Érdekes, de abszolút logikus méretkoncepciót valósít meg a harmadik generációs, Tourer utónévvel illetett Zafira. A kifutó, ám továbbra is gyártásban és értékesítésben maradó típusnál 19,1 centivel hosszabb, ugyanakkor például egy Volkswagen Sharannál 19,6 centivel rövidebb – jól lavíroztak tehát a mérnökök, amikor véglegesítették a hét ülés köré tervezett kocsiszekrény dimenzióit. A kép persze az 57 mm-es tengelytáv-, valamint a 96 mm-es első és 78 mm-es hátsó nyomtávnövekedéssel lesz teljes, így sejthető igazán, hogy mekkorát is nőtt az autó.
Ha akarom, kisbusz, ha akarom, luxusfurgon
A nagy poén, a fő mondanivaló természetesen az opciós, Flex7 nevű ülésrendszer. A fix és könnyedén hajtogatható alkalmatosságok jóvoltából tényleg lakberendezőnek érezhetjük magunkat, olyan sokrétű variációs lehetőséggel gazdálkodhatunk. A hátsó két férőhelyre felnőttek is bemászhatnak, rövid távon elfogadható kényelemben utazhatnak. Ez a két ülés gyorsan összecsukható, az előredöntött támlák hátoldala síkba fekszik a padlóval.
A középső sor három ülése egymástól függetlenül, 210 mm-es tartományban csúsztatható (standard), a középsőből magas könyöklő formázható (Lounge-rendszer), a szélsők pedig 50 mm-rel beljebb tolhatók. Ezáltal a második sorban főúri lesz a kényelem, hiszen az itt helyet foglalók válla eltávolodik az oldalajtótól, középen meg ugye ott az alkalmi könyöklő. Értelemszerűen ezek az ülések is összehajthatók, lefektetett támlájuk pedig folyamatossá teszi a sík padlót.
A raktérméret ötüléses konfigurációnál 710 liter, ami 65 literrel múlja felül a típuselődét, a maximális, 1860 literes kapacitás pedig 40 literes hozadékot jelent. Pakolási dolgokban egyébként igen erős az új Zafira, hiszen több mint 30 rakodóhelyet kínál, főszerepben a multifunkciós, csúsztatható, emeletes középboxszal.
A Zafira Tourer általános minősége rendkívül meggyőző, tulajdonképpen nem is az obsitos modell utódjának, sokkal inkább az Insignia egyterű inkarnációjának tekinthető. A frontrész lámpamegoldása az Amperát juttatja eszünkbe, a kocsi első, MacPherson rendszerű futóműve az Insigniától, míg a hátsó, Watt-rudazatos az Astrától származik. A fedélzeten más Opel modellekből már ismerős kezelőszervek köszönnek vissza, s bár továbbra is „gomberdő” van a középkonzolon, a működtetés ésszerű, logikus.
A nemzetközi menetpróbán egyféle hajtáslánccal, a hatfokozatú manuális sebességváltóval kombinált csúcsdízellel állította csatasorba a Zafira Tourereket az Opel. Az autókban start-stop rendszer dolgozott, mégpedig kellő diszkrécióval, s a 165 lovas négyhengeresről is hasonló véleményt alkothattunk. Kellemes duruzsolással jár, hangja a fordulatszám emelkedésével sem válik tolakodóvá, a legnagyobb dicséretet azonban azért kapja, mert zajkomfortja a hosszú utazásokra leginkább jellemző 90-130 km/órás tartományban a legoptimálisabb. A dimbes-dombos országúti, rövidke autópályás etapokkal és elővárosi araszolással spékelt próbaútvonalon megelégedett átlagosan 5,8 liter gázolajjal – igaz, csupán ketten, kis kézipoggyászokkal ültünk a fedélzeten.
2013-tól már magyar motorok is lesznek
A Zafira Tourer értékesítése az Astrából és az Insigniából ismerős 2.0 CDTI turbódízel háromféle teljesítményű (110, 130, 165 LE) változatával, valamint az 1,4-es, turbós benzines 120 és 140 lovas verziójával kezdődik 2012 tavaszán. A motorpaletta később a szupertakarékos ecoFLEX dízellel, 1,6-os CNG-gázüzemű modellel, 2013-tól pedig a már Szentgotthárdon készülő, új generációs benzines és dízelmotorokkal bővül.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!