A Ford 1976-ban dobta piacra a Fiestát, mely azóta a márka egyik legsikeresebb modelljévé nőtte ki magát, s napjainkig több mint 15 millió példány talált gazdára belőle. Telitalálatnak bizonyult az aktuális, 2008 augusztusában bevezetett hatodik generáció is: ahhoz képest, hogy életciklusa már a félidős ráncfelvarráshoz közelített, az elmúlt két évben még mindig elpasszoltak belőle 1,1 millió darabot világszerte. Sőt, tavaly a VW Golf mögött a második legnépszerűbb típus, s a kisautó kategória abszolút győztese volt Európában!
Amíg a leköszönő modell formaterve ügyesen ötvözte a férfias temperamentumot a nőies bájjal, addig az új mindenekelőtt hatásvadásznak tűnik. Pedig lényegében csupán annyi történt, hogy főszereplővé léptették elő a trapéz alakú és krómdíszítéssel gazdagon ellátott hűtőmaszkot, valamint a szigorúbb metszésű fényszórók LED-es nappali menetfényt, míg a gépháztető sportkocsis „powerdome” domborításokat kapott. Ha megfelelő szögből nézzük, vagány kis Aston Martinnak látszik… Ehhez képest hátul csupán annyi történt, hogy a búra alatt átdolgozták a lámpatestet és némileg megnyújtották a tetőspoilert.
Segélyhívó és virtuális bébiszitter
Belül elsősorban a minőségérzetre gyúrtak a mérnökök. Magasabb felszereltségi szinten az utastér fekete-szürke vagy barna-fekete színkombinációban is kérhető, a műszerfalon nagyobb teret nyertek a puha tapintású műanyagok, míg a kályhaezüst dekorációt mutatósabb zongoralakk díszítőelemekre cserélték, a kilincsek és a szellőzőrostélyok szegélye pedig tényleg fémből készült – ez még egy-két kategóriával feljebb sem mindig általános. Ugyancsak igényesebbé vált a kárpitozás, de akár bőrülésekkel és teljes egészében bőrborítású kormánnyal is rendelhető a kis Ford. Javítja az ergonómiát, hogy áttervezték az ajtóbehúzót, illetve módosították az ablakemelők és az ülésfűtés kapcsolóinak elhelyezését, a hétköznapi praktikum jegyében pedig kialakítottak néhány új tárolórekeszt.
A Fiestát azonban korszerű kényelmi és biztonsági felszereltsége, illetve előremutató szolgáltatásai is kiemelik a kisautók mezőnyébol. Például a széria menetstabilizáló rendszer és hét légzsák mellett ezentúl koccanásgátló is óvja az utasok és a kocsi épségét. Ha mégis bekövetkezik a baleset, az egyébként hangutasítással is vezérelhető (zenelejátszás, kimenő és bejövő mobilhívások) és SMS felolvasására képes SYNC multimédiás egység automatikus segélyhívást kezdeményezhet: a Bluetoothon keresztül csatlakoztatott telefont használva tárcsázza a 112-es számot, majd a navigációs rendszer és a mobilhálózat információi alapján megadja a helyszín pontos koordinátáit. Ráadásul külföldi utazás esetén az előre rögzített üzenetek az adott ország nyelvén hangzanak el, a rendszer 40 európai országot lefedő, 26 nyelvet tud.
Nem kevésbé érdekes, s az európai piacon egyedülálló újítás a MyKey funkció, mellyel „virtuális bébiszitterre” tehetnek szert a heves vérmérsékletű csemete miatt aggódó szülők. Ez hét darab, a menürendszerben egyénileg programozható pótkulcsot takar: letiltható például a menetstabilizátor és a koccanásgátló kikapcsolása, be lehet állítani, hogy a biztonsági övek bekapcsolásáig ne tudják használni az audiorendszert, de a maximális hangerő is megszabható, a kocsi csúcssebességét pedig 140 vagy 160 km/órában lehet korlátozni.
Zavarba ejtően széles motorválaszték
A frissített Fiestában mindjárt négyféle kivitelben is bevetésre került a Ford büszkesége, az 1,0 literes, háromhengeres benzinmotor: feltöltő nélkül 65 és 80 lóerős, míg felturbózva 100 és 125 lovas teljesítménnyel érhető el. Aztán itt van még az 1,25-ös 60 és 82 lóerővel, valamint a 96 lóerős 1,4-es és az 1,6-os 105 lóerővel, dízelből pedig az 1.6 TDCi (95 LE) és a töltőlevegő-hűtőt mellőző 75 lóerős 1,5-ös választható. Mindegyikhez ötfokozatú manuális sebességváltó jár, kivéve az 1.6 Ti-VCT benzinest, amelyik kizárólag a Powershift hatfokozatú duplakuplungos automatával választható.
Vezetni a 125 lóerős 1.0 EcoBoost verziót lehetett, így nem meglepő módon remekül muzsikált a Fiesta. Miután vesz egy nagy levegőt és felépül a töltonyomás, már 1400-as fordulattól vidáman pörög fel és megnyerően húz. Jól passzol az agilis, lendületesen vezethető kisautóhoz. Fürgén megy és autópályán sem elveszett a kocsi, pedig a váltóáttételezése hosszúra nyújtott – 130 km/óránál ötödikben kb. 3000/perc. Annak ellenére, hogy a kiegyensúlyozó tengelyt elhagyták, vibrációktól mentesen, kifinomultan jár a motor, míg erőteljes gyorsításkor viccesen brekeg a háromhengeres, ami kisautónál egyáltalán nem zavaró. Kíméletesen autózva takarékoskodni is tud, de ha nem figyelünk oda, akár 7,0 litert is leguríthat a torkán. A legerősebb ezresnek szériában, a többinek opcióként start-stop rendszer és a fékenergia-visszanyerés csökkenti a fogyasztását. Csakhogy amíg az 1,25-ös (60 LE) Ambiente alapmodell 3,3 milliótól indul, addig ez a motor kizárólag magasabb felszereltséggel konfigurálható, így pedig már 4 560 000 forintba kerül a Fiesta…
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!