A találmányokat, innovációkat két csoportra osztom: az egyikbe a speciális tanultságot, alkalmasint zsenialitást kívánók tartoznak, amelyeket csak kivételes emberek ötölhetnek, dolgozhatnak ki. Ilyen például a fedélzeti számítógép. A másik halmaz elemei egyszerű dolgok, amelyekre akárki rájöhetett volna, de ez mit sem csorbít annak érdemén, aki ténylegesen előrukkolt vele. Egy korszerű gépkocsi tele van az előbbiekkel, de gyakran hiányzik belőle néhány az utóbbiakból. Olyasmire gondolok, hogy egy mindennapi használatra szánt kombi vagy kisfurgon jobb első ülése legyen azonos síkba fektethető a csomagtér padlójával. Egy kisgyerek is azonnal átlátja, hogy így kell lennie, mégis mennyi a rossz példa… E cikkben, szerencsére, jó példákról lesz szó.

A könnyű haszonjárművek piacán nagyon erős szereplő a Renault PRO+ az Express Van, a Kangoo Van, a Trafic és a Master sorozattal. Ezek az utolsó kivételével sorakoztak fel megtekintésre és rövid próbavezetésre, valamennyi benzin- és dízelmotorral, hatfokozatú manuális sebességváltóval. Maradiak? Nem! A valóságtól elrugaszkodott rögeszmék helyett a felhasználók és a fenntarthatóság valós szempontjainak felelnek meg!

Az Express pilótáját a visszapillantó kamera képe és a nagy monitoron megjelenő információk segítik, és a jobb oldali napellenző látótérnövelő tükre. Az ajtó kisebb fele szűk parkolóhelyen is kinyitható, az elforduló válaszfal és a lehajtott ülés megnöveli a hasznos teret és a berakható tárgyak hosszúságát

Renault Express Van
A marokkói Tanger Renault gyárában készülő új, flexibilis, praktikus és hatékony Express Van 2021 tavaszán került forgalomba Európában és világszerte, néhány kategóriarekordot felállítva. Ilyen az utastér tárolóinak össztérfogata (48 liter), a tolóajtó szélessége (716 mm), a válaszfal mögötti raktér hossza (1,91 m) és térfogata (3,3-3,7 m³), illetve a járműhossz-raktérhossz arány. A drótháló-válaszfal jobb oldala persze derékszögben előrefordítható, ekkor a lehajtott kísérőülés fölé nyúlhat a 2,36 méter hosszú rakomány. A benzinmotoros változat teherbírása 780, a dízelé 650 kg. Ügyes megoldás a látótérnövelő tükör a jobb oldali napellenző hátoldalán (Wide View), ami megkönnyíti a furgon pilótájának a besorolást és a sávváltásokat. Mennyibe kerül ez a sima üveglap, bármi elektronika, chip és high-tech nélkül, egy autó árához képest? Semmibe! Miért nincs hát mindegyikben? Mert éppenséggel a Renault embereinek jutott eszébe. Van persze utánfutó-stabilizátor (Trailer Stability Assist) és sokféle egyéb támogató rendszer is. Mekkora poén a furgonokban jórészt használhatatlan belső visszapillantó tükör helyén a hátranéző kamera kis képernyője (Rear View Assist). Mindig látom, mi történik mögöttem. Ez nem egyedi dolog, de a többivel együtt nagyban növeli a biztonságérzetet és a tényleges biztonságot.

A volán mögött az első pillanattól otthonosan éreztem magam, nem ad fel rejtvényeket az Express, olyan, mintha önmagam kiterjesztése lenne. Csak az nem tetszett, hogy a műszerfal közepén alacsonyra helyezték a képernyőt, és nem mutatja a sebességet a műszer mutatója melletti nagy digitális kijelző sem. Miért, hiszen csak a Kangoo Vanét kellett volna lekoppintani? Akkor sem lett volna nagy bravúr, ha két elég különböző típusról van szó.

Renault Kangoo Van
A megújult Kangoo Van francia földön, Maubeuge üzemében készül, kétféle hosszúságban. 2021 júniusától forgalmazzák. Hogy mindjárt az elején lelőjem a poént: elhagyták a jobb oldali B-oszlopot, szilárdsági szerepét a két ajtó megerősített szegélyére ruházták át, így egyetlen, óriási, valamennyi vetélytársét letromfoló (1466 mm hosszú) nyílás könnyíti a rakodást, illetve a munkát, ha például a beépített polcos szekrényhez kell hozzáférni. Neve, az Ezeregyéjszakát idéző Open Sesame, azaz Szézám, tárulj! Már önmagában ez is sok vásárlót szerezhet neki, de még ott van az 1/3-2/3-os aszimmetrikus hátsó ajtó, amely 90-180 fokos szögben nyílik, tehát akkor is könnyen hozzáférhető a rakomány, ha a jármű mögött kevés a hely. Lopásvédelemként a hátsó és oldalajtókon nincs kulcslyuk, a Renault Kártyával nyitható a jármű. Ügyes dolog a tető alatti tartó is, hosszú tárgynak, például létrának – mennyivel jobb, mint külső tetőtartóval bajlódni! 3,9 köbméteres rakterével még az alapmodell is kategóriájának legjobbja, és ehhez összesen 60 liternyi tárolórekesz járul. A jármű egy- és kétszemélyes utasüléssel is rendelhető.

12-féle vezetéstámogató rendszere közül példaként megemlíthető az aktív vészfékező rendszer, a forgalmi és autópálya-asszisztens, a kamerás belső visszapillantó tükör és az oldalsó parkolóradar. Apróságnak tűnik, de a gyakorlati munkában aranyat ér, hogy a jobb első ajtó 90 fokig nyílik, hogy ez és a tolóajtó bármilyen sorrendben nyitható, csukható, hogy a lehajtható utasülésnek és a kihajtható válaszfalnak köszönhetően akár 3,05 méter hosszú a rakodófelület. Nem kevésbé érdekes, hogy az utas feletti behajtható és lezárható polcrendszer kibővíti a rakteret, ezáltal, változattól függően, 2 illetve 2,5 méteres tárgyak (létrák, csövek stb.) is beférnek. A megújult Kangoo raktérfogata 3,9 köbméter, teherbírása 600-800 kilogramm (opcióként közel egy tonna), az utánfutó 1,5 tonnás lehet. Az elektronikai, csatlakoztatási, vezetőtámogatási arzenált nem részletezem, megvan minden, ami lehetséges és szükséges.

A próbaúton az tűnt fel, hogy mennyire megnőtt a Kangoo – 1997-es bevezetésekor egy aranyos, rögtön megszerethető kis munkatárs volt, most mintha egy kategóriával nagyobb lenne, de változatlanul rokonszenves. Vezetni nagyon könnyű, jól látható képernyőjével, asszisztenseivel elfújja a sokféle dologra odafigyelni kénytelen pilóta stresszét.

Mutatós, elegáns VIP-személyszállítóvá lépett előre a Trafic SpaceClass, markáns frontdizájnja teljesen új, a fényszórók LED-esek. Többféle kivitel készül. Fotó: Karlovitz Kristóf

Renault Trafic Combi és SpaceClass
Az új, akár 9 üléses, bőséges csomagterű Trafic Combit nagycsaládosoknak, személyszállítási szolgáltatóknak és önkormányzatoknak ajánlják. A Trafic SpaceClass igényesebb kivitel, exkluzív kényelemmel. A Prémium változat VIP-vendégeket vár, bőrkárpitozással és business-osztályú komforttal, kivehető, csúsztatható és kihajtható asztallal, a forgatható ülésekkel pedig könnyedén alakítható át mobil nappalivá, vagy tárgyalóvá. Az elvonulásra vágyók a SpaceClass Escapade verzióban találhatják meg, amire szükségük van. Harmadik üléssora ággyá alakítható, asztalkája és az oldalsó olvasólámpa jó társsá teszi egy laza kiruccanáshoz.

Tetszés szerint variálható a belső tér, a második sor üléseinek megfordításával és az asztalkák felállításával tárgyaló alakul ki, mögötte jelentős méretű poggyásztartóval

Beülve a SpaceClass modellbe, elégedett voltam a berendezés minőségével és ötletességével. Ebben a piaci szegmensben is éles a verseny, és úgy találtam, hogy a Renault kínálata állja a versenyt a vetélytársakkal, nem hiányzik belőle semmiféle technikai furfang vagy támogató rendszer. Attraktív, szemrevaló, tekintélyes jármű, élvezetes utazni benne, de vezetni is.

ÖSSZEGZÉS
A Renault, felidézve a gall szellemiséget, megint egyszer megmutatta, hogy az általában nem túl izgalmas könnyű haszonjárművek szegmensében is van tere a bátran, ötletesen újító hozzáállásnak. Innovációs tűzijátékuk sok praktikumot kereső vállalkozót, iparost, kereskedőt, vállalatot győzhet meg.