Jó nyomon jár a Stellantis, hiszen az új modellek fejlesztése során a trendek és az előírások mellett elsősorban a vásárlók igényeinek igyekszik megfelelni, akkor is, ha azok nem mindig egyeznek meg a legtöbb konkurensüknél kijelölt csapásiránnyal. Az ilyesmi bármelyik márka szempontjából előnyös lehet, a Citroën azonban kifejezetten arra hivatott, hogy az általános szemléletmóddal szembe menve kidomborítsa a saját egyéniségét. Ha a vevők lépcsőshátút szeretnének, akkor megkapják, persze a márkához illő tálalásban.
A C4 X ugyan nem megy messzire, hiszen nem más, mint a ferdehátú C4-es újabb változata, fastback stílusú tetőívet, crossoveres hasmagasságot és hatalmas, szeparált csomagtartót azonban senki más nem kínál a piacon, tehát Pierre Leclercq csapatának sikerült egyedit alkotnia. Testvérmodellje, a Peugeot 408-as ugyan hasonló karakter, részleteiben markánsan eltérő dizájnja és 5 ajtós karosszériája azonban éppen elég a megkülönböztetéshez. Bár szigorúan véve a C4 Pallas utódja, mégis inkább a szintén ferdehátú sziluettjük ellenére 4 ajtós kialakítású klasszikusok szellemiségét követi. Tény, hogy egy ilyen átalakítás után ritkán harmonikus a végeredmény, de ezúttal jól sikerült az utólagos beavatkozás. A sárvédő domborítása észrevétlenül illeszti hozzá az új elemeket a meglévő vonalakhoz, és a csomagtérfedélből kialakított légterelőnek köszönhetően egységes a látvány. Mindez nem csak mutatós, hasznos is, áramvonalassága 0,29-es légellenállási együtthatót eredményez, ami segít mérsékelni a fogyasztást, mindegy, hogy benzines, dízel vagy tisztán elektromos hajtáslánccal választjuk. A keleti régióban még lesz rá lehetőségünk, több nyugat-európai országban kizárólag az ë-C4 X lesz elérhető.
Ami a belső kialakítást illeti, az utastérben kevésbé találunk formabontó megoldásokat, a mérnök csapat ezúttal is a praktikumra és a kényelemre koncentrált. Előbbiről 16 nyitott vagy fedeles rekesz gondoskodik, melyekben összesen 39 liternyi apróság fér el, de tablettartót és kétféle USB-csatlakozóval felszerelt telefontöltőt is találunk. Utóbbiról a hidraulikus ütközőelemekkel ellátott lengéscsillapítókkal egy rendszerbe tartozó, 15 mm-nyi speciális habbal kellőképpen puhává varázsolt fűthető, masszázsfunkciós első, és 27 fokban dönthető háttámlával ellátott, szintén fűthető hátsó ülések gondoskodnak. A láb- és a fejtér változatlan, a csomagtartóban viszont már 510 liternyi holmi fér el. Lehet, hogy a nyílás kissé szűkös, a rakodóperem olyan magasságban van, ami kényelmessé teszi a pakolást, a magasra nyíló fedél sincs útban, és a padló alatt jut hely kisebb tárgyaknak vagy a töltőkábeleknek. A hátsó üléstámla osztottan dönthető.
A kormány mögött ebből nem sokat lehet észrevenni, a C4 X stabilan, finoman fut, a crossoveres felépítésnek köszönhetően olyan, mintha lábujjhegyen járna. Francia autóként mindenben a kényelmünket lesi, kormányzása légiesen könnyű, irányítása megegyezik a C4 ötajtós változatával, a karosszéria átalakítása nem változtat érdemben a viselkedésén. Mivel a Madrid környéki utak kiváló minőségűek, a bemutatón kevésbé csillogtathatta meg a puha futómű előnyeit, és a kanyargós országutakon is határozottan, pontosan követte az íveket. A tisztán elektromos ë-C4 X-szel megtett kilométerek igazolták, hogy a Citroënhez továbbra is passzol a villanymotor, illetve azt, hogy a 136 lóerő teljesítménynél és az 50 kWh kapacitású akkumulátornál nincs szükség nagyobbra egy kompakt autó esetében. Úgy gyorsul jól, hogy erejét kézben tarthatónak érezzük, hasonlóan viselkedik, mint egy benzines, és a 360 km-es hatótávot is sikerült megközelíteni, ráadásként a töltése is viszonylag gyorsan megoldható.