Valóságos egyterű-nagyhatalommá nőtte ki magát a Ford: a kicsitől a nagyig szinte mindenféle méretben kínálnak családi buszlimuzinokat, ráadásul mindjárt kétféle vonalon. Az egyik ugyebár a kifejezetten személyautónak készülő, trendi és modern MAX-sorozat, melyet a B-MAX, C-MAX/Grand C-MAX, S-MAX, illetve a Galaxy képvisel. A másik pedig a haszonjárműves alapokra építkező, illetve azokkal közösen fejlesztett, költséghatékony Tourneo-vonal.
Itt a nemsokára érkező kompakt Tourneo Courier (4,16 m; 4 vagy 5 ülés) és a Tourneo Custom óriás (4,97 m vagy 5,34 m; 8 vagy 9 ülés) közé ékelődik be a most kipróbált Tourneo Connect/Grand Tourneo Connect páros – akárhogy is számolom, ez csak egyterűből hétféle típust és 10 variációt jelent.
Úgy tűnik, a Ford formatervezői manapság még a „dobozt” is képesek stílusosan becsomagolni, így aztán a Tourneo Connect, valamint a hosszában és tengelytávolságban egyaránt 40 centiméterrel nagyobb Grand Tourneo Connect többé-kevésbé ügyesen leplezi a teherautós vérvonalat. Ez pedig a belbecsre is igaz: a műszerfal éppen olyan mozgalmas, mint a személyautókban. A haszonjárműves rokonságra legfeljebb a kemény műanyagok, na meg a szélvédő feletti rakodópolc utalnak. Ugyanakkor modul egyterűs viszonylatban nagyvonalú az alapfelszereltség (egyebek mellett távirányítós központi zár, IVD menetstabilizátor, visszagurulás-gátló, hat légzsák, keréknyomás-ellenőrzés), de kétzónás légkondicionáló, sebességtartó automatika, tolatókamera, fejlett Ford Sync audiorendszer és Bluetooth telefonkihangosítás, panoráma-napfénytető, vagy repülőgépes tetőkonzol, továbbá a szegmensben először akár városi koccanásgátló is elérhető az autóhoz.
A kétoldali, nagyméretű tolóajtókon keresztül kényelmesen lehet beszállni hátra, a rövid és a hosszú változat utastere azonban másképpen variálható. A Tourneo Connect 60:40 osztású üléspadjánál először ledönthetők a támlák, azután előrebuktathatók vagy teljesen kiszerelhetők az ülések, így a csomagtér 1029-ről 2410 literre bővíthető. A Grand Tourneo Connect esetében egy-egy mozdulattal a padlóba lehet hajtogatni a második üléssort, akárcsak a 88 900 forintos felár ellenében rendelhető harmadikat. A két „pótszék” egyébként sínen csúsztatható előre-hátra, attól függően, hogy lábtérből, vagy poggyásztérből szeretnénk nagyobbat. Ezenkívül az anyósülés támlája is lapjára hajtható, úgyhogy akár három méter hosszú tárgyak is szállíthatók a kocsiban. A praktikus részletekre ugyancsak nagy hangsúlyt fektettek: ötletes megoldás például, hogy a négy 12 voltos aljzat közül a műszeregység felhajtható árnyékolója alá került az egyik, de hasznos pakolórekeszekből, csempészüregekből, palack- és italtartókból is eleget terveztek az autóba.
Nagy autóban kis motor: megy ez?
Nem kis meglepetést okozott, hogy az 1,0 literes, EcoBoost benzines turbómotor milyen jól boldogul a termetes Forddal. Még akkor is, ha ezt csak a sima Tourneo Connectbe építik be, s igazság szerint mi csak két személlyel vezettük – azért arra kíváncsi lennék, hogy az 590 kilós teljes terhelésnél mihez kezd. Mindenesetre az apró háromhengeres határozottan veszi a gázadást és lelkesen pörög fel, 100 lóerős teljesítményével és széles tartományban kiaknázható 170 Nm-es nyomatékával pedig tisztességesen gyorsítja az autót. Persze előzéskor ajánlatos bőszen visszakapcsolgatni, hogy biztosítsuk a megfelelő rugalmasságot, de a hatfokozatú sebességváltó szerencsére pontosan megvezetett. Hosszan kihúzatva pedig az alapjáraton és részterhelésnél kiegyensúlyozottan járó, csendes motor vidám brekegésbe kezd. Ilyenkor azonban iszákos a kicsike, a gyakorlatban 7,0 liter feletti átlaggal számolhatunk.
Takarékosabb és nyomatékosságának betudhatóan kényelmesebben vezethetővé teszi a (Grand) Tourneo Connectet az 1,6-os dízel: ez 95 és 115 lóerős konfigurációban választható. A legnagyobb különbség, hogy a gyengébbikhez ötfokozatú, kissé akadósan kapcsolható váltó tartozik, rendelhető viszont ECOnetic (+210 ezer Ft) kivitelben, melynél start-stop rendszer, aktív hűtőnyílás-szabályzás és fékenergia-visszanyerés mérsékli a fogyasztást 4,6 l/100 km-re. Amúgy korai felkapcsolásokkal operálhatunk, leheletfinom turbólyukat követően mindkettő készségesen húz és egészen halkan teszi a dolgát, ami az autó zajszigetelését is dicséri. Akár benzines, akár dízel, jól vezethető a modul egyterű: a személyautós fivérekhez képest persze kanyarban szerényebb a tapadása és valamivel nagyobb az oldaldőlése, de a kormányzás közvetlen, szépen fordul és kellemesen rugózik az autó.
A Tourneo Connect klíma nélküli benzines alapmodellje 5 190 000 forinttól indul, a 95 lóerős dízel pedig ennél 435 ezerrel drágább – azonos motorváltozat és felszereltség esetén a Grand Tourneo Connect felára 125 ezer forint.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!