A 2004-es Genfi Autószalonon nagy lelkesedéssel fogadott „trepiuno” tanulmányautón alapuló Fiat 500 a létező legmodernebb megoldást kínálja mindazon autósok számára, akik a hétköznapi felhasználás során megkötések nélkül kívánják „élvezni” járművüket, nagyra értékelik annak mindennapi praktikumát, ugyanakkor olyan autóra vágynak, amely szórakoztató és praktikus, környezetbarát, mégis megfizethető, vonzó és vidám.
Az ambíciózus célkitűzés megvalósításához a Fiat Automobiles legkiválóbb erőforrásait és legkifinomultabb módszereit mozgósítva egy „robusztus” projektet hozott létre. Ám ez még nem minden. Az „500-as Projekt” során a Fiat egy olyan, forradalmi megközelítést alkalmazott, mely az „ aktív részvétel” koncepcióját helyezte a fejlesztési folyamat középpontjába. Az autóiparban első ízben fordult elő, hogy a világszerte élő rajongók közvetlenül részt vehettek a fejlesztési folyamatban az „500-asnak szüksége van rád!” internetes platformon keresztül, ahol megfogalmazhatták az új modellel kapcsolatos kívánságaikat. A Fiat Automobiles tervezői és mérnökei az így összegyűjtött javaslatokból alakították ki konkrét célkitűzéseiket, amelyeket aztán olyan formai megoldásokkal és felszereltséggel valósítottak meg, amelyek a lehető legközelebb álltak a potenciális vásárlók elvárásaihoz.
Csábító vonalak, élvonalbeli formaterv
A Fiat Formatervezői Központban megálmodott, és a lengyelországi Tychy városában gyártott új Fiat 500 kompakt méretekkel rendelkező háromajtós – 355 cm hosszú, 163 cm széles és 149 cm magas, tengelytávja 230 cm.
„Fiúsan lányos” megjelenése azonnal mosolyt csaj azon vezetők arcára, akiknek nap mint nap szembe kell nézniük a zsúfolt városi forgalommal, a helyszűkével és a pörgős, dinamikus életvitellel. A vonzó idomú autó oldalnézetből, minimális első és hátsó túlnyúlásával, valamint különösen rövid motorháztetejével tűnik ki a tömegből. Az orr kialakítása a legújabb Fiat modellekre jellemző formanyelvet az eredeti Fiat 500 jellegzetes stíluselemeivel elegyíti. Az ősre való legerőteljesebb utalás a felső kerek fényszóró és az alsó távolsági fények kombinálása, valamint a „bajuszos logó” alkalmazása. Ráadásul az övvonal elöl enyhén lesüllyed, ezzel kiemelve az orr robusztusságát, míg hátul nagy méretű, krómozott fogantyú imitálja az előző Fiat 500 biciklinyereg-formájú rendszám-megvilágító egységét. Az újonc külső formatervét tizenkét különböző színnel (metál és pasztelszínekkel, valamint egy gyöngyházhatású fényezéssel) emelhetjük ki, amelyek mindegyike szabadon kombinálható a szövet- és bőrkárpitok gazdag választékával.
Az új Fiat modell különleges vonalvezetéséhez olyan újszerű kárpitokat társítottak, amelyek megerősítik az autóból első pillantásra áradó minőségérzetet. Számtalan apróság utal a múltra, modern felfogásban megvalósítva, különleges anyagokból kidolgozva. Ilyen a kifinomult Frau bőrkárpit, amellyel elsőként találkozhatunk ebben a kategóriában. A négy felnőtt számára helyet biztosító, elegáns és funkcionális utastér összhatását krómozott alkatrészek, kétszínű ülések, a karosszéria fényezésével azonos színű műszerfal, valamint számtalan tárolórekesz teszik teljessé.
Környezetbarát motorok
Az autó három különböző motorral választható. A motorokhoz öt- vagy hatfokozatú manuális sebességváltó kapcsolódik (a benzinmotorokhoz a későbbiekben egy ötfokozatú, robotizált Dualogic egység is rendelhető lesz). A Fiat 500 két benzinmotorral rendelhető: a mai napig több mint tízmillió példányban gyártott FIRE motorcsalád 69 lóerős 1,2 literes, valamint 100 lóerős 1,4-es tagjával. A harmadik motor a 75 lóerős, részecskeszűrővel felszerelt 1.3 16v Multijet dízel. Ez a sokoldalú motorválaszték számtalan felhasználási módot és közlekedési igényt kielégít, miközben az egyre fontosabb környezetvédelmi szempontokat is tiszteletben tartja. A Fiat 500 összes motorja teljesíti az Euro4-es károsanyag-kibocsátási normát.
Kategóriaelső biztonság
A legszigorúbb elvárásokat is teljesítő Fiat 500 a kategória egyik legbiztonságosabb autója. Alapfelszereléséhez akár 7 darab légzsák tartozhat (kettő elöl, két függöny- és két oldallégzsák, valamint egy térdlégzsák a vezető oldalán), ez rekordnak számít ebben a méretosztályban. Az új modell emellett kifinomult műszaki megoldásokkal garantálja, hogy a vezető egy pillanatra se veszítse el uralmát az autó felett, az elektronikus fékerőelosztóval (EBD) kombinált ABS-től kezdve a kifinomult ESP menetstabilizálóig és az ASR kipörgésgátlóig. Ezen kívül az emelkedőn történő elindulást visszagurulás-gátló segíti, vészhelyzetben pedig hidraulikus vészfékrásegítő siet a vezető támogatására.
500.000 módon élvezhető a Fiat 500
A legnagyobb európai piacokon négy kivitelben (Naked, Pop, Sport és Lounge) kínálják a modellt, 12 színvariációban, 9 féle kerékkialakítással (ebből 7 könnyűfém), 14, 15 és16 colos méretben. Ha azonban az autóhoz rendelhető tartozékokat és berendezéseket is számba vesszük, a Fiat 500-ast egyedülálló mértékben szabhatja testre gazdája, aki nem kevesebb mint félmillió variációs lehetőség közül válogathat. Egyéni ízlésüket tükröző matricákat ragaszthatnak fel az autó oldalára, tetejére és motorházfedelére, háromféle grafikával: a kockás zászlótól az olasz zászlóig, versenycsíkok, vagy vonalkód. Egy sor krómozott kiegészítő is rendelhető, a külső tükörháztól a motorházfedél-díszítésen át az első lókhárító ütközőbetétjéig.
Az utastérben az innováció és a praktikum elegye teremt optimális környezetet. Jó példája ennek az új illatosító (háromféle eltérő aromával), vagy a fejtámlákra szerelhető vállfa. De ugyanígy említhetnénk a mobiltelefon- vagy iPod-tartót, az USB és 12V csatlakozókat, az alumínium pedálokat, az ajtóküszöbön elhelyezett 500-as logót, vagy a sebességváltó gombhoz és a kormánykerékhez választható, három különböző bőrbevonatot. A tartozékok hosszú sorát a hatvanas évek Fiat 500-asát ábrázoló autótakaró ponyva zárja, amely stílusosan emlékeztet a modell ősére.
Az új Fiat 500-ashoz egyedülálló módon akár 5 év vagy 500 ezer kilométer garancia jár.
Információink szerint az alapmodell 10500 (2,5 millió forint), míg a sportos változat 14500 (3,7 millió forint) euróba kerül majd a nyugat-európai piacokon.