Ha az amerikai történelem önmagában nem is, azért az autós meglehetősen gazdag, s nem kevésbé izgalmas. Úgy tűnik, a történelem pedig ez esetben is ismétli önmagát… 45 esztendővel ezelőtt, 1966 júniusában ugyanis a Chevrolet azzal a nem titkolt szándékkal küldte szorítóba Camaro nevű izomautóját, hogy a Ford Mustangot kiüsse a nyeregből.
Lényegében nincs ez másként manapság sem. A vadonatúj, ötödik generációval 2009-ben, mintegy hétéves kihagyást követően tért vissza a Camaro. Ahogy annak idején, úgy a népszerűsítéshez most is bevetették a hollywoodi álomgyárat, a Transformers robotos-romantikuslövöldözős sci-fi trilógiában kapott főszerepet az Űrdongó nevű robottá átalakuló kocsi. Így aztán nem csoda, hogy csakhamar Amerika első számú sportkocsijává nőtte ki magát: tavaly letaszította trónjáról a Mustangot, amire 24 éve nem volt példa! Most pedig Európába, s azon belül hazánkba is berobbant a Chevy Camaro!
Minden porcikájából sugárzik a nyers erő
Azt hiszem, a „kétajtós szekrény” forma önmagáért beszél. Annyit azért érdemes elmondani, hogy a GM vezető formatervezője, Ed Welbum a saját, 1969-es példányát vitte be a stúdióba inspirációként. Ja, és még valami: az európai verzió néhány ponton eltér a 2012-es SS (SuperSport) modelltől, például egybefüggő LED-es hátsó lámpákat és nagyobb visszapillantó tükröket kapott, integrált irányjelzőkkel. Lényegesebb azonban, hogy a mérnökök felszámolták az elöl MacPherson, hátul 4,5 lengőkaros felfüggesztés amerikás puhányságát (feszesebb rugók és lengéscsillapítók, tömör stabilizátorok, keményebb szilentek), és a kormány áttételezését is közvetlenebbre (ütközéstől ütközésig 2,5 fordulat) vették.
A retro külsővel összhangban áll a négyüléses bunker hangulata – szintúgy a múlt és a jövő egyfajta keveréke. Ilyen vegyes az anyagminőség is, az olcsó műanyagok és a finom bőrkárpit harcában sajnos előbbiek állnak nyerésre. Elég zsúfolt és mozgalmas, de jól áttekinthető a műszerfal, és némi ismerkedést követően a kezelés sem ördöngösség. A fontosabb információkat pedig opcióként amúgy is a szélvédőre vetíti a Head-up display, parkoláskor pedig tolatókamera segíthet, melynek képe a belső tükörben jelenik meg.
Legendás small block, ami nem is olyan kicsi…
Az agresszíven domborodó (powerdome) gépháztető alatt a Corvette 6,2 literes, V8-as motorja tombol: hatfokozatú, manuális sebességváltón keresztül 432 lóerőt és 569 Nm nyomatékot zúdít a hátsó kerekekre! Így aztán álló helyzetből akár 5,2 másodperc alatt százra rongyolhat az 1,8 tonnás nagyvas. Feltéve, hogy sikerül elég gyorsan kapcsolni, ami a masszív Tremec TR 6060-as szerkezettel nem is olyan egyszerű. A kurta Hurst váltókar akadósan jár és határozott kezelést igényel, a kuplungpedál pedig combos és keményen visszarúg. Felár ellenében (550 000 Ft) kérhető a kormány mögötti fülekkel is vezérelhető, komótosan kapcsolgató automata „szerényebb” (405 LE/556 Nm) teljesítménnyel. Cserében változó szelepvezérlés és aktív hengerlekapcsolás segít takarékoskodni. Már amennyiben ez érdekel valakit egyáltalán…
Az izomautók lényege ugyanis az lenne, hogy a lehető legélvezetesebb módon pusztítsuk megmaradt kőolajkészletünket! A gyorsulási élményt csak még félelmetesebbé teszi a V8-as hörgése, valamint a tudat, hogy több fokozatban, teljesen kikapcsolható a menetstabilizáló rendszer. Ilyenkor a Camaro határait feszegetni olyan, mintha egy vadlovat ülnénk meg, vezetése az amerikai rodeóhoz hasonlatos. Sokáig határozottan fogja az utat, majd a 245/45-ös első és a 275/40 ZR20-as hátsó gumik közül előbbiek kezdik elveszíteni a tapadást. Tovább erőltetve a dolgot, vagy a kelleténél kövérebb gázadásra hirtelen kitör a hátulja, és a jó reflexek mellett értő kezekre és lábakra van szüksége a vezetőnek, hogy ellenkormányozással kordában tartsa. A kormánymű ugyan direkt és némi visszajelzéssel is szolgál, az irányváltások azonban nem éppen fürgék, továbbá a Camaro méreteit és súlyát is érezni a kanyarokban. A fékerő adagolása is lehetne pontosabb, mert keményen kell taposni a pedált, hogy a legjobbat hozzuk ki a Brembo rendszerből.
Persze a Chevy minden hibája felett hajlandó szemet hunyni az ember, hiszen 15,5 millió forintért 432 lóerőnél és az izomkolosszus megjelenésnél ne is várjunk sokkal többet…
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!