Az áru jellege önmagában is számos kihívást hordoz, hiszen a különféle üzemanyagok más és más veszélyt jelentenek környezetünkre. A motorbenzin 15 oldalas biztonsági adatlapját olvasgatva az embernek az az érzése támad, hogy ez maga a tartályba zárt hétcsapás – nemcsak rendkívül tűzveszélyes, hanem súlyosan mérgező, rákkeltő és a vízi élővilágra nézve is különösen ártalmas. Ennek megfelelően a százhalombattai finomítóba még engedély birtokában is csak körülményesen lehet bejutni. A tankereket még vendégeknél is rigorózusabban ellenőrzik: ha jól számoltam, öt checkponton hajtottunk át, amelyekből kettő ujjlenyomatot is kért! Takács Róbert, aki mellé kocsikísérőnek szegődtem egy napra, azt mondja, nem olyan nehéz betartani a rengeteg előírást.
Miután felvettük a fuvarlevelet, jöhet a mérlegelés, majd irány az átfejtő állomás. A rendszer előre meghatározza, hogy a tartálykocsi melyik rekeszébe milyen üzemanyagot kell tölteni, így a benzinkutakat végiglátogatva a hátsó rekeszektől az elsők felé haladva fejtik le a rakományt, hogy a hajtott tengelyen mindig legyen súly. Ha tele a tartály, jöhet az újabb mérlegelés és irány az autópálya.
A kiskereskedelmi kúthálózat ellátása a tankercég egyszerűbb feladatai közé tartozik. A töltőállomások földalatti tartályaiba ugyanis gravitációs úton is lejuttatható a kőolajszármazék, vagyis nincs szükség átfejtő berendezésre. Egyszerűen csatlakoztatni kell a lefejtő és a gázvisszavezető csövet, földelni kell az autót, és a fedélzeti komputerrel máris indítható az átfejtés. Csupán arra kell figyelni, hogy a kezelő az adott rekeszben lévő üzemanyagot a fajtájának megfelelő tartályba eressze le. A folyadék mennyiségét, így fogyását, elektronikus mérőléc tartja számon, a szelepek mozgását pedig elektronikus plombák követik az árubiztonság érdekében. A folyamat tehát megfelel az SPDS (sealed parcel delivery service), azaz zárt csomagkézbesítés szabályainak. Mindez kellően kézenfekvőnek hangzik, ám ez a munka könnyebbik vége.
A másik nagy felvevőpiacon, a mezőgazdaságban ugyanis kampányszerűen folyik a munka, tavasszal és ősszel alig lehet lépést tartani az üzemanyagigénnyel. Ráadásul az eltérő körülmények speciális járműveket is igényelnek: a gabonaszárító silók csillapíthatatlan étvágyát háromtengelyes, 16 tonnás, nyomástartályos LPG-felépítményes teherautókkal elégítik ki, szükség szerint pótkocsival kiegészítve. Ezek praktikusak, hiszen sok helyen el sem férnének a nehézkesebb félpótkocsis szerelvényekkel. Ez utóbbiak inkább a gazdaságokat szolgálják ki. Szivattyúval, 30 méteres dobtömlőn fejtik át a traktorok megtankolásához használt gázolajat a felszín feletti tartályokba. S bár az átfejtő berendezés miatt felépítményük bonyolultabb a közönséges tankerekénél, mégsem érnek a darabonként 250 000 eurós (kb. 75 millió Ft) LPG-szerelvények nyomába.
Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!