy nagyjából 20 centi széles, öt centi mély fiók van közvetlenül a perem mellett, minden mást az akkumulátor (amiből jutott még az utastér padló alá is) és a vezérlőelektronika foglal el. A töltőkábel (amiből az autóban három darab is volt) és egyéb kiegészítők, KRESZ-tartozékok mind a csomagtartóból rabolnak el helyet, se pótkerék, se defektszett nincs az autóban – fényképezni csak a teljesen üres csomagtartót engedték. Tudják, a sajtóosztály…
Maga a Golf meglepően csendes, annak ellenére, hogy nincs motorhang, semmilyen más zajt – gördülési- vagy szélzaj – nem hallani az utastérben. Az egyedüli szokatlan dolog az elektromos-hidraulikus fék, amely nem lineárisan lassít. Városi tempóról fékezve egyenletesen lassul az autó, majd az utolsó pillanatban mintha bekapnának a fékek, az autó hirtelen megáll, noha nem nyomtam mélyebbre a pedált egy millimétert sem. Ezen még javítani fognak, nyugtatott meg a gyári ember, aki szerint jövő tavasszal, a következő Golf generációból már gyártani fognak akkumulátoros-elektromos változatot.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!