Aki menő, trendi, progresszív akar lenni, kezdje hívószavait e-betűvel: e-mobilitás, e-autó, sőt, a Mercedesnél e-magine, azaz e-képzelet. Hiszen, ahogy mondják, a képzelet felölelheti az egész világot, vagy akár többet is. Leszállva a Földre (netán már e-Földre) egyik fő cél a klíma- és karbonsemleges autózás, fuvarozás, a belső égésű motor lecserélésével helyi emisszió nélküli elektromosra.
Átállás három modellgeneráció alatt
A Mercedes megteszi, ami rajta múlik, gyors időutazáson mutatja meg terveit. 2019-ben jelentette be, hogy 20 éven belül – tehát nagyon rövid, kevesebb, mint három modell-életciklusnyi idő alatt – teljesen karbonsemleges portfoliót akar kínálni. Az elektromos hajtás ideális terepe az „utolsó kilométeres” szállítás, kézbesítés. A márka a piaci környezethez igazítja Ambition 2039 stratégiáját. Tervei szerint 2022- ben minden szegmensben ajánlhat villamos hajtású modellt, eladásai 25%-át teszik ki idén a konnektoros hibrid, illetve tisztán akkus-elektromos kocsik. 2025-ben valamennyi modellnek lesz tisztán elektromos változata, 2030-ra pedig a hibridek és villanyautók részaránya eléri az 50%-ot, a prémiumszegmensben az ilyenek dominálnak majd. Ugyanekkor jelenik meg a teljesen elektromos portfólió, azokon a piacokon, ahol lehetővé teszi az infrastruktúra és a környezet.
A márka elektromos könnyű haszonjármű-kínálata az eCitan, az eVito, az eVito Tourer, az eSprinter, az EQV, illetve a még le sem leplezett EQT. Itt említem meg az e-fuvarozás néhány jellemzőjét (általánosan érvényesek): a töltési idők az akku kapacitásának 70%-os visszaállítására érvényesek (mert feljebb lelassul a folyamat); a ténylegesen kivehető elektromos energia csak mintegy 90%-a a névlegesnek, mert nem engedi magát nullára lemeríteni a rendszer, és a garancia csak az eredeti kapacitás 70%-ára vonatkozik.
eVito PanelVan
A villanyfurgon rakodási lehetőségei megegyeznek a konvencionális hajtásláncú modellekével, de utánfutót az eVito nem vontathat. A dízeles és az eVito egyaránt elérhető 2800, illetve 3200 kilogrammos megengedett össztömeggel. A padló alatti három akkumodul miatt a magasságát kissé megnövelték (31 mm), a szabad magasság terheletlenül 141, terhelve 134 milliméter. A többi típushoz hasonlóan acélcső kalodába beépített aszinkron (kivéve a szinkronmotoros eCitan) elektromotorja az első kerekeket hajtja. Tölteni váltóárammal lehet. Négyféle rekuperációs (mozgási energiát visszanyerő) lassítási mód járul hozzá a kb. 150 kilométeres hatótávolság minél nagyobb részének kihasználásához. 17 colos keréktárcsákkal szerelik fel.
eVito Tourer
Ez már nem furgon, hanem prémium buszlimuzin, széria aktív fékasszisztenssel és akusztikus figyelmeztető rendszerrel. A Tourer PRO kivitel sötétített hővédő üvegezést, 17 vagy 18 colos felniket kínál opcióként. Airmatic légrugózása a sebességtől függően, automatikusan megemeli, vagy lesüllyeszti magát (mínusz 10 és plusz 35 milliméter között). Hatótávját – választhatóan – visszaszorított teljesítményű klíma, gyengébb menetpedál-reakció és lassú nyomatékfelépülés növelheti. Utánfutót vontatni sajnos nem lehet az autóval, tehát aki például motorcsónakját vinné a tópartra, válasszon belső égésű motoros Vitót.
A rövidke menetpróbára ezt a járművet juttatta nekem a sorsolás. Kezelése szinte azonos a megszokott Vitóéval. Tetszett nesztelen futása, jó gyorsulása, nagyon kellemes jármű. Hatótávja tökéletesen megfelelhet például VIP-vendégek szállítására a szálloda és a reptér között. Alánézve eszembe jutott, hogy nagyon vigyázhatnék, ha magas szegélyű járdára kell felállni, nehogy sérüljön a vélhetően legdrágább szerkezeti elem, az akkumulátortelep, amelynek pótalkatrészként nem publikus az ára. Professzionális felhasználásra nagyon megfelelhet az eVito Tourer, de magántulajdonosnak, sok esetben, a hagyományos hajtóművű lehet alkalmasabb.
EQV
Ez a típus műszakilag az eVito Tourerre hasonlít, de Avantgarde és EQV dizájncsomagokat, multifunkciós bőrkormányt, fűthető első üléseket, navigációs és előklimatizálási szolgáltatást kínál. Széria a 10,25 colos médiakijelző, illetve az 5,5 colos színes TFT-kijelző a kombinált műszeregységben, valamint a részben automatikus Tempmatic klímaberendezés, és opcionálisan a Thermotronic automata, akár hátsó légkondicionálóval.
eCitan
A márka könnyű e-haszonjármű családjának legfrissebb tagja. Szinkronmotoros, fronthajtású, nyolc akkumodulját az alvázba integrálták, a két tengely között. Kétféle menetdinamikai üzemmód, hatótávolságra optimalizált Comfort ECO menetprogram, illetve három rekuperációs szint választható.
eSprinter
A magas tetős zárt áruszállító raktérfogata 11 köbméter. Hasmagasságát 71 milliméterrel megemelték, természetesen az akkumulátort védve. A jármű kapható 35 és 47 kWh kapacitású akkuval is. Széria a 16 colos keréktárcsa, az aktív fékasszisztens és a négy rekuperációs mód. Fürge fuvarozáshoz menetdinamika-mód kapcsolható be. Négy akkumodulját aktív hővezérléssel látták el. Az eSprinter sem vontathat utánfutót.