A Ford Focus volt az első jármű, amelyik az Atlanti-óceán mindkét oldalán „Év autója” lett. Eddig nem kevesebb, mint 75 díjat nyert. Ez a siker a Ford of Europe alapfontosságú modelljévé tette – az elsőgenerációs kocsinak még a gyártás kifutó évében, 2004-ben is minden darabja el van adva, megjelenése óta több mint négymillió példány talált gazdára, nyolcvan országban! A bemutatáskor három- és ötajtós, valamint kombi karosszériát tartalmaz a család, a négyajtós modell 2005-ben követi ezeket. Felépítése részben közös a Focus C-MAX, a Volvo S40/V50 és a Mazda3 modellekével.

Kívül-belül

Az új Focus védjegye a magas hátsó lámpa és az oldalablakok egyedi formája. Stílusos és funkcionális az új kombi is, a Ford családi vonásait mutató gépháztetővel és hűtőmaszkkal. Hátulról az agresszíven lejtő tetővonal teszi felismerhetővé a három- és ötajtós kivitelt. A Focus C-MAX-szel azonos hosszúságú kocsi hátsó fejmagassága és csomagtere elsőrangú, magas, karcsú hátsó lámpái között a kategória legszélesebb hátfalajtaja nyílik, a csomagtér pedig jól kihasználható, mert nem nyúlik be a kerékdob. A műszerfal kevésbé extravagáns, mint az első generációs modellé, szinte körülöleli az autóst, s minden ott van, ahol keressük. Az új modell belseje csak úgy vibrál, utastere csupa szín. Ötféle felszereltségi szint készül: Ambiente, Trend, Sport, Ghia és Titanium. Piaci újdonságként allergológiailag tesztelt anyagokból épül fel az utastér.

Masszív karosszéria

Az elődénél hosszabb tengelytáv (plusz 25 mm) és szélesebb nyomtáv (plusz 40 mm) jóvoltából vélhetően stabilan áll majd az úton az új Focus, melynek nőtt a belső tere is. A tökéletesítések hétéves tapasztalaton alapulnak: mind a Control Blade hátsó futómű, mind a merevebb első bölcső nagymértékben szigeteli a rezgéseket, és bizalmat keltően kontrollálja a karosszéria mozgásait, úgyhogy rossz úton is kényelmesen viselkedik az autó. Jelentős szerepet játszik a menettulajdonságokban, hogy a karosszéria csavarásállósága tíz százalékkal nőtt a kategória legjobbjának számító elődhöz képest. Elektrohidraulikus szervokormány (EHPAS) könnyíti meg a kis sebességű manőverezést, megőrizve az irányítás pontosságát nagy tempónál. A nagyobb átmérőjű fékek pedig jobban érzékelhetők, csökkentik a pedálerőt és megnövelik a fékbetétek élettartamát.

Hajtóművek

A 115 lóerőós, 1,6-os Duratec Ti-VCT motor dupla változó vezérlése (Independent Variable Camshaft — Ti-VCT) javítja a gázcserét, növeli a nyomatékot és öt százalékot elérően csökkenti a fogyasztást. A benzines kínálatban szerepel még a 16 szelepes 1,4-es (80 LE), 1,6-os (100 LE) és 2.0 literes (145 LE) változat is. Gázolajos erőforrást választani az 1,6-os (110 LE) és a 2,0 literes (136 LE) Duratorq TDCi közül lehet, utóbbihoz hatfokozatú sebességváltó jár. Az emissziós előírások betartásáról, sőt túlteljesítéséről koromszűrő gondoskodik. Az új, folyamatosan változó áttételű Durashift CVT (Continuously Variable Transmission) erőátvitel az 1,6-os Duratorq TDCi motorhoz kapható. Teljesen automatikus vagy hétfokozatú manuális üzemmódban működhet. A fogyasztást akár nyolc százalékkal is csökkentheti a hagyományos, négy- vagy ötfokozatú automatához képest. Választani lehet a Focushoz az öt- vagy hatfokozatú Durashift manuális sebességváltót és a négyfokozatú Durashift automatát is.

Műszaki csemegék

Az új Focus egész sor új műszaki megoldást hoz magával, például KeyFree kulcsnélküli ajtónyitást, napsugárzás-visszaverő szélvédőt (ötször annyi napsugárzást nyel el, mint a színezett üveg, jelentősen fokozza a légkondicionáló hatását), a kormányzott kerekekkel együtt elforduló halogén fényszórót, BlueTooth™ kihangosítót és drót nélküli kapcsolatot a mobiltelefonnal, a PDA-val és a laptoppal, a rádióra, a telefonra, a klímaberendezésre, a szórakoztató rendszerre és a navigációs készülékre ható hangvezérlést és hátsó szórakoztató berendezést. Nem szorult háttérbe a biztonsági fejlesztés sem. A karosszériastruktúrát változó vastagságú lemezekből és nagyszilárdságú acélból, plazmahegesztéssel állítják össze. Virtuális és fizikai tesztelését az iparág legnagyobb teljesítményű számítógépére, illetve a Volvo modern, svédországi biztonsági laboratóriumára bízták. Az optimalizált, egyfokozatú frontlégzsákok az alapfelszerelés részei. Újdonság az opcionális állítható pedálsor, amellyel bármilyen testalkatú ember kényelmesen, biztonságosan vezetheti az autót.