A Mercedes-Benz járművein az „S” típustábla több évtizede különleges kisugárzást, intelligens technikát és nagy értéket fémjelez. Az új S-osztály ezt a hagyományt nem csak folytatja, de egyben új jelentéssel is felruházza. A jövőbemutató fejlesztések a még nagyobb biztonságot, komfortot és funkcionalitást szolgálják, de a jármű technológiai szempontból is olyan egyedinek és úttörőnek számít, amely az elődmodellekhez hasonlóan nagyban befolyásolja az autófejlesztés jövőjét.
A limuzin kisugárzása ezt az egyediséget és egyéniséget tükrözi. Formatervezése öntudatos, erőteljes egyben elegáns karaktert szimbolizál. A stuttgarti és sindelfingeni mérnökök kihívásnak tekintették a járművön az újabb technikai csúcsteljesítmények létrehozását. Az eddigi S-osztály magasra helyezte a mércét azzal, hogy 1998. évi bemutatkozása óta ismét a „Világ legjobb autója” címmel jutalmazták. A Mercedes-Benz új limuzinjának fejlesztése eleve magas szintről indult. Az új S-osztályban egy tucat technikai újdonság jelenik meg most először szériafelszerelésben – a radarszenzoros fékasszisztens PLUS-tól a bővített masszázsfunkciós ülésig, a legmodernebb infravörös technikával kivitelezett éjszakai-asszisztenstől az új COMAND rendszerig, a sok kiegészítő funkcióval ellátott preventív PRE-SAFE®- utasvédelemtől a parkoló-asszisztensig.
Biztonság: Fékasszisztens radarral és a legújabb generációs PRE-SAFE® -el
A stuttgarti autógyár a járműbiztonság területén kifejlesztett, előretekintő fékasszisztens PLUS-szal tovább erősíti elkötelezettségét a balesetmegelőzés mellett. A rendszer az elöl haladó járművet egy radar segítségével érzékeli és felismeri, kis követési távolság vagy túl gyors közelítés esetén pedig figyelmezteti az autó vezetőjét. Amennyiben ütközés veszélye áll fenn, a fékasszisztens PLUS villámgyorsan kiszámolja, és azonnal rendelkezésre állítja– még akkor is, ha az autó vezetője nem lép elég erősen a fékpedálra- az optimális fékerő-rásegítés mértékét. Ezáltal a ráfutásos balesetek száma jelentősen csökkenhet. Fontos szerepet játszik itt az adaptív féklámpa is, amely vészfékezés esetén a mögötte haladó autó vezetőjét villanófénnyel figyelmezteti. A Mercedes-Benz az S-osztály fedélzetén a fékasszisztens PLUS-t a hasonlóképpen egyedülálló PRE-SAFE® utasvédelemmel kombinálja, amely így még több biztonsági funkciót kínál. A PRE-SAFE® már csírájában felismeri a balesetgyanús helyzeteket: ha a lassulás egy meghatározott szintet túllép, vagy kipördülés veszélye fenyeget, a rendszer előrelátóan megfeszíti az első öveket és levegőt pumpál a multikontúr ülések párnáiba, amelyek a vezetőt, az első utast és a hátsó utasokat kitámasztják és védelmezőn körülzárják. A Mercedes-Benz most először az oldalsó szélvédőkbe is preventív védelmet rejtett; az ablakok fenyegető balesetveszély esetén automatikusan bezáródnak. Ezek segítségével a PRE-SAFE® és az új fékasszisztens PLUS kombinációja az utasvédelem további fokozását teszi lehetővé. A Mercedes-Benz világszerte az első és az egyetlen autógyártó, amely ilyen átfogó, már a baleseti fenyegetettségkor akcióba lépő biztonsági rendszert kínál.
Asszisztens-rendszerek: a DISTRONIC PLUS és az új éjszakai-asszisztens
A fékasszisztens PLUS a szintén továbbfejlesztett DISTRONIC PLUS távolságszabályzó-tempomat rendszerrel együtt rendelhető. Ez a radartámogatású rendszer 0-200 km/h sebességtartományban működik és még komfortosabb vezetést tesz lehetővé. Araszoló forgalomban a DISTRONIC PLUS a járművet segíti az előző autóhoz képest a megfelelő távolságra tartani, a limuzin automatikusan lefékez (akár álló helyzetig), majd a forgalom beindulásakor az elérni kívánt sebességre felgyorsít. Így tehermentesíti az asszisztens rendszer a jármű vezetőjét és kínál jelentősen nagyobb kondíciós biztonságot. A fékasszisztens PLUS és DISTRONIC PLUS kiviteli csomaghoz most egy új, szintén radarszenzor működésű Parkolás-asszisztens is hozzátartozik, melynek hatótávolsága nagyobb, mint az ultrahang jeleknek, így az autó vezetője tolatásnál már a fenyegető ütközés veszélyéről figyelmeztetést kaphat. Az új S-osztály fedélzetén debütáló új éjszakai-asszisztenssel a Mercedes-Benz az esti, sötétben történő balesetek kockázatának csökkentéséhez kíván hozzájárulni. A rendszer az emberi szem számára láthatatlan infravörös fényen alapul és éppen ezért a szembejövő autóvezetőt nem vakítja el. Az utat két infravörös fényszóró világítja meg, amely bekapcsolt tompított fényszórónál az autóvezető látótávolságát több mint 150 méterre növeli. Az éjszakai-asszisztens segítségével a gyalogosok, kerékpárosok, parkoló járművek vagy más akadályok már korábban láthatóvá válnak. Az első szélvédő belső oldalán elhelyezett infravörös kamera felveszi az utcai jelenet visszavert képét, amely aztán a kombiműszer kijelzőjén megjelenik.
Dimenziók: nagyobb, komfortosabb és még értékesebb
Az elődmodellhez képest az új stuttgarti csúcsmodell minden tekintetben megnőtt. Két, 5076 vagy 5206 mm hosszú karosszéria variáció közül lehet választani – ez 33 ill. 43 milliméterrel több, mint az eddigi S-osztály méretei. A tengelytáv 70, ill. 80 mm-rel megnőtt 3035 és 3165 milliméterre. A karosszéria 16 milliméterrel szélesebb lett és 29 milliméterrel magasabb, mint eddig. Az új méretek teremtik meg annak a térkoncepciónak az alapját, amely minden utas számára első osztályú komfortot kínál. A belső tér szélességi méretei, mint a válltér és a térdszélesség 39 milliméterrel megnőtt, a fejtér még öt milliméterrel nagyobb lett. A hosszú tengelytávú S-osztály limuzinban az utasok kényelmét szolgálja a nagyobb üléshely távolság (+ 10 mm) és a nagyobb lábtér (+ 11 mm). A csomagtér nagysága 60 literrel, 560 literre nő (VDA-mérési módszer). A belső tér kialakítását az értékes nemesfa használat, krómozott díszítőelemek, formatervezett alumínium kezelőszervek és gondos ízléssel kiválasztott, jó érzést nyújtó színek jellemzik. A formát és a funkciót egyaránt szem előtt tartó műszerfal igényes, lekerekített vonalvezetésével a Mercedes formatervezők új remekműve. A műszerfal nemcsak védettséget sugall, hanem áttekinthetőséget és funkcionalitást sugároz – az ember és az autó kapcsolata az új S-osztályban az első pillanattól kezdve harmonikus.
Kezelési koncepció: színes kijelzők, gyorshívógombok és COMAND-Controller
Erről gondoskodik az új fejlesztésű, kipróbált kezelési koncepció is, amely átfogó ergonómiai és pszichológiai megfigyelési tanulmányokra alapoz és a föld minden táján a Mercedes ügyfeleivel elvégzett elfogadási vizsgálatok eredményeit veszi figyelembe. Az új S-osztály intelligens kezelési koncepciójának középpontjában a nagyon gyakran használt funkciók gyors elérhetősége áll. Ezért a rendszert tudatosan a párhuzamos kezelhetőség jegyében alakították ki: ki-ki kedve és szokása szerint kezelheti az autórádiót, a TV-vevőt, a CD-/DVD-váltót, a telefont és a navigációt – mindezt vagy a multifunkciós kormány hagyományos kapcsolóin keresztül, vagy a továbbfejlesztett COMAND rendszer segítségével. A középkonzolban elhelyezett gyorsbillentyűk ergonómikus kialakításúak és jó elhelyezésűek, ezeket az autó vezetője kényelmesen, odapillantás nélkül kezelheti. A szériafelszerelés klímaautomatika vezérlése két különböző módon is lehetséges: a COMAND-on keresztül vagy egy a szellőzőfúvókák alatt elhelyezett szép formájú kapcsolóléc segítségével. Az új kezelési koncepció elsődleges és legfontosabb területei a kormány és a kombiműszer. Ezen a területen található minden olyan fontos információ és funkció, amelyekre a vezetőnek útközben szüksége lehet. A középpontban a legújabb technológiai fejlesztésű színes képernyő áll, melyen a megjelenített kép tökéletes, tű éles. A műszerfal kijelző alsó szélén – kiviteltől függően- az egyedi beállításokhoz, a kijelezésekhez és a kezelési funkciókhoz tartozó hét főmenü mellé rendelt magyarázó szöveg látható. A funkciók közötti gyors választáshoz a Mercedes-Benz a szériafelszerelés multifunkciós kormánykerékhez tartozó kezelőrészeket továbbfejlesztette. Itt kerek formájú, megvilágított, öt-utas gombokat alkalmaz, melyeket az autó vezetője könnyű gombnyomással működtethet. A kezelést megkönnyítő és a modern műszerfal-formatervezést lehetővé tevő további újdonság a DIRECT SELECT – a szériafelszerelés 7G-TRONIC hétfokozatú automata sebességváltó elektronikus irányítása, amely a kormányoszlop jobb oldalán elhelyezett szépformájú kar finom megnyomásával könnyen működtethető. Ennek a technikának köszönhetően a Mercedes mérnökei lemondhattak az eddig szokásos automata választókarról a középkonzolban és a kardánalagút borítását újszerűen alakíthatták ki.
Az innovatív „Cockpit Management and Data System“ is — röviden COMAND – új formában jelentkezik és még több lehetőséget kínál. A már ismert telematik- és audiokészülékek mellett most különféle olyan, a rendszerbe integrált járműfunkciókkal is találkozhatunk, amelyeket eddig szóló kapcsolók működtetek. A központi kezelőegység a kardánalagúton elhelyezkedő új COMAND-Controller segítségével választhatók ki a fő- és almenük és aktiválhatók a kívánt funkciók. Ha a jármű gyári autótelefonnal felszerelt, a Controller mögötti puha kartámasz oldalra hajtása után megtalálható a telefon billentyűzete. Az új nagyméretű színes COMAND kijelző egy szinten található a kombiműszerrel, így azt a vezető és az első utas még jobban láthatja. Az új kezelési struktúra, a modern színek és az áttekinthető, fotóélményt nyújtó grafikák a menüvezérlést optikailag is valódi élménnyé teszik. Az új S-osztály COMAND rendszere szériatartozékként autórádiót, CD-/DVD lejátszót és számítógépes adatkártya (PCMCIA kártya) csatlakozót foglal magában. Külön kívánságra a Mercedes-Benz Európában a COMAND-ot olyan navigációs rendszerrel szereli fel, amelyek adatai merevlemezen tárolhatók. Ez a módszer az eddiginél még gyorsabb útszámítást tesz lehetővé.
Komfort: új masszázsfunkciós ülések és légrugózás szériafelszerelésben
Az S-osztály új fejlesztésű ülései a Mercedes ügyfeleinek személyre szabott kényelmet ígérnek. Az elektromosan, 16-fokozatban állítható multikontúr első ülések a szériafelszerelés részei. Ezen kívül külön kívánságra ülésfűtéses és szellőzéses komfortülések, multikontúrülések (elől és hátul) és menetdinamikai multikontúrülések (elöl) közül lehet választani. Ez utóbbi ülés különlegessége, hogy üléspárnájának és támlájának kontúrja a mindenkori menethelyzethez alkalmazkodik, így folyamatosan optimális oldaltartást kínál. Ezen túlmenően a menetdinamikai multikontúrülés támlája elkülönített légkamrákkal ellátott, amelyek gombnyomásra egymás után felfújódnak és leeresztenek. Ez masszázshatást gyakorol a hátizomzatra és növeli az utasok komfortérzetét. A masszázs-funkció intenzitása és sebessége a COMAND rendszer segítségével négy fokozatban állítható.
Az új S-osztály futómű menetkomfortjához jelentősen hozzájárul a továbbfejlesztett szériafelszerelés AIRMATIC légrugózás. Az autó vezetője gombnyomással egy komfortosabb és egy sportosabb futómű-beállítás közül választhat. 120 km/h sebességtől felfelé és Sport program esetén a karosszéria automatikusan akár 20 milliméterrel lesüllyed, ezáltal a jármű menetdinamikája, aerodinamikája és üzemanyag-fogyasztása is jelentősen javul. A futómű kialakításának újabb mérföldköve az Active Body Control aktív futómű (extrafelszerelés, széria az S 600-ban), amelyet az új S-osztály számára még tökéletesebbé tettek. Az új fejlesztésű ADAPTIVE BRAKE fékberendezés olyan kiegészítő funkciókat kínál, amelyek például megkönnyítik a hegymenetben történő elindulást és vizes út esetén lerövidítik a fékutat. A rögzítőfék elektromos rásegítéssel működik – elég egy gombnyomás, ami a féket behúzza. Elindulásnál a rögzítőfék automatikusan kiold.
Dinamika: több mint 26 százalékkal nagyobb teljesítmény az új V8 motorral
Az S-osztályhoz szállítható négy motor közül három a Mercedes-Benz új fejlesztése. Ezek a motorok akár 26 százalékkal nagyobb teljesítményt és 15 százalékkal nagyobb nyomatékot kínálnak. Az autó 2005. őszi premierjén a 3,5-literes, 200 kW/272 LE teljesítményű V6 motor mellett egy új nyolchengeres, 285 kW/388 LE teljesítményű motor is bemutatkozik, amely már 2800/min fordulatszámtól 530 Newtonméter nyomatékot kínál. Az S 500 gyorsulása 0-ról 100 km/h sebességre 5,4 másodperc. 2006. első negyedévétől a Mercedes-Benz az S-osztály motorprogramját a szériafelszerelésben részecskeszűrővel ellátott V6-CDI-motorral fogja kibővíteni. A közvetlen befecskendezésű motor teljesítménye 170 kW/231 LE, 1600/min fordulattól maximális nyomatéka 540 Newtonméter. Az új S 320 CDI ezzel elődje teljesítményét 13, nyomatékát nyolc százalékkal múlja felül. Az S 600 csúcsmodell tizenkét-hengeres motorjának teljesítménye (2006. első negyedévétől szállítható) 380 kW/517 LE-re nő, nyomatéka négy százalékkal, 1900/min fordulattól 830 Newtonméterre emelkedik. Az új S-osztály V6- és V8-motorjait a Mercedes-Benz szériafelszerelésben az egyedülálló hétsebességes 7G-TRONIC automata sebességváltóval kombinálja.
Siker: Első a felső osztályban