A legkevésbé sem szokványos programmal indította a 2023-as évet a Suzuki. Ahelyett, hogy fehér abrosz mellett számolt volna be a forgalmazó a tavalyi eredményekről, felsorakoztatott egy tucat S-Crosst és Vitarát, majd szó szerint bevitték velük az újságírókat az erdőbe.
Mivel az elmúlt hetekben kifejezetten csapadékos volt az időjárás, a lelkes szervezőknek „csak” az útvonalat kellett kijelölniük, pályaépítésre nem volt szükség. Igaz, csak kevesen tekintenek a magyar gyártású Suzukikra terepjárásra alkalmas célszerszámként, sokat elárul, hogy maga a gyártó is hisz a saját konstrukciójában. Nem csoda, már több mint fél évszázada, 1970 óta kínálnak összkerékhajtást, és nem csak a világhírű Samurai és Jimny típusokhoz, hanem az olyan átlagos személyautókhoz is, mint a Swift. A 90-es évektől kezdődően Esztergomban is készültek négykerékhajtású példányok, ugyanis a Subaru Justy bérgyártása is nálunk zajlott.
Jelenleg csaknem minden Suzuki emblémával forgalomba kerülő típus rendelhető az AllGrip fantázianevű rendszerrel, melyből többféle is létezik a kínálatban. Az olcsóbb és egyszerűbb AllGrip Auto egy viszkókuplungos rendszer, az első kerekek tapadásvesztése esetén a sofőr beavatkozása nélkül önállóan osztja el a nyomatékot az első és a hátsó tengely között. Ilyen technikával választható az Ignis és a Swift, mindkét típus esetében 420 000 Ft felárat kérnek a plusz tudásért cserébe, sőt, bármelyik autót is konfiguráljuk, a négykerékhajtású változatért 6 670 000 Ft-ot kell a kereskedésben hagynunk.
Az AllGrip Select választása esetén a vezető is beleszólhat a rendszer működésébe, ebben az elektronika siet a segítségére. A látványos extraként az S-Cross és a Vitara első ülései közé beépített tárcsával sem kell mindenképpen bűvészkedni, Auto állásban hasonlóan működik, mint az Ignis és a Swift hajtáslánca, viszont itt már van választási lehetőség. A Sport üzemmód nem is terepre való, itt több nyomaték jut a hátsó kerekekre, és a gázreakcióra is pozitív hatással van, a Snow, vagyis hó állással arra vehetjük rá az autót, hogy készüljön fel a csúszós felületekre, Lock üzemmódba pedig akkor érdemes kapcsolni, ha belesüppedünk egy laza talajba, és a hátsó kerekekre jutó maximális nyomatékra van szükség a kijutáshoz. Attól nem kell tartani, hogy megfeledkezünk róla, mert 60 km/órás tempó felett önállóan visszakapcsol Snow üzemmódba. Az esztergomi pároshoz választható extra felára egységesen 750 000 Ft, a legolcsóbb összkerekes Vitara 8 640 000, az S-Cross viszont 9 150 000 Ft-ba kerül. Akinek ennél is komolyabb tudásra van szüksége, a jelenleg csak haszonjárműként rendelhető Jimny-ben találja meg, a szerethető terepjáró az AllGrip Pro hajtással 8 450 000 Ft-tól elérhető.
A bemutatón ugyan volt lehetőség a két véglet vezetésére, a túra során leginkább az arany középútnak számító technika volt a társunk. A Balatonendréd környéki földutakról letérve szűk, erdei csapásokon közelítettünk meg vadleseket, dagasztottunk sarat erdőgazdasági utakon, és másztunk meg olyan homokbuckákat, melyhez hasonlókat csak a környéket jól ismerők vállalnak be. Ehhez minden újraindításnál gondosan Snow, esetleg Lock állásba kapcsoltuk a tárcsát. Eljutottunk Kőröshegyre, ahol megállapítottuk, hogy a Suzuki szinte túlteljesítette a feladatot, a vásárlók nyugodtan rábízhatják magukat, ha elég bátrak hozzá.
Ritka az olyan autó a piacon, amely egy viszonylag szűk, jól körülhatárolható vevőkör mellett csak kevesek számára jelent alternatívát, mégis olyan sokan szeretnének belőle egyet, hogy a márka nem győz eleget gyártani. Ez a bájos külsőnek és a kiváló terepjáró-képességeknek köszönhető, melyek a laikusok szemében is kiemelik az átlagból a Jimny-t. Ma már csak egy 5 fokozatú kézi váltós, GL modell kapható egy, az ülések mögé rögzített fém ráccsal. Kicsi raktere miatt annak idején a személyautó kivitelben megtalálható üléseket is úgy kárpitozták, hogy ledöntve belesimuljanak a csomagtartó padlójába, tehát elmondható, hogy nem fognak hiányozni.
A férfias erővel kapcsolható felező és az elektronikus differenciálzár most is a repertoár része, tehát terepen továbbra is kiválóan helytáll. Az egyetlen probléma a sofőrnek jutó hely, a rács ugyanis erősen korlátozza az üléstámla dönthetőségét, ami átlag magasság esetén is rontja a komfortérzetet. Aki ezek után is elfér a kormány mögött, és hajlandó bruttó 8 450 000 Ft-ot fizetni érte, az nem csak a Jimny-nek, hanem a kiskapunak is örülhet.